Texturproblem med NetRender R8.5

Ställ frågor här om du vill ha hjälp angående renderingsfarmar och nätverksrendering.
johan_

Texturproblem med NetRender R8.5

Inläggav johan_ » 2005-dec-06 16:47

Hej 3D-folk!

Jag ska inleda med att säga att jag själv inte är någon 3D-människa. Jag jobbar som konsult en dag i veckan på ett medieprogram i norra sverige med att underhålla deras datorsystem. Genom en lärare fick jag nys om detta forum.

På bygget används bara Mac-platformen, Mac OS X 10.3(.9). Cinema R8.5 används i multimedia-undervisningen för att lära eleverna 3D. I takt med att elevernas jobb har blivit mer och mer avancerade krävs såklart mer och mer datorkraft för att rendera dessa. Av denna anledning har jag börjat kika på NetRender för att snabba upp processen lite.

Jag har fått igång "infrastrukturen", en Xserve G5 kör server-delen av NetRender, med (inledningsvis) tre arbetsstationer som kör NetRender-klienten. I loggarna syns det att klienterna hittar och ansluter som de ska till servern, så där är det inga problem.

Problemet uppstår när vi gör en testrendering. Projektet vi använt för testet består av en enkel boll som studsar på ett golv. De texturer vi använt är alla interna Cinema-texturer. Eller som jag senare upptäckt, också en "shader" (checkerboard). Men inga texturer är alltså externa bilder.

På arbetsstationen där vi skapat projektet renderas filmen utan problem, med fina texturer och allt. Det är när jag lägger ut jobbet på klienterna som det skiter sig. När jag lagt in jobbet via webbgränssnittet på servern, och satt igång jobbet, ser jag på en gång i klientlistan att rutorna som renderas är gråa utan texturer. Formerna blir rätt, men de saknar helt texturer. Den slutgiltiga filmsnutten blir såklart även den grådaskig, utan texturer.