Texturproblem med NetRender R8.5

Ställ frågor här om du vill ha hjälp angående renderingsfarmar och nätverksrendering.
johan_

Texturproblem med NetRender R8.5

Inläggav johan_ » 2005-dec-06 16:47

Hej 3D-folk!

Jag ska inleda med att säga att jag själv inte är någon 3D-människa. Jag jobbar som konsult en dag i veckan på ett medieprogram i norra sverige med att underhålla deras datorsystem. Genom en lärare fick jag nys om detta forum.

På bygget används bara Mac-platformen, Mac OS X 10.3(.9). Cinema R8.5 används i multimedia-undervisningen för att lära eleverna 3D. I takt med att elevernas jobb har blivit mer och mer avancerade krävs såklart mer och mer datorkraft för att rendera dessa. Av denna anledning har jag börjat kika på NetRender för att snabba upp processen lite.

Jag har fått igång "infrastrukturen", en Xserve G5 kör server-delen av NetRender, med (inledningsvis) tre arbetsstationer som kör NetRender-klienten. I loggarna syns det att klienterna hittar och ansluter som de ska till servern, så där är det inga problem.

Problemet uppstår när vi gör en testrendering. Projektet vi använt för testet består av en enkel boll som studsar på ett golv. De texturer vi använt är alla interna Cinema-texturer. Eller som jag senare upptäckt, också en "shader" (checkerboard). Men inga texturer är alltså externa bilder.

På arbetsstationen där vi skapat projektet renderas filmen utan problem, med fina texturer och allt. Det är när jag lägger ut jobbet på klienterna som det skiter sig. När jag lagt in jobbet via webbgränssnittet på servern, och satt igång jobbet, ser jag på en gång i klientlistan att rutorna som renderas är gråa utan texturer. Formerna blir rätt, men de saknar helt texturer. Den slutgiltiga filmsnutten blir såklart även den grådaskig, utan texturer.

Jag kikade runt lite i programmapparna för Cinema respektive NetRender, och det verkar som att NetRender-mappen innehåller till stor del samma saker som Cinema-mappen. Därför tycker jag att NetRender borde hitta de texturer som är interna för Cinema.

Ett klart irriterande problem, som jag inte vet hur jag ska felsöka vidare. Varken Cinema/NetRender-manualerna, eller FAQ'en på Maxon's hemsida ger mig några ledtrådar. Finns det någon här som har tips/förslag/länkar som jag hjälpa mig skulle jag bli hemskt tacksam.

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Re: Texturproblem med NetRender R8.5

Inläggav Cartesius » 2005-dec-06 17:21

johan skrev:På arbetsstationen där vi skapat projektet renderas filmen utan problem, med fina texturer och allt. Det är när jag lägger ut jobbet på klienterna som det skiter sig.

Jag har aldrig använt NET men det du beskriver tycks vara nästan det vanligaste problemet. Grejen är att du måste placera din scen komplett med alla texturer i NETs server mapp (kan heta "server user folder", men jag är inte säker). Nu tycks alla texturer ligga på den maskin där projektet skapats och där hittar Cinema allt utan problem. Det är när ni skickar projektet via NET som servern helt enkelt inte vet var den ska hitta texturerna och därför renderar allt grått.

/Anders

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2005-dec-06 20:02

Kör mycket NET.
Ta en arbets station som fungerar felfritt.
Kopiera hela CINEMA 4D foldern den till Servern och alla Clienter.
Skriv in Server adressen i client.ini. filen och döp om maskin namnet.

På varje arbets station sök upp ServerDator -> Apps(eller var nu programmet ligger) -> Cinema4D -> User ->Administrator foldern.
Dra in den i Finderns vänsterkant (där User, Movies, Documents etc är).

Det innebär att då man klickar på den kopplar arbets stationen automatiskt upp sig till den.

När det ska NET renderas så spara först scenen som vanligt på arbets stationen (som en last version/backup).

Sen så använd -inte- browsern för att skicka jobbet till Servern.
Istället använd "Save Project As.." -direkt- till Admin foldern med tillägget NET. (eller nåt som markerar att scenen nu är sparad på servern). Det är nämligen den som nu är aktiv i Cinema.
OBS. Radera eventuel "Save Path" innan du använder "Save Project As.."
Annars kan resultatet få ett konstigt namn.

Nu använder du Web browsern för att starta renderingen.
Vänta gärna en halv minut innan du startar så att allt blir överfört.

Behövs det göras några små förändringar, alltså en omrendering behöver man bara göra dessa förändringar på arbets stationen och använd "Save". Då uppdateras scenfilen på servern.(Det är ju den som är aktiv)

I browsern tryck "Clear" (renderingen slängs)
Vänta en liten stund (så att det hinner slängas)
Sen "Render" igen.
Är det bara några frames som ska renderas om så ange det i render settings innan du sparar. Detta är en god anledning till att rendera till bildserier. (tif, psd etc) Tryck -inte- "Clear" innan i detta fall.

mvh
Lennart
R10.5 SB | OSX | SteadyCAMPRO

johan_

Inläggav johan_ » 2005-dec-13 12:09

tcastudios skrev:Kör mycket NET.
Ta en arbets station som fungerar felfritt.
Kopiera hela CINEMA 4D foldern den till Servern och alla Clienter.
Skriv in Server adressen i client.ini. filen och döp om maskin namnet.

Här hänger jag inte med. NetRender installeras ju till en egen katalog under Applications/MAXON/. Nu ser iofs Cinema-installationen likadan ut på alla burkar ändå, men den bör inte ha med NetRender att göra om jag förstått saken rätt. Inställningsfilerna till NetRender (client.ini resp server.ini) ligger ju även dem under MAXON/NetRender.

tcastudios skrev:Sen så använd -inte- browsern för att skicka jobbet till Servern.
Istället använd "Save Project As.." -direkt- till Admin foldern med tillägget NET. (eller nåt som markerar att scenen nu är sparad på servern). Det är nämligen den som nu är aktiv i Cinema.
OBS. Radera eventuel "Save Path" innan du använder "Save Project As.."
Annars kan resultatet få ett konstigt namn.

Under testerna har vi använt "Save Project.." (som jag antar att du menar), men till skrivbordet. Var man sparar projektet kan väl inte påverka vilka filer som sparas ut till katalogen? Vi har iaf bara fått en enda projektfil när vi sparat på detta sätt, inga texturer.

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2005-dec-13 13:47

johan skrev:Under testerna har vi använt "Save Project.." (som jag antar att du menar), men till skrivbordet. [---] Vi har iaf bara fått en enda projektfil när vi sparat på detta sätt, inga texturer.

Hmmm... Om ni använder bitmaps som texturer så ska ni få en "tex"-mapp när ni väljer Save Project.

/Anders

johan_

Inläggav johan_ » 2005-dec-13 15:06

Cartesius skrev:Hmmm... Om ni använder bitmaps som texturer så ska ni få en "tex"-mapp när ni väljer Save Project.

/Anders

Vi har bara använt interna texturer från Cinema,och den där checkerboard-prylen. Se mitt första inlägg.

Användarvisningsbild
Cartesius
Kontakt:

Inläggav Cartesius » 2005-dec-13 15:14

johan skrev:Vi har bara använt interna texturer från Cinema,och den där checkerboard-prylen. Se mitt första inlägg.

Jo, men även interna texturer (om du med det menar bitmaps från "tex"-mappen i Cinema-mappen) ska samlas i den nya projekt-mappen. Checkerboard-prylen är procedural så den ligger "inbäddad" i scenen.

/Anders

johan_

Inläggav johan_ » 2005-dec-13 16:16

Cartesius skrev:Jo, men även interna texturer (om du med det menar bitmaps från "tex"-mappen i Cinema-mappen) ska samlas i den nya projekt-mappen. Checkerboard-prylen är procedural så den ligger "inbäddad" i scenen.

/Anders

Jag var tvungen att göra om testet. Och du har rätt, texturen hamnar i en "tex"-mapp i projektmappen. Det måste ha varit när vi laddade upp allt via webbgränssnitten som projektfilen och texturen hamnade i samma katalog som det sket sig.

Men jag tycker ändå att checkerboard-prylen borde ha fungerat, om den nu sparas inbakad i projektfilen?

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2005-dec-13 21:55

Det finns tre till fällen som "SaveAsProject" används.
1 Arkivering
2 Scenen ska renderas på en annan maskin som inte har samma texturer och eller TexturePaths (References)
3 NET Rendering.

Normalt (fr o m 8.5 om jag minns rätt) så kan man ha sina texturer var som helst. Laddar man en textur som inte finns i TexturePath så får man frågan om man vill ha filen(texturen) kopierad till samma ställe som c4d filen (scenen). Välje man här nej så skapas en sökväg till den aktuella filen. På så sätt slipper man en massa kopior på arbets maskinen.
Det går då bara att rendera scenen på just denna maskin.(det finns trix för det också, men det blir lite väl överkurs här)

Som du skriver kan man ju spara ProjectFilen var som helst, det är ju upp till dig att hålla reda på den. Men vid NET rendering så -måste- den sparas i Admin foldern på servern.

Jag jobbar ofta på plats och har därför dels med mig mina maskiner men använder/hyr fler. Det idiot säkra sättet att få allt att fungera smärtfritt är just att helt sonika kopiera MAXON foldern till varje maskin. Jag kopierar även andra filer (du får PMa mig om vilka).
På så sätt vet jag att "allt" är med. När jobbet är klart raderar jag -alla- dessa filer (Det är ju min licens som är installerad). Rent juridiskt ska även Cinema R8/9 etc (app) raderas på en gång.

För att så snabbt som möjligt komma igång öppnar jag varje client.ini fil och döper maskinerna (så jag har koll på dom via browsern) innan jag startar alla Clienter. Gör jag detta när Clienterna är igång måste jag starta om dessa för att init filen ska "slå igenom".

Dessutom så har jag Server appen (MAXON foldern) på en separat hård disk. Denna disk är helt dedikerad till NET.
På så sätt har jag alltid hela jobbet (scener, texturer och renderingar(bildserier)) på ett ställe. Därifrån hämtar jag renderingarna till AfterEffects. Det gör, att fast en rendering inte är klar än, kan jag öppna filerna(bildserien) i AfterEffects och börja jobba/kolla resultatet.
Skulle nåt vara knas behöver jag bara rendera om (enstaka bilder, allt eller delar av) och resultatet går "direkt" in i AfterEffects.

Men nu får du väl ordning på allt?

mvh
Lennart - tcastudios

Användarvisningsbild
Daniel Forslund
Kontakt:

Inläggav Daniel Forslund » 2005-dec-26 14:16

Tror inte det nämndes - och är inte ens säker på att det har med problemet att göra, men ändå:
För att NET ska funka bäst är det att rekommendera att man kör på samma processor-typ över hela farmen. I annat fall kan skillnader i flyttals-beräkning i vissa fall påverka resultatet och skapa skillnader i animationer (texturer exempelvis).

johan_

Inläggav johan_ » 2005-dec-26 16:38

Jag tyckte att jag hade letat igenom Maxon's FAQ, men precis när jag var påväg att ge upp hittade en kollega detta:

http://www.maxoncomputer.com/faq_detail.asp?idnum=1047

Och det visade sig att just detta var vårt problem. Cinema var uppgraderat till 8.5, men Netrender låg kvar på 8.2. Efter att ha fixat detta blir alla färger och texturer renderade som de ska.

Tack för all hjälp och alla tips jag har fått den här tråden!

tcastudios_
Kontakt:

Inläggav tcastudios_ » 2005-dec-26 17:20

Skönt att det löste sig! Därav mitt sätt att installera. Fixa en station. Kolla att allt är OK. Sen kopiera.

Gott Nytt!
Lennart

johan_

Inläggav johan_ » 2005-dec-27 0:35

Det var just steget "kolla så att allt är OK" som vi fastnade på, det hade inte gått enklare att lösa problem om vi hade börjat med endast en station. :)

Återgå till "NET-Render"