Allmänt nyfiken!

Frågor om ljussättning, rendering, texturer och material (Flamingo - Penguin - Brazil - Maxwellrender)
johan kauppi
Kontakt:

Allmänt nyfiken!

Inläggav johan kauppi » 2006-feb-23 14:16

Först får man verkligen berömma detta forumet, jättekul att det finns! Jag är student och jobbar mest med Rhino och sketchup och mycket ihop med AutoCAD vilket rhino är mycket bra på tycker jag

Till mina frågor; jag har jobbat med rhino ett tag (arkitektur och situationer men mest med inredning och produktdesign) men är inte nöjd med flamingo. Jag snabbt att modellera mm och få ut en enkel bild, men när det gäller det kommunikativa så tar det alldeles för lång tid att få ut en inte helt ok bild. Nu funderar jag på att gå över till antingen 3ds Max, VIZ eller Cinema (dels för renderingarna, men också för animationsmöjligheterna och modelleringen ihop. Synpunkter eller förslag?) Det jobbiga är tiden som man inte har.

Efter att ha läst en del på forumet ser jag att det är många som pratar om Maxwell. På hemsidan ser det ju helt fantastiskt ut!!!. Någon (Paulo?) nämde också Yafray som är open source. Hur funkar dessa program till rhino? kompatibilitet? "Lätta" att lära sig mm (tycker flamingo är rätt så enkelt)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2006-feb-23 16:05

Hej Johan! :)

Kul att du hittade hit! :)

Jag tror inte att du behöver eller ens bör gå över till något annat program. Som modelleringsprogram är Rhino ett otroligt bra och kompetent program. Det som du däremot kan göra är att komplettera dina kunskaper med ett annat program för visualisering. De du själv räknar upp är mycket bra och kan ta in modellen som du gör i Rhino.

MaxwellRender, Brazil r/s och V-Ray kommer alla till Rhino och då kommer du även att kunna göra fantastiska renderingar utan att lämna programmet. :)

Yafray är inte dumt alls... men inte så lätt att jobba med som de kommerciella.. :) tyvärr.. :) Vem vet... om man väntar 5 år till kanske ;)

Användarvisningsbild
heiko

Inläggav heiko » 2006-feb-27 23:53

Hej
animering är stora svagpunkten i rhino, även om det finns Bongo. Det är tyvärr begränsad i sinna möjligheter, men dyger för ganska mycket ändå. Om man inte vill gör Final Fantasy....
Anars har jag provat med en hel del modelerings programm. Jag tycker mycket om Silo. Men Rhino är min stora favorit. På nåt sät känns det naturligt att jobbar i rhino. Jag tycker om man är bra i rhino så finns det inngen anledning att bytta till ett annat program. Man kan faktisk löser det mesta.
Det finns också mycket bra renderingsprogramm till rhino så som maxwell, men det har sina svagpunkter. Änsålänge tar det utruligt mycket tid att få ut vetiga bilder.
keep modeling....

Användarvisningsbild
Maximus3D
Kontakt:

Inläggav Maximus3D » 2006-feb-28 17:31

Tja.. som Paulo sa, använd Rhino som du har om du inte har behov av att animera då. Både Vray och Maxwell finns till Rhino och båda är bra på sina saker. Ska du använda Maxwell så har du ett stort plus om du har lite grundkunskap i fotografering men det är absolut inget krav.

/ Max

johan kauppi
Kontakt:

tack för feedbacken

Inläggav johan kauppi » 2006-mar-01 18:48

har researchat lite och håller med. Lika bra att fortsätta med Rhino, speciellt med det jag läst på om Vray och Maxwell. Hur gör ni, kör ni dem som plugins och jobbar från rhino i samma interface (som med flamingo) eller exporterar ni filer till dem?

Kör ibland alias imagestudio vilket jag tycker är helt enormt bra. Förutom en del grejjer som att det inte går att "gå in i objekt" (om man jobbar med interiörer mm). Dessutom missar man en del smått om man vill ha ut vektorer i samma perspektiv osv, när man byter program

/hej

Återgå till "Renderings- och materialfrågor"