Uv-mapping -max -zbrush

Informationsbyte, länkar och allmänt snack om 3D-tutorials.
Användarvisningsbild
Robin:D
Kontakt:

Uv-mapping -max -zbrush

Inläggav Robin:D » 2007-nov-04 23:35

tjena

jo ja har ju alltid "fuskat" med min mapping då jag alltid använt zbrush för att mappa modellen.men jag är inte nöjd med detta,det är dags att lära sej hela vägen tänkte jag

så nu undrar jag om nån har nån idee hur jag ska gå tillväga för att uv-mappa ett ansikte i max
coool-ordet till allt

Användarvisningsbild
Tekei
Kontakt:

Inläggav Tekei » 2007-nov-05 1:45

Jag använder mig alltid utav UV-Help.
Utöver det är det väl som att mappa vad som helst. Undvik stretching men håll ändå antalet sömmar så lågt som möjligt.

Ansikten är inget roliga att mappa :/
I'm not in love, I'm just obsessed with hearing you say "Yes please Tekei!"

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Re: Uv-mapping -max -zbrush

Inläggav Joakim Svärd » 2007-nov-05 11:57

Robin:D skrev:tjena

jo ja har ju alltid "fuskat" med min mapping då jag alltid använt zbrush för att mappa modellen.men jag är inte nöjd med detta,det är dags att lära sej hela vägen tänkte jag

så nu undrar jag om nån har nån idee hur jag ska gå tillväga för att uv-mappa ett ansikte i max

Pelt-mappning är enda sättet om du vill bli klar i år. ;)
Faktum är att pelt-mappningen är riktigt bra i 3ds max. Bara att välja dina sömmar, och trycka pelt. :)

Kolla på pelt här:
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/item?siteID=123112&id=5903856

Användarvisningsbild
Olle Rydberg
Kontakt:

Inläggav Olle Rydberg » 2007-nov-05 17:23

- planar mapping e the way to go om du vill ha kontroll och få det perfekt. Ta en liten del, planar mappa. Ta en ny del och mappa och sy ihop med den förra delen. Relaxa lite och tweaka för hand till all streching e borta.

- Peltmetoder e bra om du vill ha det snabbt. Det är lite svårt att få kontroll på proportioner osv bara.
Unfold 3d är ett program jag testat som jag tycker e kalasbra.

Ett ansikte skulle jag nog mappat för hand. För att få full kontroll. Men de är bara att testa dom metoderna och se vad som passar bäst.
Olle Rydberg - www.ollerydberg.se - Available for freelance

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Inläggav Stormraider » 2007-nov-05 17:49

Jag brukar köra roadkill för att mappa ut det mesta snabbt. Sedan planarmappa om viktiga delar som ögon näsa och mun i efterhand och sist köra lite relax. Det brukar ge snabbast och bra resultat tycker jag.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-nov-05 18:01

Olle Rydberg skrev:-
Unfold 3d är ett program jag testat som jag tycker e kalasbra.

Den är riktigt bra!
Modo är inte heller dåligt, men Unfold klarar i stort sett vilka "ful-mesher" som helst.

.

Användarvisningsbild
Robin:D
Kontakt:

Inläggav Robin:D » 2007-nov-07 16:45

ahh okej ja har hitils bara testat att pelt mappa bilket inte alls gick så bra faktiskt , jag tog hela ansiktet på en gång och skulle relaxa det,såg ut som en kebab Xl. nää men

Unfold 3d ska ja testa då, var hittar jag det?

men jag har lite frågor

egentligen ska ja inte rendera ut nån map i 3dsmax eftersom jag ska göra mappen i zbrush? utan det viktiga är att få den mappad så att den hamnar på ett bra sätt sen då jag ska exportera texturerna från zbrush
coool-ordet till allt

Användarvisningsbild
Thewiruz
Kontakt:

Inläggav Thewiruz » 2008-mar-12 13:18

Men det gäller att klippa meshen på rätt ställe,Unfold 3d hjälper inte dig mer om du inte klipper rätt för där har du samma procedur som peltmapping.

Tryck ihop en boll och du har fortfarande baksidan kvar.Klipper du i bollen så går det att veckla ut den så baksidan syns.Vet inte om exemplet va bra men såvitt jag vet så är det avgörande vart du klipper meshen .Helt enkelt där det blir svårt att platta ut den

Återgå till "Diverse om tutorials"