Från foto till textur

Informationsbyte, länkar och allmänt snack om 3D-tutorials.
Hellspawned
Kontakt:

Från foto till textur

Inläggav Hellspawned » 2009-mar-25 3:03

Oftast vill man ju använda fotografier som texturer, mindre tjafs så. Men alla fotografier, i stort sett, lider ju av bristen att de redan är ljussatta osv. Det är väldigt svårt att få en helt bra bump från ett foto, t.ex. då highlights på vad det nu må vara förstör det hela rätt så grovt.
Jag läste en artikel på nån sida på nätet, vet inte vad det var för en, men på sagda sida så påstods det i alla fall att man på något sätt kan få program att detektera highlights och editera bort dem, så att man får en bra textur utan att behöva sitta å pilla manuellt tills man fyller pensionsålder.
Nu vet jag inte om photoshop kan hantera det här, i artikeln har jag för mig att det bara var Blender som nämndes, men jag hoppas och ber att PS också kan göra det här på ett någorlunda enkelt sätt. PS är det enda 2d-verktyg jag har tillgängligt för tillfället så det är det som gäller för mig.
Så, min fråga är nu, sitter nån på en tutorial i ämnet (skulle förvåna mig om det inte fanns en enda på nätet, då foton används rätt så frekvent i texturerings-sammanhang), alternativt sitter inne med kunskapen och skulle kunna ge mig en någorlunda beskrivning av hur en sån här "highlights-städning" kan utföras i PS, alternativt (om PS inte kan göra det) känner till och kan tipsa mig om gratisprogram som kan göra samma sak, så skulle jag vara väldigt tacksam :)

Edit: här är artikeln jag pratade om: http://www.assistcg.com/index.php/compo ... le/59.html ifall min förklaring inte var tillräcklig :P
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

Återgå till "Diverse om tutorials"