3D Studio Max ser helt konstigt

Townes

3D Studio Max ser helt konstigt

Inläggav Townes » 2010-maj-31 15:37

Jag formaterade nyligen om hela min dator och fick då installera om operativsystem och program, däribland 3D Studio Max 2008, När jag startar programmet så ser bilderna i de olika viewportens helskumma ut. Det är ett hus jag gjort och det ser helt"dekonstruktiverat" ut. Det är mängder av tunna sträck över hela bilden och det går inte att se vad det föreställer. Det ser ut som om huset håller på att rivas. Helt bedrövligt ser det ut!

När jag renderar blir allt som det ska och det ser bra ut. Detta dokument är också gjort i 2008 (före formateringen) och då hade jag inga problem. Det blir lite svårt att arbeta med modellen då det är en fruktansvärt massa tunna streck överallt och huset ser ut som om det har exploderat.

Är det någon inställning som jag har missat? Datorn är den samma och mitt gamla grafikkort är ett Nvidia Quadro FX 1100. Och när jag ändå skriver, vilken "driver" ska jag använda till grafikkortet? Open GL, Direct X eller Direct3D (eller vad de nu heter) är ganska okunning på den biten.

Tacksam för svar!

/Lars

Ola Sikström
Kontakt:

Re: 3D Studio Max ser helt konstigt

Inläggav Ola Sikström » 2011-nov-04 12:47

Det är troligen något problem med grafikdrivarna, som du nämner. Uppgradera till senaste versionen av drivrutiner för grafikkortet, och välj DirectX som drivare i 3ds Max (OpenGL-drivarna i maxen är inte riktigt vad de borde vara).

Är lite osäker på vad det finns för alternativ i Max 2008, men om du har möjlighet att välja DirectX 10.0, så välj inte den :)
Välj istället DirectX 9.0, då den är mer stabil.

En fråga som kan vara relevant är om det fungerar bra i andra 3D-applikationer eller spel. Det är ju inte helt omöjligt heller att grafikkortet håller på att ge upp. Kortet verkar ju trots allt ha några år på nacken...

EDIT: Den tråden var ju inte ny precis, såg jag just, men jag låter ändå svaret ligga kvar...

Mickykuky

Inläggav Mickykuky » 2015-jun-16 6:44

Many people have wanted to try it.

Somsakjohn

Inläggav Somsakjohn » 2016-jun-08 13:30

I'm really glad to read that new knowledge for me. It is very useful

memanclub

Inläggav memanclub » 2017-sep-24 0:13

I think that is interesting.