Markera/Ändra 2 (eller flera) objekt samtidigt

canaan77

Markera/Ändra 2 (eller flera) objekt samtidigt

Inläggav canaan77 » 2014-jan-22 23:29

Hej!

Jag har suttit några år med Maya, men behöver nu sätta mig in i 3D Studio Max.

Jag har nu lite problem med att ändra 2 objekt samtidigt.
Om jag t ex har 2 boxar vill jag t ex markera edgen på den ena boxen och 2 vertices
på den andra.
Om jag nu har edgen markerad på den ena modellen så är markeringen liksom fast där. Går inte att
markera den andra modellen oxå. Vet ju att det i Maya bara var att högerklicka på den omarkerade modellen
så kunde man markera de vertices man ville och ändå ha markeringen kvar på den första modellen.

Tacksam för all hjälp :).

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Markera/Ändra 2 (eller flera) objekt samtidigt

Inläggav Johannes Lindqvist » 2014-jan-23 11:52

Eftersom dessa objekt är unika objekt är de sin egen editable poly som är helt oberoende av varandra.

En lösning på detta kan dels vara att attacha ihop dem till ett och samma objekt. De blir förstås fortfarande två seperata element, men samma editable poly. Attach finns i verktygspaletten för editable poly.

En annan lösning är att markera båda objekten och lägg på en edit poly-modifier. Även fast de är olika objekt, är edit poly-modifiern en instans mellan båda objekten, så den tolkas som en enda editable poly. Enda nackdelen jag ser med denna metoden är att Edit poly-modifiern skiftar om alla hotkeys man normalt använder till verktygen (p för perspektiv kommer göra modellen platt). Finns en knapp som heter "Override shortcuts" eller liknande uppe till höger om move/rotate/scale knapparna som man får klicka ur för att få "normala" hotkeys även i edit poly-modifiern.

Hoppas det var måttligt lättförstått annars så får jag rita lite :)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

canaan77

Inläggav canaan77 » 2014-jan-23 17:13

Tack Johannes för snabbt svar :).
Jag testade att lägga på Edit Poly-modifiern och det funkar ju att markera
båda objekten så länge jag markerar vertex(objekt1) till vertex(objekt2), edge till edge osv., men
när jag t ex vill markera en vertex på den ena modellen och sen vill byta markering
till t ex en edge på den andra så "försvinner" den första markeringen (vertexmarkeringen). Jag vill ju ha
kvar båda markeringarna. Hoppas du förstår vad jag menar.

Tack på förhand :).

Bomserie

Inläggav Bomserie » 2017-nov-23 10:00

I'm getting more knowledge from every comment.

Återgå till "3ds Max"