Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/kant

Gerthoi
Inlägg: 8
Blev medlem: 2006-nov-21 23:21
Kontakt:

Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/kant

Inläggav Gerthoi » 2012-aug-06 18:07

Hej, håller på att rendera ett rätt tungt projekt i Max 2013 med V-Ray.
Kör animationen genom Iradiance map – animation prepass.
Började rendera andra passet (själva renderingen så att säga) i går och till en början såg allt bra ut men på kvällen i går tyckte jag mig se att alla kurvor/rundade kanter blev kantiga vid renderingen. Lade dock ingen större vikt vid upptäckten men i dag såg jag det igen när jag kollade till renderingen. Avbröt, startade om datorn och började rendera igen och nu är det mjuka kanter igen. Har inte ändrat något i renderingen annat än från vilken frame den skall börja. Gick igenom alla äldre renderade bilder och de första 30 har rundade kanter, därefter blir de kantiga utan att jag rört datorn (första avbrottet skedde i dag när jag startade om).

Se bifogade bilder (syns framförallt på den kråmade bulten), kantigheten syns annars väldigt mycket tydligare när hydralmotorn är vänd med axeln mot kameran.

Vad kan detta bero på och vad gör jag för att undvika detta problem igen, har rätt pressat schema och långa renderingar.

Tusen tack på förhand, mvh /Pontus w
Bilagor
motor-01-0395.jpg
Mjuka kanter, efter omstart
motor-01-0394.jpg
Kantig, innan omstart

Vemod
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-mar-30 14:45

Re: Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/

Inläggav Vemod » 2012-aug-07 16:30

Aldrig sett det problemet, men det låter ju onekligen buggigt.

Kör du med turbosmooth eller med vraydisplacementmod som rendertime-smooth?
Prova att kollapsa meshen och "bränna" in turbosmoothen?

Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Re: Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/

Inläggav JediHopper » 2013-aug-27 10:08

Är det en step fil som du importerat?
Märkte ett liknande problem i animering att den blinkade mellan runda och kantiga hörn på vissa detaljer.
Men det löste jag med att ställa högsta kvallitet på bodyobject Mesh quallity och render approx, sen lade jag op en pro-optimizer och då gick det bra att rendera.

Hilloril
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-jul-15 11:44

Re: Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/

Inläggav Hilloril » 2015-jul-15 13:18

There is no way I can forget about this, I really like it.


Användarvisningsbild
JediHopper
Inlägg: 662
Blev medlem: 2003-jun-16 14:55
Ort: Lycksele Sverige
Kontakt:

Re: Anim V-ray rendering börjar generera lågupplösta kurvor/kant

Inläggav JediHopper » 2017-aug-21 7:49

Om du gör den till en editable poly när du ska rendera. Det brukar lösa sig för mig då



Återgå till "3ds Max"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst