V.g. läs detta innan du gör ett inlägg här

Lägg upp dina färdiga 3D-alster här och se vad andra har gjort. Dina inlägg skall hålla en hygglig kvalitet. Här får INGA TESTER läggas! Kritik undanbedes såvida inte författaren önskar det. V.g. läs författarens hela första inlägg och vänligen följ anvisningarna.
Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

V.g. läs detta innan du gör ett inlägg här

Inläggav Paulo Kiefe » 2005-jan-06 15:13

Lägg upp dina färdiga 3D-alster här och se vad andra har gjort. Dina inlägg skall hålla en hygglig kvalitet. Här får INGA TESTER läggas! Kritik undanbedes såvida inte författaren önskar det. V.g. läs författarens hela första inlägg och vänligen följ anvisningarna.

Syftet
I detta galleri kan du lägga dina färdiga bilder och animationer. Om du vill ha synpunkter på något du håller på att jobba med, då lämpar sig utvecklingsgalleriet bättre för ditt bidrag. Dina inlägg skall helt eller delvis har gjorts med 3ds max, vilket är själva fokus med detta forum.

Om ditt galleribidrag
Dela gärna med dig av något som du har lagt tid och tanke på. De bidrag som är speciellt välgjorda kan flyttas upp till Exposé-galleriet.

Bild- och videoformat
Använd knappen "Lägg till bilagan" för att bifoga din bild i galleriet. Bilden får vara högst 640 pixlar på bredden och inte väga mer än 100 KB. En större bild kan du gärna lägga som en länk till en extern hemsida som kan öppnas i ett nytt fönster.

Om ditt inlägg är en animation kan du gärna komplettera det med en talande stillbild.

Var gärna tydlig
Eftersom du säkert har lagt mycket tid på ditt galleribidrag, lägg gärna lite tid och tanke på att skriva några rader om det. Skriv gärna om någon speciell tanke eller teknik som du använt. 3D-folk är också mycket nyfikna på vilken renderingsmotor och vilken tid det tog att rendera.

Ge ditt bidrag en tydlig titel. Skriv inte Här är min bild eller liknande.

(Hushåll med ditt tilldelade diskutrymme på Animate.se - Komprimera dina bilder!)

--------------------------------------------------

Läs gärna följande funderingar angående inlägg i våra galleriavdelningar.

Om inlägg i det allmänna galleriet (länk)

När man går på ett vernissage eller en konstutställning där konstnären är närvarande förväntas man ju säga någonting såklart, inte bara titta. Men vad ska man säga?

Det som förväntas är att man berättar vad man känner, och vad man tänker när man ser bilden. Man kan diskutera med konstnären vad han själv hade för vinkel, eller hur han tolkar element i bilden. Man pratar om sina känslor, och vilka minnen som väcks av att se bilden. Kanske blir man äcklad, och det är också okej, så länge det handlar om vad bilden handlar om för dig.

Det man inte pratar om är hur du skulle vilja förändra bilden, vad konstnären gjort för fel eller brister i ljus, färg eller form – sånt hör inte hemma i en situation där en konstnär söker en publik för sina verk.

Om inlägg i WIP-galleriet (länk)

Nu finns också WIP (Work In Progress) i denna digitala värld.

WIP är ett ställe där en mycket generös konstnär låter dig se in i skapandet av hans mycket personliga och sköra arbete. Han söker därför initierad konstruktiv kritik.

När man ger sådan kritik, ska man tänka på att konstnären oftast har ett unikt sätt att uttrycka sig, och ett ändamål med verket som kanske inte riktigt låter sig förklaras. Har konstnären bett om kritik vad gäller vissa detaljer ska det naturligtvis respekteras.

Kritik som framförs ska också vara korrekt. Man ska inte gissa och tycka. Om inte konstnären själv uttryckt att han vill ha just åsikter. Åsikter är nämligen personliga, medan det också finns kritik som är helt saklig som t.ex. ”Människor har 7 nackkotor, inte 5”. Oftast är det den sakliga sortens kritik en konstnär avser med att lägga ut en bild i WIP. Men skriver konstnären att han också vill ha åsikter så går det naturligtvis bra.
Dessa åsikter bör dock alltid motiveras med ett ”-därför att” eller ett ”-tycker jag”, för då skulle bilden bli bättre ”på det här sättet”.
Senast redigerad av 3 Paulo Kiefe, redigerad totalt 2006 gång.

Användarvisningsbild
Anders Bergh
Moderator
Kontakt:

Inläggav Anders Bergh » 2005-feb-08 12:50

Hoppas att fler delar samma tanke som jag. Att statusen på detta galleri har sjunkt.. där för vill uppmana till att inte posta allt som skapas. utan lägg lite tid på det så det framstår att vara mer proffsigt gjort

jag vet att som nybörjare kan man vara stolt över sin rendering. men det finns ingen mening med att det läggs upp 10 minuters jobb.
Bild Sök, innan du postar

+---------------------------+
Where ever you are, ANIMATE
+---------------------------+
::http://www.AndersBergh.se:: - MultimediaIngenjör

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2005-feb-08 13:21

Mycket bra.. Jag önskar att vi kunde jämföra detta forumet med bl.a smcars eller cgtalk.. Fast det är så långt ifrån, och kommer antagligen aldrig nå upp till den nivån som de har på sina forum, vilket är rätt trist..

Men jag tycker ändå att det är värt att ha det som mål, för utan något mål så når man heller aldrig upp till det...

Det finns för många oseriösa folk här som lägger upp oseriösa bilder bara för att det är kul.. Jag gjorde med det innan, lade upp helt onödiga bilder m.m, fast nu när jag tagit mig i kragen och börjar göra riktiga, tidskrävande modeller och scener, så har jag slutat med att lägga upp sånt.

Visst, sånna som behöver kritik på det de gör, och inte är så bra, men håller på at testa sig fram så är Galleri - utveckling ett bra ställe. Men om du inte är helt nöjd eller du bara vill ha lite kritik på din bild, så lägg helst inte upp den i galleriet förän den är HELT klar och du är nöjd med den.

Är du inte nöjd, lägg inte upp den i galleriet, utan lägg den i w.i.p och fortsätt på den tills du blir nöjd, fråga när du inte vet hur du skall gå tillväga o.s.v. Så lär man sig bäst, och det blir genast mycket renare på forumet...

Tack för mig..
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2005-feb-08 14:56

Jag vill understryka detta som ni skrivit om. För nybörjaren här på forumet eller den som inte har förstått än. (Jag skriver det med stora bokstäver, det blir svårare att missa).

I Galleri - Allmänt skall endast helt FÄRDIGA verk läggas. Om du inte är klar med din bild/animation eller bara har gjort en enkel test, lägg det INTE här!

I Galleri - Utveckling - WIP skall endast dina pågående seriösa verk finnas. Du kan använda WIP för att ta emot konstruktiv kritik på dina bilder/animationer tills de är mogna att läggas in i Galleri - Allmänt. Enkla tester får INTE läggas här.

I Galleri - Test kan du som vill experimentera lägga dina enkla 3D-experiment som inte är avsedda att vara ett riktigt verk. När du lägger upp något här, dela gärna med dig av dina tekniker och funderingar, t.ex. renderingsvärden, osv.

Återgå till "Galleri - Allmänt"