Om Maya nuförtiden...?

Pixiel

Om Maya nuförtiden...?

Inläggav Pixiel » 2017-sep-20 20:45

Hej allihopa!
Var ska jag börja...?
Jag gick en två terminer lång grundkurs i Maya på Komvux för typ 100 år sedan...eller ja - 14 rättare sagt. När jag började på kursen hade nyligen Maya 4.5 släppts och programvaran marknadsfördes fortfarande av Alias Wavefront.
För att klara av kursen räckte det inte med att tillbringa dygnets samtliga tillgängliga timmar i lektionssalen, utan en "lånad" version utav programvaran installerad på en erforderlig hårdvaruutrustning hemmavid var ett måste för den som ville ro iland med sina projekt och få ett godkännande på utbildningen. Så detta skaffade jag mig.
Efter kursens slut blev jag sedermera "sittande" med min 4.5-version hemma på kammaren lite förstrött duttande med olika projekt tills min ihopbyggda dator av årgången 2003 brakade ihop för gott 2012. Sedan dess har jag inte kunnat hålla på något med Maya.
Däremot har mina idéer om projekt jag skulle vilja sjösätta inte tagit någon paus, utan inspirationen till att göra något är lättväckt och till och från dyker tankar upp på saker jag skulle vilja skapa med Maya som verktyg.

Till att börja med måste jag skaffa mig en riktig dator att ladda ned programvaran i. Jag har haft kontakt med en hjälpsam person på Autodesk och fått vägledning i vilken typ av hårdvara som är lämplig för att kunna köra Maya 2018 i och bl.a. fått följande förslag:

https://www.bestbuy.com/site/hp-omen-15 ... Id=5712737, men killen som rekommenderar denna dator menar också att HP Omen överlag är utmärkta förstahandsval.
Vad säger ni här på forumet om detta?

Vidare skulle jag vilja veta mer om hur detta med Maya funkar nuförtiden; ex. hur man skaffar sig programvaran, vad den kostar, vilka regler som gäller för användandet mm. På den tiden jag pluggade var det enligt den dåtida upphovspersonen (A. Wavefront) ok att använda en "crackad" version för hemmabruk och övning, medan ett kommersiellt bruk krävde licens. Är det fortfarande ok att förfara på detta sätt? Jag har varit och kollat på Autodesks webbplats och det verkar där som att man idag köper en tidsbegränsad licens från webbplatsen och laddar ned men att det också finns en gratis testversion att prova.
Er som läser detta som är lite "äldre i gamet" och har använt Maya under en lägre period (sedan typ början av 2000-talet) skulle jag vilja fråga hur programvaran utvecklats - skiljer den sig mycket från de versioner som fanns då? Vad har förändrats? Skulle man överhuvudtaget känna igen sig i miljön ifall man öppnade en version av Maya 2017/-18 ifall man öppnar programmet efter att endast ha vetat om 4.5-versionen från 2003...?

Tacksam för svar.
/Pixiel

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Om Maya nuförtiden...?

Inläggav Ola Sikström » 2017-sep-21 9:55

Hej Pixiel,

Det har definitivt hänt mycket i Maya sedan 4.5. 14 år är väldigt lång tid inom denna branschen. Själv började jag använda Maya 5 om jag minns rätt (2005, började dock på en äldre licens), så du var lite före mig då :)

Svårt att sammanfatta exakt vad som hänt, men jag tror absolut du kommer känna igen dig, även om många delar moderniserats. Finns nog ingen poäng att gå in på detaljer då det är så många saker som uppdaterats, men som sagt, i stort så är det samma program och jag tror du kommer känna igen dig även om det finns väldigt mycket nytt att lära sig.

Under skalet har det hänt mycket i form av nya simuleringsmotorer, modelleringsverktyg, renderare osv, interoperabilitet med andra program har förbättrats genom format som FBX, alembic osv.

Angående licenser så är det förstås inte tillåtet att använda crackade versioner, men jag tror ingen kommer säga något så länge som du använder programmet strikt för personligt bruk. Är du mer seriös med ditt användande så bör du nog fundera över att skaffa en riktig licens. Trial finns alltid på mjukvaran som räcker i 30 dagar, men kan du visa upp giltigt studentintyg så kan du få tillgång till Maya (och andra program) gratis i 3 år (om jag minns rätt).

Autodesk har, liksom många andra, gått över mer till prenumerationslicenser, så du kan förlänga din prenumeration på månadsbasis utan att behöva binda upp dig för en längre period, så det är ingen jättestor investering för en licens längre som det var förr.

Sedan finns även Maya LT som är en nedskalad och betydligt billigare version av Maya som är mer riktad mot spelutvecklare. Den största skillnaden mellan Maya och Maya LT är att vissa renderare och simuleringsverktyg saknas.

Är du intresserad av något av detta så hjälper vi på Creative Tools gärna till. Skicka ett mail till sales@creativetools.se om du har frågor.

Användarvisningsbild
Michael Blackshore
Kontakt:

Re: Om Maya nuförtiden...?

Inläggav Michael Blackshore » 2017-okt-15 18:07

Jag rörde vid maya 2003 första gången.
Gränsnittet är i stortsett på samma sätt idag, men mer verktyg har lagts in. Maya är ett Full suite kit, väldigt anpassningsbart idag i jämförelse med då.
Modelleringsverktygen och Renderare har pimpats upp hårt i senare versioner.

Betalningsmodellen har ändrats.
Tidigare köpte man licensen som en kex, du ägde din kopia av mjukvaran.
Idag är det upplagt med påtvingad licens och prenumeration.
Se mer här:
http://forums.cgsociety.org/showthread. ... 034&page=1
Anledningen till detta var kanske andrahandshandeln som Autodesk inte tyckte om: https://en.wikipedia.org/wiki/Vernor_v._Autodesk,_Inc.

Ska du utveckla produkter för kommersiellt syfte så kommer jag på följande:
1. Köpa en svensk licens m. uppgradering efter version 2016 = 19,360 SEK / år
2. Köpa en amerikansk licens m. uppgradering = 14,700 SEK / år (kräver kontor\arbetsplats där)
3. Köpa in oem licenser i bulk med egen license server m. vänner. utan underhåll 4300 SEK (~ om 20 licenser, kan flyttas om virtuellt nätverkskort används som primärt kort på datorn)
4. Köpa maya 2016 i andra hand för 5000-1500 SEK (kräver virtuellt nätverkskort eller clone MAC funktion)
-------
Ska du använda Maya i icke-kommerciellt syfte:
1. Skulle jag kolla med Autodesk i Staterna om de kan sponsra med en studentlicens.
2. Skriva in dig på en kurs som inte kräver något för att få en studentmail och sedan regga upp dig på autodesks hemsida för en tre årig student licens. Den kommer vara aktiv även utan mail i fortsättningen.

Ska du ha reglerad version av Maya kan du välja att köra den för 3000 SEK per år

Så det bästa just nu är att skaffa 2016 i andra hand.

Välkommen till 2017 ;)

Återgå till "Allmänt om Maya"