Modelleringsfråga.

ToD
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-jun-24 0:03
Ort: Jönköping

Modelleringsfråga.

Inläggav ToD » 2008-jul-21 16:51

Sitter just nu och modellerar en digitalkamera som ska fungera som en stillbild, ingen animering alltså.
Det börjar bli mycket geometri på en del ställen just för att jag försöker hålla mig till quads.
Har tagit bort en del Edges och sådant för att hålla meshen lite mer clean, men då har jag ju faces med både 5,6 och fler kanter.

Hur viktigt är det att hålla sig till quads tycker ni?
--=I Walk to My Own Song=--

Användarvisningsbild
Peder K
Moderator
Inlägg: 1440
Blev medlem: 2005-jan-03 16:46
Kontakt:

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav Peder K » 2008-jul-21 17:42

Inte alls så länge det ser rätt ut. Ingen ide o köra bara quads bara för saken skull, ofta blir det krångligare o meshen ser ful ut i slutändan..

Gustav Göransson
Moderator
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2004-jul-08 13:14
Ort: Göteborg och Finspång
Kontakt:

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav Gustav Göransson » 2008-jul-21 18:03

Man ska inte hålla sig "bara quads" bara för att nån sagt det, lär dig istället varför saker och tid är bra och dåliga. Testa dig fram istället för att lita på andras (ofta felaktiga) åsikter.

Användarvisningsbild
Cartesius
Inlägg: 953
Blev medlem: 2007-jun-25 14:16
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav Cartesius » 2008-jul-21 22:09

Quads har stora fördelar, visst, men särskilt på plana ytor så bryr jag mig inte så särskilt om det smyger sig in ett helt gäng tris!

/Anders

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav Swahn_Kung » 2008-jul-22 12:17

Beror på vilket material ytan ska ha sedan.
Tris blandat med Quads kan ge oregelbunden shading till exempel.

Bästa är att placera trianglarna där de syns minst.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
TenjinVisual
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-jul-09 19:46
Kontakt:

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav TenjinVisual » 2008-jul-26 19:43

Det hela beror väl på vilket slutsyfte du har för bilden.
Quads kan vara gött att ha om du inte vill ha oväntade resultat om du deformerar meshen.
För renderingssyfte är det inte jätteviktigt, beroende på vilken renderare du kör.
Använder du Mentalray bör det inte vara några problem då denna har stöd för CCmeshes.
Dock kan det bli onaturligt skarpa avslut samt att du får en mer svårhanderad geometri när du vill kontrollera dina edgeloops.

//T

pirate_lord
Inlägg: 45
Blev medlem: 2006-okt-04 19:54

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav pirate_lord » 2008-jul-31 15:07

Som folk säger spelar det ingen som helst roll när du gör en stillbild, det enda som räknas är hur pixlarna ser ut på slutbilden.
Om du däremot ska animera din figur rekommenderas oftast quads för deformeringens skull.
2D/3D frilans: cgjoker.com

Simon K
Inlägg: 151
Blev medlem: 2006-apr-21 21:10

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav Simon K » 2008-aug-04 20:37

Hur är det då om modellen ska användas till spel? Animeras och allt. (bortsätt från import till skulpteringsprogram) Själv offrar jag handen hellre än att ha annat än fyrkanter. :P Bortsett från vassa saker som klor eller saker some ska vara triangelformade så som knivblad.
Vill du göra ett maxscript?
- Är du mycket bra på matte? Försök göra det här till en snapfuktion.

D-13
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-aug-19 0:02

Re: Modelleringsfråga.

Inläggav D-13 » 2008-aug-19 16:14

Om modellen ska in i ett spel, så spelar det egentligen ingen roll, för i exporten görs all geometri om till trianglar.
Men som regel vill du då hålla dig till tris och quads eftersom du inte kan kontrollera hur eventuella ngons splittas i exporten.
(Även vissa quads vill du splitta för att ha full kontroll...)


Återgå till "Modellering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst