Kyrkfönster

Chadig

Kyrkfönster

Inläggav Chadig » 2008-nov-24 20:59

Behöver några tips eller förslag. Sitter och bygger ett stort kyrkfönster med motiv i färjatglas. Håller på bli svinbra men har tänkt lite tokigt när jag började Jobba. La in en ref bild och sedan skapade jag poly ytor med "create polygon tool" för varige skärva. Sen satte jag ihop alla bitarna med merge vertex så nå är allt ett stycke och alla delarna är precis som jag vill.

Här kommer problemet. Vill ha en svart border mellan bitarna. Jag tänkte från början att jag skulle bara köra en bevel på allt när bitarna va på plats men det gick inte. Sedan försökte jag göra en extrude på alla edges men får inte till en jämn tjocklek på hela. Någon annan som har förslag?

Användarvisningsbild
mind_warps
Kontakt:

Re: Kyrkfönster

Inläggav mind_warps » 2008-nov-25 11:16

Annars hade du bara kunnat använda texturer och lite normalmap för allt det där. ;)

Chadig

Inläggav Chadig » 2008-nov-26 11:29

Ja fast fönstret ska spricka och gå i bitar, tänkte det var lika bra att ha bitarna klara. Fast jag löste det tillslut, fick bygga om lite gran dock,

Yohan
Kontakt:

Inläggav Yohan » 2008-nov-26 12:54

Om du nu vill ha det som polygoner och glasbitarna inte har några edges dragna inuti sig
(utan är polygoner med 3-4-5-6 osv vertexar) så kan du slänga på en lattice modifier.
Tror att det borde funkar iaf, den letar upp dina edges och tjockar till dem.
Eller så markerar du för hand de edges som du vill ha med och klickar på "create shape from edges"
Varpå du sen i din nya spline som du fått, bockar i att den ska ha tjocklek i önskat tycke.

Återgå till "Modellering"