Skuggan

supersticker
Inlägg: 173
Blev medlem: 2004-nov-07 20:56
Kontakt:

Skuggan

Inläggav supersticker » 2008-dec-04 19:22

Hej! Som ni ser på bilden ser det mycket skumt ut. Jag gjorde kroppen för sig och huvudet för sig, sedan satte jag fast huvudet med Combine och sedan "merge":a jag ihop vertexerna. När jag skickar över det till Zbrush så blir det bara ett stort hål och allt blir knas runt det området. någon som vet vad detta kan bero på?

Jag har tittat så alla vertexer verkligen sitter ihop.
Bilagor
FEL.jpg
FEL.jpg (12.42 KiB) Visad 2259 gånger
MMMM va godis

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Skuggan

Inläggav Swahn_Kung » 2008-dec-04 19:26

Ser ut som att vertexnormalerna är inverterade på respektive mesh.
Om du till exempel har skalat en mesh negativt (för att flippa den) så inverteras även normalerna. Detta syns inte förens du till exempel fryser transform eller slår ihop det med ett annat objekt.

Testa att välja Unlock Normals eller Set To Face (tror jag menyvalen hette) de brukar fungera när man har problem med smooth, normaler och liknande men läs gärna på i hjälpen exakt vad de gör så du har koll.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

supersticker
Inlägg: 173
Blev medlem: 2004-nov-07 20:56
Kontakt:

Re: Skuggan

Inläggav supersticker » 2008-dec-04 19:54

Jag får tacka och buga! Hade inte en tanke på att det kunde vara normalerna. Markerade huvudets polygoner och tog "Normals -> Reverse". Det funkade fint. Tack igen!
MMMM va godis

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Skuggan

Inläggav Swahn_Kung » 2008-dec-05 10:38

Gör en analys på meshen, till exempel slå på Backface Culling eller visa normalerna som linjer i viewporten för att se att allting verkligen pekar åt samma håll.
Så slipper du jobbiga överraskningar senare i arbetet ;)
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/


Återgå till "Modellering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst