Exportera till obj + Felaktiga normaler i Mudbox

Hellspawned
Kontakt:

Exportera till obj + Felaktiga normaler i Mudbox

Inläggav Hellspawned » 2009-feb-20 16:05

Projektet jag nu jobbar med i plugget är att göra en grundläggande modell i Maya, exportera till .obj, importera den till Mudbox och sen detaljera/texturera den där. Nu när modellen i princip är färdig var det dags för exportering. Det första som hände, ett antal ggr, var att Maya hängde sig när jag försökte exportera till .obj, både när jag försökte exportera hela modellen i ett svep och när jag försökte exportera delar av den. Det verkar inte vara beroende av polycounten. Nån som har nån insikt om hur man undviker detta?

Sen prövade jag att importera de bitar jag faktiskt lyckats exportera till Mudbox. Vissa av objekten fick sina normaler flippade. Jag prövade att gå in i maya och köra Reverse Normals på de objekt som var felaktiga, men det gjorde ingen nytta, normalerna var fortfarande flippade när jag importerade till mudbox igen. Hur åtgärdar jag det här?

Tack på förhand
/H
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

Användarvisningsbild
Sebastian Ek
UNIX-Skägg
Kontakt:

Re: Exportera till obj + Felaktiga normaler i Mudbox

Inläggav Sebastian Ek » 2009-feb-23 10:19

Det kan kanske åtgärdas genom att använda ett mellanprogram som tex Deep Exploration för att spara om filen och då kommer den antagligen att läsa den rätt.

Hellspawned
Kontakt:

Inläggav Hellspawned » 2009-feb-24 9:34

Jag tror dock att problemet med normalerna ligger i Maya. Jag prövade att importera samma exporterade obj-fil till både mudbox och zbrush. I mudbox var det mirror'ade objekt som hade sina normaler åt fel håll (duplicate special med -1 på skala). I zbrush däremot var det allt annat som hade sina normaler flippade.

Exporten löste sig när jag bootade om datorn, efter en omstart kunde jag utan problem exportera hela filen.

Hellspawned
Kontakt:

Inläggav Hellspawned » 2009-feb-26 22:56

Löste problemet. För andra som kan tänkas drabbas av det här, såhär löste jag det: Jag gick in i min maya-fil, tog bort alla grupper, vände normalerna på de objekt som blev felvända i exporten till Mudbox, exporterade igen, å presto, nu funkar det :)

Cr381v3

Inläggav Cr381v3 » 2010-nov-07 15:53

Det kan orsakas av något i maya som har ett "skala-värde" på -1. Nästan inga andra program kan läsa det här värdet. Gå in i channel-boxen och kolla. För att fixa det så finns det ett ENKELT litet knep.

1. skapa en box
2. gör en combine mellan boxen och delen
3. markera alla faces på boxen och ta bort
4. markera delen i object-mode och ta bort historyn och gör en freeze transformation

gör detta på alla delar som är elaka mot dig :)

Återgå till "Modellering"