Behöver hjälp med en "fördjupning"

Clockswork
Kontakt:

Behöver hjälp med en "fördjupning"

Inläggav Clockswork » 2009-apr-16 20:56

Hejsan!
Jag behöver hjälp med ett nytt projekt jag håller på med. Hur kan jag skapa den här fördjupningen med ett snyggt EdgeFlow? Jag antar att en poly sphere inte är rätt primitive att börja med och ni har säkert andra förslag :)
Bild

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Re: Behöver hjälp med en "fördjupning"

Inläggav Swahn_Kung » 2009-apr-17 9:45

Högupplöst displacement är inte att räkna in i bilden?
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Clockswork
Kontakt:

Inläggav Clockswork » 2009-apr-17 12:21

Jag måste väl ge det pinsamma svaret och säga att jag inte riktigt vet vad du menar med det :P

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2009-apr-17 15:31

Displacement innebär att du har en gråskale-bitmap som skapar ojämnheterna på meshen.
Det finns system som låter dig dela in meshen så många gånger att topologi och edgeflow inte längre spelar någon roll.

Problemet med detaljer som skiljer sig från formens optimala topologi (strukturen i förhållande till formen) kan ge konstiga detaljer i formen. Till exempel kan man uppleva att sfären inte längre är helt rund eftersom de detaljer du lagt på sabbar topologins regelbundenhet så att säga.

Om man vill jobba så lågupplöst med meshen som möjligt är det bra att veta att det bara behövs åtta hörn för att ge en rund form, dvs jämnar du ut en åttahörning så blir den helt rund. Färre punkter ger konstiga former... Samma princip gäller former med volym också, så försök utgå ifrån en sfär som har åtta punkter runt om.

Ska försöka bygga upp ett exempelobjekt!
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Clockswork
Kontakt:

Inläggav Clockswork » 2009-apr-17 16:04

Tack så mycket för hjälpen :) Har läst på lite om displacement maps idag.
Jag har oftast arbetat rätt så "low-poly", men eftersom jag vill försöka rendera något realistiskt är jag inte rädd för att öka poly-counten. Men jag har oftast arbetat på det sättet att göra en low-poly modell sen konvertera den till en SubD modell för att göra den "mjuk".
Hur mycket polys är för mycket? Och när man jobbar med en hög poly count, konverterar man då modellen till subD?

Vet inte om det var det här du menade med att göra ett exempel, men om du kunde visa hur du skulle tackla den här lilla modellen skulle jag vara evigt tacksam.
Det vore guld om du kunde göra det (vet att jag frågar efter mycket) :) Tack så hemskt mycket!

Återgå till "Modellering"