Träd i maya?

Användarvisningsbild
johnwoo
Kontakt:

Träd i maya?

Inläggav johnwoo » 2009-nov-05 17:37

Tjena, jag har tänkt göra ett träd i maya bara för skoj skull, håller nämligen på med att lära mig maya just nu.

Men grejen är att jag inte vet hur jag ska börja, har sökt efter tutorial men har inte lyckas hitta någon. Jag tänkte testa göra i nurbs men känns som att man inte har lika frihet med t.ex vertex som med poly. Några förslag på hur man ska gå tillväga? =)

iduna79
Kontakt:

Re: Träd i maya?

Inläggav iduna79 » 2009-nov-09 22:11

Du kan göra träd via paint effects. Annars är det väl rätt bra att köra onyx
Solvitas perambulum

http://www.tenjin.se

Användarvisningsbild
johnwoo
Kontakt:

Inläggav johnwoo » 2009-nov-15 21:06

iduna79 skrev:Du kan göra träd via paint effects. Annars är det väl rätt bra att köra onyx

jo blev rätt bra med paint effects, men vad är onyx, sökte på det men fick inte upp några svar... =/

Fierce01

Inläggav Fierce01 » 2011-apr-08 16:46

WOW!! never heard of onyx :D.

The best tree making program is Speedtree :D why is it so good, its because a lot af games use it and they used it for making the trees in AVATAR! :D. I myself coulden´t find any crack besides the 5 poly missing crack that sucks. if you ever find a crack that works well than speedtree is your choice.

I will try Onyx cause im on a movie project and i realy need trees :D
Thanks again :):):):)

just so you guys know im not english
i just like writing in english, if anyone is bothered by this please let me know. i will change back to swedish.

Schempp

Inläggav Schempp » 2011-apr-30 2:16

seriöst, ta bort forumtrollet!

detta är INTE ett forum för att sprida piratversioner av mjukvara.
om du nu jobbar med ett projekt där du behöver träd. ja köp då en plug eller ett kit.

>]

Användarvisningsbild
Michael Blackshore
Kontakt:

Inläggav Michael Blackshore » 2011-jul-11 19:01

johnwoo skrev:Tjena, jag har tänkt göra ett träd i maya bara för skoj skull, håller nämligen på med att lära mig maya just nu.

Men grejen är att jag inte vet hur jag ska börja, har sökt efter tutorial men har inte lyckas hitta någon. Jag tänkte testa göra i nurbs men känns som att man inte har lika frihet med t.ex vertex som med poly. Några förslag på hur man ska gå tillväga? =)

Du börjar givetvis från roten. Men försök att ha någon klar bild (i huvet eller nån concept skiss) för du behöver veta hur grenarna ska falla.
Jag jobbar nästan bara med polygoner vid modellering.

Jag höll på att skriva en guide när jag noterade att google fungerade hos mig =P

Genom att lägga ut en CV kurva och sedan trycka på extrude så kommer den extruda efter cv kurvan.
Det kan se lite funky ut om du bara trycker på extrude, men om du går in på objectets historik så kan du öka "divisions" i extrude handlingen.

Om du ska ha ett animerat träd..dvs om trädet ska växa ut, så kanske nurb är ett bättre alternativ.
Ska du hålla dig till polys och animera så skulle jag rekomendera blendshapes.

HÄR ÄR TUTORIAL:

http://kakes3d.wordpress.com/2010/02/15 ... e-in-maya/

Lycka till!

Fierce01 skrev:WOW!! never heard of onyx :D.

The best tree making program is Speedtree :D why is it so good, its because a lot af games use it and they used it for making the trees in AVATAR! :D. I myself coulden´t find any crack besides the 5 poly missing crack that sucks. if you ever find a crack that works well than speedtree is your choice.

I will try Onyx cause im on a movie project and i realy need trees :D
Thanks again :):):):)

just so you guys know im not english
i just like writing in english, if anyone is bothered by this please let me know. i will change back to swedish.

OT

Återgå till "Modellering"