Från Rhino till Maya. Lite stuff jag undrar över.

stencil

Från Rhino till Maya. Lite stuff jag undrar över.

Inläggav stencil » 2011-feb-04 20:45

Hej!

Har nyligen övergått från Rhino till Maya pga ett projekt som kräver det. Naturligtvis tar det ett tag innan man blir van vid Maya, men jag kan inte undvika att bli irriterad på några saker som inte verkar finnas i Maya (Förhoppningsvis har jag fel!):

1. Dimensionering. Som arkitekt så är dimensionering allt. I Maya verkar man skapa föremål som oberoende av storleken (!) har storlek "1", och jag har lite svårt att förstå det... Eller rättare sagt, svårt att förstå det praktiska med detta.

2. Drömläget skulle vara att kunna skriva in dimensioner på ett föremål samtidigt som man skapar det. Det känns så himla löjligt att hela tiden skapa föremål med ett verktyg och sedan modifiera dom med ett annat. Det måste väl gå att skapa till exempel en kub som har rätt position och storlek från början?

3. "Universal manipulator" verkar ju vara ett fint verktyg för att ändra till exempel storleken på tex en kub. Men om man skriver in ett mått så kan det hända att kuben inte bara ändrar proportion, utan även position. Den blir både större och hoppar åt sidan. Eller är detta en bugg?

4. Snap-funktioner. Säg att jag gör två kuber som är olika höga och som ligger en liten bit ifrån varandra. Nu vill jag ta ta tag i den ena kubens ovansida och dra upp/ner den till den andra kubens höjd. Antingen med Universal Manipulator eller genom att gå in i "Component mode" och dra i ytor eller punkter. Jag får inte detta att funka. Jag hittar inget sätt att snappa till den andra kuben i det här fallet. Går det alls att göra det?

Om nån har lösningen på något av mina problem så vore jag himla glad för lite tips!

Tackar // Per

P.S. En liten bonusgrej som jag gärna också skulle vilja veta är hur man ändrar musens inställningar för Orbit och Pan. Vill ju inte behöva trycka ner Alt bara för att snurra lite på min modell. Det skulle ju vara absurt. :-) D.S.

Schempp

Re: Från Rhino till Maya. Lite stuff jag undrar över.

Inläggav Schempp » 2011-feb-05 15:32

Att objekt flyttar på sig när du skalar dom är antagligen för att du har modifierat dem i component mode, då ligger ju helt plötsligt inte mitt punkten i mitten på objektet och därav blir det ojämnt, snapping kommer du åt genom att markera t ex en vertice och hålla inne v, dra den sedan dit du vill. C snappar du på kurvor och x till griden.

stencil

Inläggav stencil » 2011-feb-05 21:05

Schempp: Tackar för tipset! Det funkade bra.

Nån som har koll på mina frågor om dimensionering?

Schempp

Inläggav Schempp » 2011-feb-06 17:22

Angående att dom har skala 1.

När du har interactive creation på så skapas objekten i origo med en storlek på 1 1 1.

Om du däremot stännger av interactive creation (finns i create menyn, och sen den underkategori du väljer) så kan du dra ut objekt och placera dem var du vill med vilken storlek som helst.

Sen kan du alltid ställa in skalan i channelboxen. dessa värden finns under den noden skapas när ditt objekt skapas.

Om du t ex gör en cube så kommer den att hete pcube1 och om du då klickar på namnet polycube1 i channelboxen så får du upp dess dimensioner.

Snappingen fungerar även när du skapar objekt. om du t ex skapar en pcube och du sen skall göra en till som skall ligga på den, create cube, håll inne v för snappingen och dra ut från närmaste vertice punkt på det gamla objektet som du vill placera den på.

hoppas detta hjälpte dig.

Återgå till "Modellering"