Bästa sättet att gå från nybörjartiteln?

Aurori

Bästa sättet att gå från nybörjartiteln?

Inläggav Aurori » 2012-feb-11 7:06

Hej Animate, är helt grön här men har småpysslat lite i olika 3D-program tidigare och tänkte att det nu var dags att ta tag i det ordentligt och Maya är mitt "weapon of choice" så att säga. Så min fråga är helt enkelt om ni har nå tips och/eller idéer på hur jag bör göra för att snabbast komma igång med modellerandet och så?

Vore jättetacksam om ni kunde ge tips på olika tutorials och liknande saker som kan hjälpa mig på vägen.

Tänkte även höra vad ni tror om att införskaffa ett ex av:
http://www.bokia.se/learning-autodesk-maya-2010-foundation-4078819

och liknande böcker/dvd'er där man kanske kan få just detta som jag letar efter.

(ber om ursäkt för ännu en i miljonen som säkert kommer med denna förfrågan ;))

Tack på förhand!

//Aurori

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Re: Bästa sättet att gå från nybörjartiteln?

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-feb-11 12:31

Tjenix :)

Kul att du vill komma igång med 3D-modellering i Maya. Mitt bästa tips är att söka på nätet efter videolektioner och tutorials och kavla upp ärmarna. När man kommit igång en bit kan man börja prova på egna projekt och även ta hjälp av snälla 3D-artister som hänger på forum. :)

Aurori

Inläggav Aurori » 2012-feb-11 23:43

Hehe, låter underbart ;).

Jag måste dock tyvärr vänta lite tills jag får tillbaka min dator då den är på lagning och Maya finns på den... Men kollade runt lite på "Digital Tutors" sida och där verkade det finnas rätt mycket bra "basic" grejer som jag tror att man senare kan utnyttja i min utveckling :).

Vad tror du om boken då? Är den värd pengarna eller tycker du att jag kanske borde sätta mig mer in i det innan?

//Aurori

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-20 9:31

Jag tror att böcker är väldigt underskattat av många. Det svåra idag är ju att faktiskt orka ta sig tid att sitta och läsa en bok, när det finns så extremt många video-tutorials på internet. Men jag tror ändå att böcker ger en annan typ av inlärning och finns alltid snabbt till hands när man behöver den.

Har själv aldrig sett boken och jobbar inte i Maya men det medföljer ju en DVD, antagligen innehållande arbetsfiler som de använder i boken så att man kan följa och testa själv, så jag tror absolut att det är ett bra köp.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Stefandb

Inläggav Stefandb » 2012-feb-20 10:02

Hej!

Eftersom jag ganska nyligen har lärt mig maya så har jag en del tips:

Tutorials finns såklart lite överallt. Men har du råd att betala för det så tycker jag att du ska satsa på Lynda.com och digitaltutors som du nämnde.
Lynda har ganska så bra basic kurser i Maya och är lite billigare 25 dollar/månad, så jag tycker du kan börja där. De har också många kurser i kurser i Ps och Ae. Digital tutors är lite mer inriktade mot 3D och har desto fler och mer avancerade kurser. Men kostar 45 dollar/månad.

Efter att du har lärt dig grunderna tycker jag du ska gå vidare med denna bok istället:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470639350

Den är lite avancerad har har lite krav på att du ska ha lite grundkunskaper. Går du någon grundkurs på Lynda så räcker det.

Jag håller med Johannes i att böcker är underskattade. Jag lärde mig väldigt mycket av boken ovan, och det känns som man tar in informationen bättre när man läser det och följer med i arbetsfilerna.

Hoppas detta hjälpte.

/Stefan

Användarvisningsbild
Rickard Nilsson
Kontakt:

Inläggav Rickard Nilsson » 2012-feb-20 10:33

mitt råd:

Skit i om det är en tutorial för maya eller max eller vilket som,
plöj igenom allt du hittar och försök sedan göra det i ditt program på det smartaste sättet du kan komma på.

Kör medlemskap på digitaltutors kolla även eat3d dvd set dom är bra.
kör även google sketshup tutorials det är bra för att moddelera upp något snabbt som man sedan kan justera till och göra om till snyggare modeller i maya eller liknande.

Och gör saker som du tycker är skoj inte sitta och köra igenom dödstråkiga saker bara för att du skall lära dig, du kommer lära dig lika mycket på roliga saker.

Hoppas du fick nytta av denna posten också.
// Rickard Nilsson
jobb http://www.comotion.se

Aurori

Inläggav Aurori » 2012-feb-21 3:07

Underbart att tipsen började falla in nu :).

Tack alla för tipsen och det ska bli spännande att ta upp detta intresse igen på riktigt.

Jag har dock inte för tillfället råd med någon prenumeration på någon tutorial-sida då jag nyss köpt lägenhet osv men det får jag i så fall ta i framtiden.
Även jag tycker att böcker ger ett annat sorts lärande och det blir lite mer seriöst samt lite lättare att "backtracea" om man har gjort fel för att hitta det där felet istället för att kolla om på 20 min genomgång, även om förhoppningen är att man inte ska göra fel så är det ju trots allt genom dom vi lär oss ;).

Tack Stefan för länktips till böcker där, letade runt lite och hittade "samma" bok fast för 2012 så den blir det nog.

Har varit bortrest under veckan men håller annars på att plöja igenom Maya's egna beginner guides och myser lite :)

//Aurori

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-21 8:52

Det är mysigt att mysa :-)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Aurori

Inläggav Aurori » 2012-mar-12 2:35

Har dragit igång med Digital Tutors maya tutorials nu och måste säga att jag hittills är VÄLDIGT nöjd, mycket bra lektioner som förklarar allt på ett metodiskt och bra sätt som är lätt att följa, håller just nu på att modellera ett toon-aktigt flygplan som sedan även ska textureras, renderas och animeras så det är verkligen en heltäckande kurs och ett roligt sätt att lära sig :).

Efter den så flyttar jag vidare på DT och går in på lite djupare modelleringskurser osv så nu är jag i rullning.

Måste dock passa på att rekommendera Digital Tutors till andra som har/hade samma fundering som mig :)

//Aurori

Återgå till "Modellering"