Animate.se

Din mötesplats för 3D-grafik!
Aktuellt datum och tid: 2010-sep-03 7:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 16 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Texturera en boll?
InläggPostat: 2010-mar-04 19:25 

Hallå!

Mitt första inlägg här men har varit i bakgrunden under ett tag. Det är iaf så att jag undrar om någon vet hur man texturerar ett sphere på bästa sätt. Jag ska animera en boll men skulle gärna vilja att den såg ut som Pixars Luxo-boll, bild finns här. Min första tanke var att göra texturen såhär, men då fick jag detta resultatet.

Hur ska jag göra texturen för att det ska se bra ut?

Länkarna igen,

* Hur Luxo-bollen egentligen ska se ut: http://farm4.static.flickr.com/3229/2671981399_b229f34676.jpg

* Sättet jag trodde texturen skulle se ut som: http://pici.se/554537/?size=fullsize

* Screenshot på resultatet, hade även tryckt på "Planar Mapping" då också, är inte duktig på texturer: http://pici.se/554536/?size=fullsize

Bild

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerad av VVVV1993 2010-mar-05 0:15, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Texturera en boll?
InläggPostat: 2010-mar-04 21:03 
Moderator
Användarvisningsbild

Problemet du råkat är ett resultat av flera orsaker.
Först är din textur fel, du skulle egentligen bara behöva en sida av bollen vilket gör att den automatiskt speglas på andra sidan (eftersom bollen är lika dan på båda sidorna.) Detta gör också att texturen i sig får mer detaljer och tar mindre resurser i datorn (om det nu skulle vara något resursproblem.)

Men inte nog med detta, den sfäriska projektion som sfärer får när de skapas 'nyper till' texturen vid polerna vilket du kan se på det blåa bandet som smalnar av vid polerna.
Jag respekterar så klart att du är nybörjare så jag ska försöka ta detta så enkelt som möjligt, men jag har tyvärr inte Maya framför mig så jag får dra det i lösa termer istället.

Du bör dela upp texturen i två lager som använder respektive unika texturkanaler. Vad jag menar med texturkanaler är att alltså två olika 'mappningar' där ena håller en textur med enbart stjärnan och den gula bakgrunden och den andra själva bandet i sig. Stjärnan kan vara mappad med Spherical Mapping alternativt Planar Mapping (fast rakt framifrån) medans det blåa bandet kan vara mappad med Planar Mapping rakt från sidan istället.

Här kan jag visa lite skärmdumpar (från 3dsmax dock, men principen är samma)

(cirkeln motsvarar alltså stjärnan)
Bild
Bild
Bild

Var ett tag sedan jag jobbade med texturkanaler i Maya men jag tror att man ställer vilken map som ska använda vilken kanal under Relationship Editor > UV Linking > Texture Centric.
För att lägga de olika delarna av texturen ovanpå varandra kan du använda en nod i hypershadern som kallas Layered Texture (fungerar lite som lagren i Photoshop.)

Bästa du kan göra är att plugga manualen lite hur du jobbar med flera texturkanaler. Ibland gör det där lilla extra pluggandet att man kan stå på egna ben mycket bättre.

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

InläggPostat: 2010-mar-05 0:12 

Tack så jättemycket för det snabba och utförliga svaret! Hjälpte mig en hel del, men har fortfarande lite problem med några saker.

När det gäller att göra texturerna i PS tror jag att jag har förstått rätt. 1000x1000 med gul bakgrund och den röda stjärnan (screenshot.) Och sen bara ett 1000 px långt blått sträck? Jag gjorde bilden med det blåa sträcket 1000x1000 också men satte det då i mitten så det var transperant bakgrund på sidorna, sparade sedan som .PNG (screenshot.)

Det jag hade mest problem med var det där med "Layered Shader" som jag aldrig ens hade rört innan. Jag försökte klura lite med fick det inte att funka, hittade inte mycket om det på Google heller(screenshot.) Jag kanske inte sökte som en galning heller...

Sen så hade jag problem med det där "Texture-Centric"-grejset. Om någon kanske kan peka mig åt rätt riktning där man kan lära sig lite om det.

Men som sagt så är jag väldigt tacksam för hjälpen jag redan fått, och medveten om att du inte har Maya framför dig så kan förstå att det är svårt.

Tack på förhand!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-05 10:23 
Moderator
Användarvisningsbild

Alltså du ska endast använda dig av ett objekt där Layered Texture fungerar som lager inom samma textur, ungefär som Photoshops lager är en del av samma dokument.

Det 'blåa strecket' kan i princip vara en pixel stor textur, det hela hänger på hur du mappar den texturen över objektet, alltså pixeln kan dras ut över bollen så det ser ut som ett avlångt streck. Men det du har gjort hittills är inget fel så jag tycker du kan behålla 'blåa strecket'-texturen som den är bara för att inte krångla till det i onödan.

'Texture-Centric'-grejset fungerar så att när objektet har flera UV-kanaler kan du på just det stället välja vilka maps (bland annat texturer) som ska visas genom vilken UV-kanal. Stjärnan ska länkas till UV-kanalen som projekteras rakt framifrån medan blåa strecket ska länkas till UV-kanalen som projekteras från sidan.

Ett tips också om du vill undvika att få den där polariseringen på sfärens textur. Ta en vanlig enkel Box-primitiv och smootha den några gånger, så här.
Bild
Det gör att du inte blandar trianglar och quads (vilket annars ger problem om du vill smootha sfären ytterligare,) men detta är som sagt en annan grej ;)

InläggPostat: 2010-mar-05 10:49 
Användarvisningsbild

Swahn_Kung> Hur smoothar du en kub i Maya så det blir helt sfärisk? Hade varit matnyttigt att veta. När jag smoothar en polygon kub så blir det ju aldrig riktigt sfärisk. För varje smoothing division så blir den mer och mer rund, men fortfarande inte perfekt runt.

VVVV1993> Börja använda power of 2 texturer, alltså 2 4 8 16 32 64 128 256 512 1024 2048 4096, etc. Så istället för 1000px som du nämnde så använd istället 1024. Varför? Dessa upplösningarna är jämnt delbara med 2 hela vägen ner till 2, det är då lättare att sampla om texturerna.

InläggPostat: 2010-mar-05 11:20 
Användarvisningsbild

Rolig liten övning för att ta en pause i vardagen ;)

Så här gjorde jag.

Bilagor:
luxo-sphere.jpg
luxo-sphere.jpg [ 237.81 KiB | Visad 260 gånger ]

InläggPostat: 2010-mar-05 11:28 
Moderator
Användarvisningsbild

Kostas.Gialitakis skrev:
Swahn_Kung> Hur smoothar du en kub i Maya så det blir helt sfärisk? Hade varit matnyttigt att veta. När jag smoothar en polygon kub så blir det ju aldrig riktigt sfärisk. För varje smoothing division så blir den mer och mer rund, men fortfarande inte perfekt runt.

Stämmer mycket bra faktiskt... Tänkte inte på det. Finns det något motsvarande Sphereify i Maya? I 3dsmax slänger man bara på den och så får man en perfekt sfär av den halvtaskiga kub-sfären.

Bra att du var uppmärksam ändå.

InläggPostat: 2010-mar-05 17:49 
Användarvisningsbild

Swahn_Kung skrev:
Kostas.Gialitakis skrev:

Stämmer mycket bra faktiskt... Tänkte inte på det. Finns det något motsvarande Sphereify i Maya? I 3dsmax slänger man bara på den och så får man en perfekt sfär av den halvtaskiga kub-sfären.

I want this T_T

Nej jag vet ärligt inte hur man gör detta i Maya. Har aldrig riktigt letat efter lösningar på det heller för den delen. Men det kan vara väldigt användbart att ha ett alternativ till den vanliga polygonsfären så att man kan slippa de problem den geometriska modellen har.

InläggPostat: 2010-mar-06 11:59 
Moderator
Användarvisningsbild

Kostas.Gialitakis skrev:
Swahn_Kung skrev:
Kostas.Gialitakis skrev:

I want this T_T

Nej jag vet ärligt inte hur man gör detta i Maya. Har aldrig riktigt letat efter lösningar på det heller för den delen. Men det kan vara väldigt användbart att ha ett alternativ till den vanliga polygonsfären så att man kan slippa de problem den geometriska modellen har.

Skumma lite på CGtalk och såg att man tydligen kunde använda Scult Deformer för att sfärifiera meshar. Ingen aning vad de menar exakt eftersom ingen detaljerad information framgick.
Men hade man gjort ett liknande skript, vilket jag tror är fullt möjligt, så borde nog principen vara att kolla var volymens centrum är, skjut ut rays från denna punkt till alla vertar och placera dem på ett visst avstånd från centrum. Någon som är vass på MEL borde ju fixa det lätt ;)

InläggPostat: 2010-mar-06 12:06 
Användarvisningsbild

Hittade ett sätt att skapa en sfärisk kub.

Skapa en polygon kub som vanligt. Sedan använd en Sculpt Deformer och skala till den så att den "pressar ut" kuben. Har du kvar kubens history states så kan du fortfarande reglera antal segment.
Sculpt Deformer ligger under Animation modulen och under Create Deformers.

Swahn_Kung> En sådan här sfär håller väl inte att smoothas? Alltså iom hur dess edgeloops ligger så blir den inte perfekt rund om du smoothar den, iaf inte med vanliga Smooth (Exponential) i Maya. Eller jo, den håller ganska bra om den har tillräckligt många segment till att börja med. Om det är för få så blir den inte direkt rund. :)

Bilagor:
altSphere.jpg
altSphere.jpg [ 79.61 KiB | Visad 234 gånger ]

InläggPostat: 2010-mar-17 22:30 

Detta kanske är lite mycket att begära, men har någon lust att göra det åt mig?

Förstår verkligen inte hur man ska göra! Har försökt säkert 10 gånger. Och som jag fattar det verkar det inte vara något svårt att göra när man väl kan det? Hade varit väldigt tacksam om någon skulle vilja fixa det åt mig.

Jag skickar med filen, gjord i Maya 2009.

Bilagor:
ball_09.rar [10.56 KiB]
Inte nerladdad än
 Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-18 8:20 
Användarvisningsbild

Du skulle inte lära dig mycket om vi skulle göra det åt dig.
Kan du försöka beskriva vad det är du försöker göra och var det går fel?

InläggPostat: 2010-mar-18 13:14 

Jo, det har du ju rätt i. Det jag har problem med är inte att göra texurerna rätt i PS, utan att förstå mig på Layerd Shader. Har försökt klura runt lite där utan resultat. Försökte även kolla lite på vad du hade gjort där på bilden men fattade inte helt.

En steg-för-steg guide hade varit guld värd, och då lär jag mig ju också!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-mar-18 15:34 
Moderator
Användarvisningsbild

http://www.google.se/search?&q=maya+layered+shader+tutorial

Finns rätt mycket tutorials på detta ämnet.

InläggPostat: 2010-mar-18 22:53 

Så, tack alla! Nu har jag fattat! Är bara en liten jobbig sak kvar.

Kolla här: http://pici.se/562387/?size=fullsize

Hur roterar jag det blåa strecket?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 16 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]