openSuse, Maya 8.5 - lite om hur det flyter.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

openSuse, Maya 8.5 - lite om hur det flyter.

Inläggav Joakim Svärd » 2007-feb-19 10:49

Med tanke på denna tråd jag skapade:
viewtopic.php?t=16677

Tänkte jag följa upp lite. Jag Dual-bootar nu Windows med openSuse 10.2 64-bit. Allt funkar som det ska och bättre än väntat.

Eftersom 64-bitarsversionen av Linux ännu har lite ont om färdiga drivrutiner vad gäller grafikkort gick jag på en av betareleaserna från NVidia och kompilerade själv. Det funkade dock klockrent och allt i XGL stöds.
XGL-grejs kan man se här: http://www.youtube.com/watch?v=vykigxsd0oo :)

Jag har ju sedan tidigare Ubuntu-server som filserver och Ubuntu-desktop på några laptops, men openSuse var verkligen mycket trevligare. Och faktiskt enligt mig enklare att ha att göra med.

Jag är en mycket lycklig kampare. - välkomna på linuxtåget sedan, det (linux) känns både moget och mycket användbart. 64-bitarsversionen jag kör har ännu så länge inga problem alls jämfört med windows32/64 där inkompabilliteterna verkar större.

.

Användarvisningsbild
aszazeroth
Kontakt:

Inläggav aszazeroth » 2007-feb-19 11:07

Låter ju kanon trevligt... kul med flera linux campare. Du får posta lite om hur det går i framtiden med. Alltid kul att höra hur andra har det med sina distributioner.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2007-feb-19 11:46

Kul att du driver detta framåt. :) Jag är också sugen som bara den att testa det! :)

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-feb-19 11:47

Paulo Kiefe skrev:Kul att du driver detta framåt. :) Jag är också sugen som bara den att testa det! :)

Inte bara testar - det är min huvudsakliga miljö nu märker jag. :) Wine (som är inkluderat i openSuse) gör ju att jag kan köra nästan alla program från windows också.

.

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2007-feb-19 14:08

Låter härligt, får se om man vågar prova. Har suttit och testat lite med Ubuntu i helgen, men har haft väldiga problem med drivrutiner till mitt nätverkskort =S.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-feb-19 14:15

Gustav Göransson skrev:Låter härligt, får se om man vågar prova. Har suttit och testat lite med Ubuntu i helgen, men har haft väldiga problem med drivrutiner till mitt nätverkskort =S.

De problemen hade jag också, och verkar vara så för många som har Core2Duo-moderkort. Men openSuse susade (hehe) igenom och installerade rätt grejjor på en gång.
P5B-moderkort från Asus är vad jag har i min burk.

Edit: openSuse har ett annat problem med dessa moderkort, och det är att DVD'n inte hittas i installationen. Det kommer man dock runt genom att kolla här:
http://www.softwareinreview.com/cms/content/view/60/ :)

.

Återgå till "Licenshantering - Installationsfrågor"