FlexLM licenseringsproblem

Erik Svensson
Kontakt:

FlexLM licenseringsproblem

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-24 21:02

Hejsan.

Har precis fått hem min nya burk och ska licensera mitt maya. Problemet är att jag råkade göra min huvudhårddisk till H: (eller ja, jag valde att formatera och installera, gick inte o välja nåt annat) och flexLM verkar inte fatta att windows är på H: fast jag ställt in allt i FlexLM. Vad bör man göra? Finns det nåt fulknep att få maya och flex att fatta att H: är huvudhårddisk?

Tack!
Erik

Edit. Den accepterar licensen, men när det startas om så säger den "Nej vi hittar inte licensen, bla bla registrera igen". Hjälper inte hur mycket man än försöker.

Edit2. Jag går in i flexLM och ställer in H: som flexmapp istället för C:, men det verkar som mayas "default" är C: hur som helst. Den måste ju gå att ändra? Nån som vet? :)

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Kontakt:

Inläggav Conny » 2007-maj-24 21:40

Jag tror dessvärre inte att det går att ändra, men jag tror inte det spelar
någon roll var windows är installerat, Det är LMTools som vill vara på C:.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Erik Svensson
Kontakt:

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-24 21:51

Kan så vara som du säger Conny. Attans. Blir en nyformatering igen då antar jag, usch. Sån tur att man inte hunnit installera något än då. :)

Erik

Edit. Eller vänta lite. Har en hårddisk som inte är formaterad än, kan göra C: av den då. Dock kanske det inte går då min kortläsare i datorn har tagit upp slotsen C,D,E och cd-romen F:. Fast det borde ju gå. Var iallafall därför jag fick H: som huvudhårddisk.
Senast redigerad av 1 Erik Svensson, redigerad totalt 2007 gånger.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-maj-24 21:53

Knasigt, verkar som det är som Conny säger på Windows. I Linux är det mycket flexiblare. Inte så bra kan man tycka (som windowsanvändare), men med H: som win-installation skulle du antagligen springa in i liknande problem rätt ofta, så en ominstallation kanske inte är helt fel ändå. :/

.

Erik Svensson
Kontakt:

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-24 21:56

Tack joakim. :)

Ja då får jag nog se om windows går att få in på en C: istället. Hur gör man för att välja bort så kortläsarna inte snyltar ett par platser i början? Såg inga möjligheter att välja vad som ska va vad.

Erik

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-maj-24 22:05

warbird skrev: Hur gör man för att välja bort så kortläsarna inte snyltar ett par platser i början?

Stäng av dom? Dra ur sladdarna? Men är dom inmonterade vette tusan, kommer inte ihåg installationen av windows tillräckligt bra.
Man kan däremot styra "bokstavstilldelningen" i efterhand, men gör man det på partitionen som windows ligger på tror jag inte systemet funkar.

.

Erik Svensson
Kontakt:

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-24 22:11

Vågar inte fippla för mycket. Sladdar kan jag inte dra ut, är en sån där komplett.se-dator som dom byggt, sitter garantispärr ivägen på baksidan. Enhet med windows går inte och ändra, provade det så. Får kika efter helgen på ominstall. Borde gå att välja enhet för windows framför enhet för kortläsare tycker man ju. Tack :)

Erik

Aji Enrico
Moderator

Inläggav Aji Enrico » 2007-maj-25 22:29

warbird skrev:komplett.se-dator som dom byggt, sitter garantispärr [

Ring supporten de ska nog ha en lösning till sina system :)

Erik Svensson
Kontakt:

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-27 16:53

Aji Enrico skrev:
warbird skrev:komplett.se-dator som dom byggt, sitter garantispärr [

Ring supporten de ska nog ha en lösning till sina system :)

Absolut, men det finns ingen anledning att pilla inuti datorn. Föregående skribent antog väl att det var en lös usb-kortläsare. Inte att den var inbyggd som en diskettstation. :-)

nåväl ska installera om windows igen och låta CD och HDD boota först, och kortläsarna låter jag läsa in när windows ligger rätt. Det b o r d e funka :) Så vi får se.

Erik

Erik Svensson
Kontakt:

Inläggav Erik Svensson » 2007-maj-27 19:13

Funkade prima att lägga kortläsaren sist i hierakin. Ska prova maya ASAP får vi se. :-) Tack för all hjälp.

Erik

Återgå till "Licenshantering - Installationsfrågor"