Rendera Ambien Occlusion

dennisw

Rendera Ambien Occlusion

Inläggav dennisw » 2015-apr-23 13:20

Hej!

Jag vet hur man renderar Ambient Occlusion i Maya. Men nu för ett projekt jag arbetar med behöver jag rendera ut denna svart-vita bild men UTAN det vita..
Låt mig förklara tydligare.. Jag behöver göra den vita delen genomskinlig. Några tips på hur jag kan göra?

/Dennis

dennisw

Re: Rendera Ambien Occlusion

Inläggav dennisw » 2015-apr-23 13:33

Jag vill alltså rendera ut ett ambient occlusion pass. Där det vita är genomskinligt och det svarta är svart solid färg.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2015-apr-23 13:37

Kan du inte bara multiply:a det ovanpå ett annat lager i post? Eller behöver du kontrollera något med det?

dennisw

Inläggav dennisw » 2015-apr-23 13:56

Precis, så i vanliga fall vill jag använda "multiply" för att ta bort det vita. Men i detta fallet (av en specifik anledning) vill jag använda "Soft light". Då kommer det vita med och påverkar det undre färg-lagret. I Jag hade kunnat ta bort det vita i typ Photoshop, men eftersom det är en film så blir det lite mycket bilder att redigera.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2015-apr-23 14:09

Du kan ju prova att key:a bort det.

Annars, beroende på renderare, kan du prova att lägga ao-shadern i transparency / opacityn på en grundshader. Provade precis med Redshift och med lite pill så går det nog att få bra.

dennisw

Inläggav dennisw » 2015-apr-23 14:47

Bra idé! Tack för tipset. Ska testa! :)

dennisw

Inläggav dennisw » 2015-apr-23 14:53

Har funderat på att testa Redshift, är det en bra renderare? :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2015-apr-23 15:18

dennisw skrev:Har funderat på att testa Redshift, är det en bra renderare? :)

Jag bytte från V-Ray för lite över ett år sedan och jag kunde inte vara gladare =) Visst, det är fortfarande en del saker som saknas, som möjlighet att kunna rendera Maya Fluids / OpenVDB, samt stöd för Xgen, men det är sånt som är på gång. Men överlag så har det lite smått revolutionerat mitt renderande =) Kör alltid med motion blur (lägger till kanske 5 sekunder renderingstid) och ofta med dof också direkt i renderingen istället för att göra det i post. Har börjat titta lite på en burk med tre st. Titan X-kort, och då jävlar kan vi snacka hastighet =) Finns ett watermarkat demo att prova på https://www.redshift3d.com/forums/viewforum/13/

Återgå till "Rendering"