Physical sun renderingsproblem

stauffer01

Physical sun renderingsproblem

Inläggav stauffer01 » 2009-apr-15 21:39

Jag har problem med att batch rendera physical sun, himlen syns helt enkelt inte utan lägger sig som en alphamask i bakgrunden. Jag har inte samma problem om jag bara renderar ut en bildruta i tif-format. Det är lite märkligt då jag kan se bakgrunden på bildfilens ikon, men vare sig photoshop, ae eller premiere visar himlen. Vore väldigt tacksam för svar på detta problem

Mvh

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Physical sun renderingsproblem

Inläggav Undersky » 2009-apr-16 8:00

Renderar du även batchen som en tif eller kör du png där? Om det är png så har du svaret där =)

stauffer01

Inläggav stauffer01 » 2009-apr-16 8:43

Jag körde den som tif, fick det att funka i after effects helt plötsligt. Provade importera om det och fick upp rutan om att den hittade alphakanalen, valde ignore och då fungerade det, väldigt märkligt. Men tack för hjälpen ändå!

joyster

Inläggav joyster » 2009-apr-16 20:43

bästa är att kryssa i use background och lämna fältet tomt. Kollar du alphakanalen i renderview (oavsett batchrender eller inte) så blir himlen utan alpha så det är perfekt för att compa ihop i exempelvis AE.

Joyster

stauffer01

Inläggav stauffer01 » 2009-apr-19 17:45

Nu när första problemet är löst så är det dags för ett nytt. Jag ska rendera ut scenen i full hd och allt är frid och fröjd tills slutskedet av final gathering delen eller vad man nu ska säga. Då över 90% av bilden är klar så börjar det plötsligt gå vääääldigt långsamt att rendera, kanske tar 2 timmar fram tills en liten bit av högra hörnet är kvar som datorn står och kämpar med ytterligare 6 timmar. Jag förstår inte alls varför då den delen av scenen absolut inte består av fler polygoner eller nånting sånt. Jag renderar ut scenen i 4 passes, diffuse, specular, shadow och reflection. Jag är lite av ett blåbär då det kommer till att rendera i passes så det kanske har nånting med detta att göra?

Mvh

Användarvisningsbild
Linus Karlsson
Kontakt:

Inläggav Linus Karlsson » 2009-apr-20 17:45

Men om du inte har med ett indirect pass så kommer väl inte fg med? Eller har jag fel? Inte nån lösning på ditt problem men:)

stauffer01

Inläggav stauffer01 » 2009-apr-20 22:18

Jag tror nog du har helt rätt, hade glömt det passet. Och det var mina passes som tog så BIPigt lång tid också :)

Återgå till "Rendering"