specular problem

ragetape
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-feb-07 18:04

specular problem

Inläggav ragetape » 2010-feb-23 20:49

Hej!

Renderar med mental ray och får i specular passet ringar runt specularet, har inte skuggor på eller FG eller egentligen nånting, suttit en dag nu och felsökt men kommer inte fram till något, så vad är lösningen?
Ringarna syns inte i master passet utan bara i specular passet.
-------------------------------------------------------
Håkan Mattsson - www.charismatichamster.se
-------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Inlägg: 4213
Blev medlem: 2003-okt-23 14:50
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: specular problem

Inläggav Undersky » 2010-feb-23 21:51

Jobbar du i linear? Kan vara idé annars.

http://mymentalray.com/wiki/index.php/L ... olor_space

Från avsnittet om Overbright:

Another thing that throws people off are specular highlights.

In the "old way", specular highlights could blow out very easily, and in a very "ugly" way due to hard-clipping the channels.

This caused people to make them far to 'weak' (vs. their true "physical" intensity) because even the "weak" value ended up "looking bright". Why? Because "adding" light in this WRONG space a nonlinear add.


Återgå till "Rendering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster