Flat-Texture

supersticker
Inlägg: 173
Blev medlem: 2004-nov-07 20:56
Kontakt:

Flat-Texture

Inläggav supersticker » 2011-nov-10 15:44

Hejsan!

Bilden visar hur jag tänkte göra för att skapa en boll till ett projekt.. Först har jag en form i Maya som jag sedan
tar bort i Post-production för att lägga en textur bakom. Så det blir en boll med en "platt" textur. Den påverkas inte
av bollens "kurvatur".

Problemet är att jag tycker om resultatet men om bollen snurrar eller flyttar på sig så blir det problem. Snurrar den syns det ju inte efersom texturen inte snurrar. Rör han sig till höger kommer ju inte texturen att följa med, utan att upprepas.

Finns det sätt att rendera ut såhär direkt i maya?

peace out
Bilagor
Bollen.png
Bollen.png (42.7 KiB) Visad 1830 gånger
MMMM va godis

supersticker
Inlägg: 173
Blev medlem: 2004-nov-07 20:56
Kontakt:

Re: Flat-Texture

Inläggav supersticker » 2011-nov-10 15:45

(den andra bollen i bilden är transparent) (ett hål i bilden)
MMMM va godis

Schempp
Inlägg: 31
Blev medlem: 2010-nov-03 21:23

Re: Flat-Texture

Inläggav Schempp » 2011-nov-10 20:58

varför inte göra det med en cylinder som du tar bort alla faces utan en sida på? då får du ju en helt platt "boll" som din texture hänger med på både om du roterar samt om du flyttar den.

supersticker
Inlägg: 173
Blev medlem: 2004-nov-07 20:56
Kontakt:

Re: Flat-Texture

Inläggav supersticker » 2011-nov-11 17:13

1. För att meshen redan är gjord och ganska avancerad =)
2. För då kan inte en kamera rotera runt objektet
MMMM va godis

Ola Sikström
Inlägg: 120
Blev medlem: 2008-jul-01 21:34
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Flat-Texture

Inläggav Ola Sikström » 2011-nov-16 12:40

Om du använder botten av en cylinder, och sätter en aim-constraint mot kameran, så kommer den alltid vända sig mot kameran när du roterar runt objektet.


Återgå till "Rendering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst