Vray, HDRI och "Glow" ?

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Vray, HDRI och "Glow" ?

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-23 1:28

Medans jag väntar på lite skärmdumpar från dig mekade jag lite material och renderade ut mina baklyktor. Här är ett perfekt bevis på att själva modellen i sig spelar oerhört stor roll. Detta resultatet går inte att få om man inte faktiskt bygger hela lyktan ordentligt innanför glaset. När det jobbet väl är gjort, är detta resultatet faktiskt ganska lätt att uppnå.

Behöver du hjälp med hur man kan modellera det och få det att passa ihop med karossen på din bil sså släng bara upp de skärmdumpar du snacka om så tar vi det därifrån :-)

Bild
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-mar-24 13:18

Johannes Lindqvist skrev:
phreakii skrev:Tjenare Johannes!

Först och främst vill jag tacka för all hjälp jag fått och ska få! Jag bjuder på öl om vi ses. Ser att vi inte bor så långväga ifrån varandra och du tom gjort grejer åt bolag jag sj haft kontakt med i Kstad : )

Men, innan du ens hunnit hjälpa mig med allt, som egentligen hänger tillsammans. Så är det ju den här uppbyggnaden av ljusena. Som jag läser är ju ljusena på bilen "ögonen" på hela bilen och ett av det viktigare momenten. Men har så jävla svårt att veta hur jag ska få det att passa in i min modell. Antingen har jag byggt i fel ordning eller så tänker jag inte logiskt. Jag har hela fronten klar i princip. Men att få ljusena att passa. Och ja med din kommande hjälp att få dem se levande ut med material och ljussättning så passar det inte. Känns inte rätt när det lappar över och så. Kommer att lägga upp skärmsumpar när jag inte skriver på min telefon. För jag kollar ofta om du svarat ; )

Ska också försöka vara mer aktiv i forumet, för jag ser att jag kan en del svar som andra har frågor över. Dock är det äldre inlägg, men känns som att jag vill ge ngt tillbaka.

Hoppas vi hörs snart! Ha det gott mannen!

/Mathias

Tjena.

Ber om ursäkt för att jag inte svarat på ett tag, fick föra tankarna till något annat. Jaså, du syftar på HalfABee? :) Mycket trevligt folk att ha att göra med, det är de som gjort min hemsida och logga.

Ang. modellera ljusena, du har problem med att bygga lyktan så att formen passar med resten? Utan att det blir några glipor/skarvar o.s.v.? Klart du ska hålla ett öga på forumet, det behöver fler aktiva användare. Känner själv att jag kan vara ganska dålig på det emellanåt. Vill du få kläm på att bygga upp det ordentligt hjälper jag självklart till. Enklast hade ju varit att ta det över chatt/skype men då får ju andra forummedlemmar inte ta del av kakan. Men hur som helst, kankse lika bra att ta det i tur och ordning så jag väntar med att lägga upp massa grejs om ljussättning, alphakanaler o.s.v. förrän vi (du) har fått ihop en modell du är nöjd med. Man ska aldrig fuska för mycket med modelleringsbiten och tro att när man lägger dit effekter kommer det ändå inte synas, för det gör det :-)

Men släng upp lite skärmdumpar/ wireframes så kan vi ta det därifrån. Nu jobbar vi ju inte i samma program men de flesta verktyg har väl samma namn så det bör inte vara några större problem.

Väntar på dina dumpar =)

Hej!

Inget att be om ursäkt, jag som varit lite på latsidan. Projektet har legat lite på hyllan lite. Man vill bara ta tag i ett nytt projekt och använda allt det man lärt sig av detta första projekt. Man lär ju sig av alla misstag. Och det har blivit många : ) Nu stretar jag ändå emot lite när du skriver att inte lönt att köra klart på alla delar innan man går vidare. Jag förstår precis hur du menar med det och håller helt och hållet med. Till den del att jag vet nog egentligen vad jag gjort för fel med framlyktorna. Att jag byggt det i fel steg/takt. Till att jämföra med baken på bilen har jag använt polygonerna bättre, extrude faces på ett bättre sätt så man kan jobba vidare på det. Skickar en skärmdump på det. Försökte få det så bra det gick, med så få skärmdumpar som möjligt : )

Så det känns lite som att det borde jag gjort på framsidan också. Men det har varit rena helvetet för mig att bygga den alltså ha ha. Men som sagt, första gången är jobbigast och jag har lärt mig mycket mycket mycket. Men jag har ju inte heller velat bygga bilen i ett helt stycke. Utan delarna precis som de är i verkligheten, men så ska det ju vara. Men sen är framlyktan inte en "extension" till restan av kolfiberkarossen om man säger så. Det är ju ändå en fristående del. Vet att jag kan och ska "snappa/snap" vertextarna till andra exempelvis.

Sen som man ser på en skärmdump så har jag fuskat lite på grillen. Den rundningen som kommer till höger om grillen precis innan lyktan där den ska vara, den sitter inte "ihop" med grillen utan söm. Den ska vara i ETT stycke i verkligheten. Det syns nog på tidigare skärmdump.

Detta blev ett långt inlägg, puh. Hoppas och uppskattar VERKLIGEN hjälp och tid du orkar lägga ner! : )

Att det blev så mycket vertex och polygoner på denna modellen är ju också att det är "felmodellerat" av mig. Jag har ju dragit på för mycket för att få skarvar och grejer säkerligen. Sen däcken. Där ville jag inte bara lägga på en bump map för att få spåren i däcken tex. Jag provade det först men tyckte inte det blev snyggt. Men i en animation borde jag nog överväga det. Men i en stillbild går det ju bra att göra så här. För det drog nog iväg i en 50.000 vertes ha ha : ) Och jag har som du ser referenser såklart. Men det gäller inte bara sådana här enkla planes. Utan jag har mappar fulla på datorn med bilder över bilen och dess detaljer.

Kommer ihåg innan jag ens började i branschen själv, det grafiska. Har inte haft någon kontakt direkt med HalfABee förutom att vi tryckt lite saker åt dem : )
Bilagor
samtliga_223.jpg
samtliga.jpg
lykta.jpg
front_trans.jpg
front_lykta_trans.jpg
front_bak_trans.jpg
bak_trans.jpg
Däck. Där jag tidigare skrev om motion blur, som ändå kanske skulle gjorts gjort i A.E för att spara tid.
Senast redigerad av 2 phreakii, redigerad totalt 2012 gång.

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-mar-24 13:20

Johannes Lindqvist skrev:Medans jag väntar på lite skärmdumpar från dig mekade jag lite material och renderade ut mina baklyktor. Här är ett perfekt bevis på att själva modellen i sig spelar oerhört stor roll. Detta resultatet går inte att få om man inte faktiskt bygger hela lyktan ordentligt innanför glaset. När det jobbet väl är gjort, är detta resultatet faktiskt ganska lätt att uppnå.

Behöver du hjälp med hur man kan modellera det och få det att passa ihop med karossen på din bil sså släng bara upp de skärmdumpar du snacka om så tar vi det därifrån :-)

Bild

Ah det e så tjusigt så man får ju nästan .. ja iaf börjar gråta : )
Ja, sååå vill jag mina sömmar och ljusen ska se ut. Iaf hjälp i rätt rikning! : )

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-25 14:12

phreakii skrev:Till den del att jag vet nog egentligen vad jag gjort för fel med framlyktorna. Att jag byggt det i fel steg/takt. Till att jämföra med baken på bilen har jag använt polygonerna bättre, extrude faces på ett bättre sätt så man kan jobba vidare på det.

Självklart finns det alltid mer eller mindre effektiva sätt att bygga saker på men att säga att man gjort det på fel sätt eller i fel ordning håller jag nog inte med på. Slutresultatet är det viktiga och hur du än bygger finns det mer eller mindre alltid sätt att få det bra i slutänden, även om det blir lite omständigare. Och att döma av dina skärmdumpar är det inget fel med hur du byggt bilen. Du har ren topologi, jämna ytor, inte onödigt mycket polygoner o.s.v. Ser ju kanon ut.

phreakii skrev:Men jag har ju inte heller velat bygga bilen i ett helt stycke. Utan delarna precis som de är i verkligheten, men så ska det ju vara. Men sen är framlyktan inte en "extension" till restan av kolfiberkarossen om man säger så. Det är ju ändå en fristående del. Vet att jag kan och ska "snappa/snap" vertextarna till andra exempelvis.

Alltid enklare att bygga bilen i ett stycke från början i min mening, för då vet du att när du skär loss delarna passar allt ihop exakt! Om man däremot bygger del för del genom att börja på ett nytt objekt kan det vara skitsvårt att få allting att passa ihop, få jämna raka skarvar o.s.v. Att köra snap är en bra metod men när man jobbar med mesh/turbosmooth (eller vad det heter i Maya?) vill man helst att ihopsittande delar ska ha exakt lika många polys längs kanterna med samma mellanrum, annars kommer böjarna inte bli exakt likadana när man smoothar, och då ser skarvarna ut som skit. Att bygga nya objekt med passande antal polygoner på rätt ställe tycker jag är skitsvårt. Om man däremot använder en del av det "gamla" objektet, eller bygger allting i en enda del från början, får du ju allting perfekt automatiskt.

phreakii skrev:Sen som man ser på en skärmdump så har jag fuskat lite på grillen. Den rundningen som kommer till höger om grillen precis innan lyktan där den ska vara, den sitter inte "ihop" med grillen utan söm.

Så länge det inte syns när man renderar så spelar det ju ingen större roll, även om det inte är så kruxigt att göra det i ett stycke.

phreakii skrev:Att det blev så mycket vertex och polygoner på denna modellen är ju också att det är "felmodellerat" av mig. Jag har ju dragit på för mycket för att få skarvar och grejer säkerligen.

I dessa områden måste man ha mycket polygoner. Tycker din modell ser helt okej ut!

phreakii skrev:Sen däcken. Där ville jag inte bara lägga på en bump map för att få spåren i däcken tex. Jag provade det först men tyckte inte det blev snyggt. Men i en animation borde jag nog överväga det. Men i en stillbild går det ju bra att göra så här.

Väldigt många bygger det i geometri. Jag har alltid försökt bygga allt med så effektiva polygoner som möjligt, aldrig slösa där det inte behövs för att t.ex. i stora scener eller animationer ska kräva mindre av datorn. Bump maps fungerar sällan när det är så djupa spår. Här brukar jag istället köra vraydisplacement, en modifier man lägger på objektet. Tyngre att rendera, men mycket lättare att jobba med. Bifogar en bild jag precis renderade ut, som är till samma bil som jag visade med baklyktan. Själva däcket har max 1000 polygoner så det går att göra utan att använda varken bump eller 50.000 polys =)

Bild

phreakii skrev:Utan jag har mappar fulla på datorn med bilder över bilen och dess detaljer.

Fet tumme upp! Alltid bäst.. Man får inte glömma bort att titta på dom dock :)

Måste säga att din framlykta ser ju jäkligt bra ut. Glöm inte djupet bara. Så du inte bara gör en sphere för linsen på lyktan utan även bygger det lilla "rummet" bakom linsen där själva glödlampan sitter. Annars är det helt ok.

Försöker hitta bra referensbilder på baklyktorna men skitsvårt att urskilja hur de egentligen ser ut innanför glaset.

Om du vill kan jag göra en enkel video på hur jag brukar bygga lampan utifrån karossen så att skarvarna passar ihop. Finns säkert bättre sätt än de jag använder men jag tycker det funkar rätt bra för mig.
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-25 14:14

Var bor du föresten? Tänkte att det är ju inte alls omöjligt att träffas om du vill ha lite irl-hjälp.
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-25 14:15

phreakii skrev:Ah det e så tjusigt så man får ju nästan .. ja iaf börjar gråta : )

Tack :)

Bild
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-mar-25 15:11

Johannes Lindqvist skrev:Alltid enklare att bygga bilen i ett stycke från början i min mening, för då vet du att när du skär loss delarna passar allt ihop exakt! Om man däremot bygger del för del genom att börja på ett nytt objekt kan det vara skitsvårt att få allting att passa ihop, få jämna raka skarvar o.s.v. Att köra snap är en bra metod men när man jobbar med mesh/turbosmooth (eller vad det heter i Maya?) vill man helst att ihopsittande delar ska ha exakt lika många polys längs kanterna med samma mellanrum, annars kommer böjarna inte bli exakt likadana när man smoothar, och då ser skarvarna ut som skit. Att bygga nya objekt med passande antal polygoner på rätt ställe tycker jag är skitsvårt. Om man däremot använder en del av det "gamla" objektet, eller bygger allting i en enda del från början, får du ju allting perfekt automatiskt.

Jag bygger ändå allt i ett stycke och "extrudar", fortsätter från dörrskarven exempelvis. Så att det bli exakt som du säger, automatiskt.

Johannes Lindqvist skrev:Väldigt många bygger det i geometri. Jag har alltid försökt bygga allt med så effektiva polygoner som möjligt, aldrig slösa där det inte behövs för att t.ex. i stora scener eller animationer ska kräva mindre av datorn. Bump maps fungerar sällan när det är så djupa spår. Här brukar jag istället köra vraydisplacement, en modifier man lägger på objektet. Tyngre att rendera, men mycket lättare att jobba med. Bifogar en bild jag precis renderade ut, som är till samma bil som jag visade med baklyktan. Själva däcket har max 1000 polygoner så det går att göra utan att använda varken bump eller 50.000 polys =)
Jäkligt fint däck alltså, man e ju mäkta imponerad. Det är kul att se någon så duktig. Vraydisplacement, alphachannels som sagt är jag ju inte hemma på så där e jag lost.. Skickade med mitt däck som jag animerade. Men där gjorde jag motion blur'ett. Ngt som jag skulle gjort i A.E. Då antar jag : )

Bild

Johannes Lindqvist skrev:Fet tumme upp! Alltid bäst.. Man får inte glömma bort att titta på dom dock :)

Måste säga att din framlykta ser ju jäkligt bra ut. Glöm inte djupet bara. Så du inte bara gör en sphere för linsen på lyktan utan även bygger det lilla "rummet" bakom linsen där själva glödlampan sitter. Annars är det helt ok.

Försöker hitta bra referensbilder på baklyktorna men skitsvårt att urskilja hur de egentligen ser ut innanför glaset.

Om du vill kan jag göra en enkel video på hur jag brukar bygga lampan utifrån karossen så att skarvarna passar ihop. Finns säkert bättre sätt än de jag använder men jag tycker det funkar rätt bra för mig.
Tack! : D

Men ja, det är ju skarvarna. Så har du gör gärna en enkel video åt mig!! : ) Det hade varit super! Jag har letat och letat, men finner inget som skulle kunna ge det resultatet. Nu menar jag inte en enkel väg att få den finishen som du har : ) Superb! Men hur f*n jag går tillväga, Im stuck. Det är som du också säger djupet i det hela. Men sen ju längre jag kommer, och ju mer det inte passar längre. Då blir det sämre passform på allt ju. Får inte till de där skarpa kanterna som du fått exempelvis.
Bilagor
dacket.jpg
dacket.jpg (71.32 KiB) Visad 1607 gånger
sida_skarv.jpg

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-mar-25 15:15

Johannes Lindqvist skrev:Var bor du föresten? Tänkte att det är ju inte alls omöjligt att träffas om du vill ha lite irl-hjälp.
Det skulle ju vara ngt, bor mitt i Kristianstad, Arenan, VM i handboll måste väl alla känna till(?) ^^

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-26 12:52

Började på att spela in lite igår. Fan asså, att spela in video är svårare än vad man tror. Kom inte längre än glaset men ska köra vidare i veckan. Har en grej jag måste bli klar med innan onsdag dock som tyvärr måste gå före.

phreakii skrev:
Johannes Lindqvist skrev:Var bor du föresten? Tänkte att det är ju inte alls omöjligt att träffas om du vill ha lite irl-hjälp.
Det skulle ju vara ngt, bor mitt i Kristianstad, Arenan, VM i handboll måste väl alla känna till(?) ^^

haha jadå. Min syrra bor i lägenheterna på hörnan mittemot parkeringen. :-)
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-mar-30 22:07

Så, nu kan jag fortsätta spela in lite film till dig. Bör hinna göra några vettiga video om hur jag brukar gå till väga innan helgens slut.
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-apr-04 22:07

Johannes Lindqvist skrev:Började på att spela in lite igår. Fan asså, att spela in video är svårare än vad man tror. Kom inte längre än glaset men ska köra vidare i veckan. Har en grej jag måste bli klar med innan onsdag dock som tyvärr måste gå före.

phreakii skrev:

haha jadå. Min syrra bor i lägenheterna på hörnan mittemot parkeringen. :-)
Världen e allt bra liten(Kristianstad för den delen också) : ) Ja då e det inte långt ifrån. Då har du ju säkert redan varit i mina trakter ett antal ggr redan : )

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-apr-04 22:08

Johannes Lindqvist skrev:Så, nu kan jag fortsätta spela in lite film till dig. Bör hinna göra några vettiga video om hur jag brukar gå till väga innan helgens slut.
Låter toppen! Förstår att det finns viktigare saker än detta som går före ^^

Användarvisningsbild
phreakii

Inläggav phreakii » 2012-apr-12 22:47

Nu har jag sj inte hunnit vara aktiv med mitt projekt på länge fastän jag velat. Men varit inne och kollat på din Porsche igen, fy fan asså, me wanna learn ^^ Den e satan så schysst asså, riktigt fin : )

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-apr-12 23:38

Höll på att skriva ett svar i denna tråden tidigare idag men blev avbruten å glömde bort. Hur som helst, det har ju inte gått särskilt bra för mina videor. Var visst svårare än jag trodde för just att bygga lampor är mycket trial and error å det blir några djävulskt långa hoppiga filmer. Brukar inte spela in när jag bygger. Ska ge mig på det igen men är du verkligen inställd på att bli bättre på det så är ju det absolut lättaste att ses irl en dag. Skulle det vara av intresse så finns ju både mitt telefonnummer och mail på hemsidan. :)

Ska prova spela in lite igen som sagt men annars får det väl bli ett sånt skräpigt bildspel istället som förr i tiden.
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-apr-15 15:45

Enkel video på hur jag brukar göra för att bygga mina lampor och få det att passa ihop med resten. Jag bygger alltså inte hålet till lampan när jag gör meshen till bilen utan skär ut hålet i efterhand. Det blev en fantasy-lampa fram och baklampa i ett men det var ju inte det som var poängen.

Nu går det jävligt fort och jag slarvar som fasen, men jag tänkte att eftersom vi inte ens jobbar i samma program har du väl ingen nytta av att se var knapparna jag trycker på finns nånstans utan jag ville bara visa hur jag brukar gå tillväga. Normalt sett lägger man ju en aning mer tid på det.

Skrik om det är något du undrar. :-)

http://www.johannesl.se/files/Jojjeslampa.mp4 - Högerklicka - Save target om du inte vill se den i webläsaren :-)

Bild
Johannes L Visualisation
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Återgå till "Rendering"