Jag får ingen ordning på maya fluids...

Användarvisningsbild
smide_ab

Jag får ingen ordning på maya fluids...

Inläggav smide_ab » 2007-jan-27 2:52

God mor'on
Jag har försökt att skapa något vatten liknande med maya fluids men får ingen ordning på det hela... blir bara som en dimm-vägg som byter färg desto högre upp man kommer :'(. Har kollat i hjälpen men det funkar ändå inte... hur får man det att likna något så när som vatten???

/David
ps: jag har beställt en riktig version av maya som ska komma i veckan just nu kör jag med demo... men säg ändå hur jag ska göra ifall det går i demo versionen =) (hoppas, hoppas!!!)

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2007-jan-27 14:56

Du måste ändra så att effekten visas som mesh istället för voxlar.
Inställningen kan göras under
fluidShape-fliken > Surface > Surface Render

Du måste dock ändra så att simuleringen beter sig som vatten, som default så beter det sig som gas.
Ändra Buoyancy som är inställningen som bestämmer hur lätt din fluid är i förhållande till 'luften' runt om kring.
Är den lättare blir det gas som stiger uppåt, är den tyngre blir det vatten som faller längs med gravitationen.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
smide_ab

Inläggav smide_ab » 2007-jan-27 20:52

Swahn_Kung skrev:Du måste ändra så att effekten visas som mesh istället för voxlar.
Inställningen kan göras under
fluidShape-fliken > Surface > Surface Render

Du måste dock ändra så att simuleringen beter sig som vatten, som default så beter det sig som gas.
Ändra Buoyancy som är inställningen som bestämmer hur lätt din fluid är i förhållande till 'luften' runt om kring.
Är den lättare blir det gas som stiger uppåt, är den tyngre blir det vatten som faller längs med gravitationen.

det första får jag ording på men det andra... jag kan inte ändra den eller är jag på fel Buoyancy...?

sen så undrar jag hur man ökar speltiden nu står den på 24 vill ha typ 200... hur ska jag göra???

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2007-jan-28 0:53

Du har säkert listat ut det redan men vill du öka timelinens omfång, kolla vid sidorna av den ;)

Angående Fluids så finns det otroligt mycket att förklara så jag rekomenderar dig att köra igenom manualen och tutorials på ämnet. Efter en vecka eller så kommer du nog känna dig mer hemma.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
smide_ab

Inläggav smide_ab » 2007-jan-28 11:49

jo, manualen plogar jag mig sakta igenom =) men jag hittar inte hur jag ökar time-line har kollat vid sidorna med både vänster och höger klick men får inte ordning på det...=(
Senast redigerad av 1 smide_ab, redigerad totalt 2007 gånger.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2007-jan-28 11:57

smide_ab skrev:jo, manualen plogar jag mig sakta igenom =) men jag hittar inte hur jag ökar time-line har kollat viid sidorna med både vänster och höger klick men får inte ordning på det...=(

Skriv bara in hur lång du vill ha den i "textrutan" bredvid.

Användarvisningsbild
smide_ab

Inläggav smide_ab » 2007-jan-28 13:16

jag pröva med att skriva in 100 i rutan och den hoppar dit men på time-line går den forfarande bara till 24...

Edit: Jag ordnat, det var en liten till rad som skulle fram under timelinen som jag hade glömt att ta fram ur "Display" = )

funkar som det ska nu

/David

Återgå till "Partiklar - Dynamics - Hair - nCloth - Fluids"