Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav MaChin » 2008-aug-05 23:23

Bild

Hej!
Håller på med ett projekt där jag har byggt en mumie.

Den består av en vanlig kropp med lindor över som ligger som separata objekt. Allting är subD, går snabbare att arbeta med.
Mitt problem uppkommer när jag har bundit mumien(kropp+lindor) till riggen. När jag rör på tex en arm för snävt så åker kroppen ut genom lindorna om ni förstår vad jag menar? Hittar ingen bra lösning på problemet:(
Har inte så bra koll på cloth(Ncloth) i maya, men man kanske kunde göra "kläder" av bindorna och få dem att följa kroppen?

Vad tror ni, kan det fungera så? eller har ni något annat tips för att det inte ska åka igenom?

MVH/
Martin
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav Swahn_Kung » 2008-aug-06 19:26

Bandaget är alltså skinnat i nuläget...

Ncloth har säkerligen funktioner för sådant här, till exempel kan man blenda var man vill att den vanliga skinningen tar över simuleringen.
De senaste Maya-extension'a har en hel del trixiga och finurliga funktioner vad det gäller skinning och Ncloth som kanske kan hjälpa dig.
Tyvärr har inte jag heller satt in mig mer än grundligt i dessa tillägg.



Om du inte har tilläggen kanske du kan använda dig av ett skript som heter Pose Deformer.
Det fungerar i princip som Skin Morph gör i Max och låter dig göra korrigeringar där deformeringar blir fel.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
TenjinVisual
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-jul-09 19:46
Kontakt:

Re: Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav TenjinVisual » 2008-aug-06 20:07

Ncloth är en lösning som kan fungera bra. Annars så får du göra om skinningproceduren :)

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Re: Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav MaChin » 2008-aug-06 21:37

Swahn_Kung:
Ja i nuläget är det skinnat som separata delar. Tänkte att man kanske skulle kunna lägga ihop dessa med kroppen. Typ Mesh>Combine, fast med subD objekt. hittade dock ingen bra lösning.
Okej då ska jag försöka ge mig på nCloth då:P
Jag jobbar i maya 8.5 så vet inte riktigt om jag har tillgång till alla trixiga funktioner?
Har dock noll koll på hur man gör med Ncloth och finner inte mayas inbyggda hjälp särskilt hjälpsam, tyvärr.
Något tips var jag kan hitta en bra tutorial?

Förresten, var hittar jag det där scriptet Pose Deformer?

TenjinVisual:
Tack:P Då försöker jag på det:)
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator
Inlägg: 4337
Blev medlem: 2005-jan-06 2:42
Ort: Göteborg FFS

Re: Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav Swahn_Kung » 2008-aug-07 15:17

3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
MaChin
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-sep-07 8:07
Ort: London
Kontakt:

Re: Cloth för mumie? Problem där kroppen promt vill synas

Inläggav MaChin » 2008-aug-07 22:32

Tack så mycket:)
Besök gärna min hemsida: http://www.dynamicart.se/


Återgå till "Partiklar - Dynamics - Hair - nCloth - Fluids"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst