Dynamic Dominos

Användarvisningsbild
MovieMaker_3D

Dynamic Dominos

Inläggav MovieMaker_3D » 2009-feb-09 23:24

Ja, ny som jag är inom 3D så behöver jag lite vägledning.
Gav mig idag in på lite dynamics och byggde upp en rad med dominobrickor som skall putta omkull varandra. Allt fungerar perfekt i programmet med initial spin på den första brickan så att att de blir en snygg kedjereaktion till de övriga.

Problemet kommer när jag renderat ut filmen. Resultatet blir inte desamma utan den första brickan puttar till den andra men där tar de stopp. Bricka nummer 2 gungar till lite men inte med kraft nog att fortsätta animationen. Så varför blir resultatet inte desamma som i programmet? Vilken inställning har jag glömt?

Nu har jag suttit o pillat med de här en bra stund och försökt lokalisera problemet men out of luck, så istället för att stirra mig blind på skärmen tänker jag gå o lägga mig och hoppas på er hjälp.

Gonatt allesammans..

joyster

Re: Dynamic Dominos

Inläggav joyster » 2009-feb-10 7:46

ett sätt att vara säker på att det man ser animeras i dynamics är detsamma hela tiden istället för att maya ska recalculate från början varje gång, är att använda dig av memory cache, eller varför inte bake simulation så du har animationen i keyframes istället. På så vis kan du scrubba i timelinen. Gå edit-keys-bake simulation

Joyster

Användarvisningsbild
Swahn_Kung
Moderator

Inläggav Swahn_Kung » 2009-feb-10 11:02

Som joyster förklarar är Mayas dynamiska verktyg vanligtvis inte historikbaserat (history-independent) vilket innebär att kalkyleringen alltid utgår ifrån den tidigare bildrutans information för att räkna ut nästa.
Motsatsen (history dependent) räknar ut resultatet baserat på första bildrutan och framåt (som 3ds max partikelsystem till exempel.) Båda har fördelar och nackdelar men i Mayas fall räknas helt enkelt simuleringen om vid rendering och då är det bra att 'baka ner' simuleringen till keyframes som alltid kommer bli samma (och är snabbare att beräkna.)

För bättre precision och stabiltet kan du öka Oversampling före du bakar simuleringen
Dynamics > Solvers > Edit Oversampling Or Cache Settings
Värdet innebär att beräkningar sker så många gånger mellan varje frame istället för att bara beräkna en gång per frame. Det kan lösa felaktiga resultat när du har objekt som rör sig i hög hastighet ect.
3dsm-manualen är din vän...

FÖR BÖVELN! TÄNK PÅ SÄRSKRIVNINGEN DIN!
http://skrivihop.se/

Användarvisningsbild
MovieMaker_3D

Inläggav MovieMaker_3D » 2009-feb-10 16:48

Bake - så hette de. Satt ju och lärde mig de i förrgår men de gick tydligen in genom ena örat och ut genom de andra.

Tack så mycket för hjälpen!

Återgå till "Partiklar - Dynamics - Hair - nCloth - Fluids"