Täcka geometri med sand

WombaWomba

Täcka geometri med sand

Inläggav WombaWomba » 2010-mar-13 18:37

Hej,

Jag ska försöka skapa sand som täcker en geometri med hjälp av mayas partikelsystem. Geometrin är ca 1000 x 1400 units stor eftersom det från början var en CAD-fil.

Hur gör man detta på bästa sätt? Lagret ska bli jämt och ca 1 cm tjockt. En idé jag haft är att spawna partiklarna på geometrin och sedan låta goal gå mot noll och låta ett kraftfält lyfta alla partiklarna. Sen spelar man helt enkelt upp animationen baklänges.

Vad har ni för idéer? Jag är väldigt färsk när det kommer till partiklar i maya så försök hålla det enkelt.

Hellspawned
Kontakt:

Re: Täcka geometri med sand

Inläggav Hellspawned » 2010-mar-23 18:30

Ska sanden bara trilla ner från himlen, eller ska den blåsa in från nåt håll? Ska det vara en animering eller för stillbilder?
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

WombaWomba

Re: Täcka geometri med sand

Inläggav WombaWomba » 2010-mar-31 14:21

Sanden emitteras från ett plan en liten bit ovanför geometrin, primary visibility = 0 så planet syns inte.
Jag har renderat en partikel, dragit in den i AE och printat ut en sekvens där första framen är utan någon blur och den hundrade framen är mycket blurrad. Jag har skrivit ett expression för vilken bild i sekvensen som olika sprites ska ha beroende på deras avstånd från kameran. Det är alltså z-blur som simuleras samtidigt. Just nu ser jag dock bara fyrkantiga enfärgade sprites. Hur får jag min textur att renderas korrekt?

Resten av själva simuleringen har jag lyckats med.

Återgå till "Partiklar - Dynamics - Hair - nCloth - Fluids"