nParticles till vatten - Frågor

Hellspawned
Kontakt:

nParticles till vatten - Frågor

Inläggav Hellspawned » 2010-mar-23 18:03

Sitter och försöker fixa en hyffsat snygg vatten-simulering med nParticles. För att lära mig inställningarna satte jag upp ett glas med vatten som slås omkull, och genast blev ett problem uppenbart: Meshen när man konverterar nParticles till Mesh räknas ut utifrån partikelkoncentrationen vid en viss punkt i varje frame. Med andra ord är vattenpartiklar som skvätter iväg från huvuddelen av vattnet först blobbar, när det är ett gäng partiklar hyfsat nära varann, men allteftersom partiklarna sprider sig så försvinner blobbarna. Finns det något sätt att lösa detta?

Sen undrade jag också hur (om det är möjligt) man gör för att simulera nånting som liknar ytspänning. Vatten som släpps ner på en sfär, för att dra ett enkelt exempel. Delvis vill jag ju att vattnet fortsätter följa svärens yta en bit ner, inte släpper kontakten direkt när den når "ekvatorn" på den, och delvis att partiklarna, som i verkliga livet, har en slags dragningskraft emellan sig: Vattendroppar (partiklar) dras mot varann, och större ansamlingar vatten utövar en större kraft på mindre ansamlingar droppar. Går detta att simulera det?

För tillfället har jag inte ekonomin eller tiden att köpa och sätta mig in i realflow, och jag behöver inget hyperrealistiskt liksom, bara något godtyckligt resultat.
When life gives you lemons... BLOOD FOR THE BLOOD GOD!!!

Återgå till "Partiklar - Dynamics - Hair - nCloth - Fluids"