Blender 2.46 RC1

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Blender 2.46 RC1

Inläggav Gustav Göransson » 2008-mar-04 23:09

Det vankas för en ny version av blender. Just nu finns Release Candidate 1 att hämta hem här för de som vill testa. Hittar ni nån bugg så rapportera den så att 2.46 blir så stabil som möjligt.

Till de stora nyheterna i 2.46 hör ex. Cloth-simulering, nytt partikelsystem samt flertalet animerings- och renderingsförbättringar. Mer om vad som är nytt hittar ni här (under "New features currently in SVN").

Dock får de som hoppas på förändringar i UI:et dock vänta till nästa version (2.5) där detta kommer ha högsta prioritet.
Senast redigerad av 1 Gustav Göransson, redigerad totalt 2008 gånger.

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Re: Blender 2.46 RC1

Inläggav Stormraider » 2008-mar-04 23:40

Gustav Göransson skrev:Dock får de som hoppas på förändringar i UI:et dock vänta till nästa version (2.5) där detta kommer ha hösta prioritet.

Då skall jag ge blender en chans igen i alla fall :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2008-mar-05 8:52

Samma här =)

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Blender 2.46 RC1

Inläggav Gustav Göransson » 2008-mar-05 14:19

Stormraider skrev:Då skall jag ge blender en chans igen i alla fall :)

Trevligt =), just UI förbättringar är många som önskar, dock har Blender UI fått oförtjänt mkt skit, det är inte så dåligt som först kan tro =), utan faktiskt riktigt smidigt och framförallt snabbt att jobba med. Men det tar sin tid att sätta sig in och lära sig eftersom det skiljer sig en hel del i från Maya och Max.

Användarvisningsbild
Stormraider
Kontakt:

Inläggav Stormraider » 2008-mar-05 14:27

Jo fast grejen är att jag behöver inget nytt 3d program. Så att lägga ner en massa tid för att lära sig ett nytt program känns som slöseri med tid. Speciellt ifall det skiljer sig mycket från alla andra. Maya och Max är ändå relativt lika i sitt ui.
Det är ju lite av samma anledning många ogillade zbrush och istället gillade mudbox. Ju kortare tid det tar att sätta sig in i något utan att läsa en fet manual, desto bättre.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2008-mar-11 11:43

Som vanligt blir man imponerad av Blender-utvecklarna. Kul lista med nya features! :)

Användarvisningsbild
Insnöad

Inläggav Insnöad » 2008-mar-11 17:15

Hämtade den uppdaterade versionen igår. Peach-projektet har verkligen satt sina (positiva) spår i den här versionen och det är bara att se fram emot 2.5 (juni/juli?).

Vad gäller att lära sig ett ny mjukvara så tycker jag att det aldrig finns någonting som heter slöseri med energi. Kanske upptäcker man att vissa upplägg fungerar bättre till saker som annan mjukvara inte ursprungligen varit anpassad för. T.ex. så gör Blenders upplägg av modelleringsverktyg det möjligt att arbeta väldigt snabbt och smidigt med modelleringsprocessen och topologi (enligt min mening) jämfört med 3dsMax. För att vara gratis open-source (om än inte ursprungligen) är det ett program med väldigt många sidor.

Däremot är blender inte lika väl anpassat för en mängd andra saker men dessa orkar jag inte rada upp.
Snälla! Om du inte är säker på stavningen,bli det.
Jag är ingen misantrop; jag värderar bara allting annat högre än mina medmänniskor.

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2008-mar-11 18:54

Insnöad skrev:...bara att se fram emot 2.5 (juni/juli?)

Om man ser på hur mycket det är som ska göras till 2.5 och hur lite som gjorts hittills så tror jag inte vi ska räkna med juni/juli. Men man kan ju alltid hoppas =)

Återgå till "Allmänt om Blender"