Import problem

Användarvisningsbild
dempa89

Import problem

Inläggav dempa89 » 2008-jun-25 23:02

Hej,

jag när jag importerat objekt från andra scener( via Shift+F1) så återtas dom till sina ordinera plats efter en kortare period, någon minut eller när jag trycker på ANIM, hur löser jag detta problem?

På tal om import: vilket är bästa alternativet när man skall importa två olika karatärer( från olika filer) till en scen sedan animera den? Det största problemet jag kommer få är troligen med storleken, och ev riggning, som blir ett litet problem för mig då jag inte riktigt sett om Blender har några riktigt mått/mätenheter att gå efter någonstans...
//Dennis Rydberg

Vidar Nelson
Moderator

Re: Import problem

Inläggav Vidar Nelson » 2008-okt-02 9:44

Hej dempa!

Kolla så att felet inte är att objekten är keyframe:ade. I sådant fall hoppar de tillbaka till den position de bör ha enligt keyframes:en när du byter frame (fram- och bakåtpil) eller som du nämnde när du försöker spela upp animationen eller rendera ut den.
Du får upp ett fönster med ipo-kurvor för det aktiva objektet genom att trycka shift+F6. Där kan du välja alla kanaler (a) och ta bort dem (x) ifall du inte vill ha objekten keyframe:ade. Annars är det ju bara att key:a dem (i) när du placerat ut dem som du vill.

Vad det gäller importering av karaktärer, ta en till på blenders "library linking"-funktion (http://orange.blender.org/blog/behind-the-scenes-shots).
Det innebär att du kan sköta animeringen (skapandet av actions alltså) av dina karaktärer i två separata filer och de sedan uppdateras i den tredje filen, där du sätter dem tillsammans och väljer vilka animationer som ska spelas när osv (nla-editorn).
Faktumet att de uppdateras automatiskt gör det också enkelt om du sedan ska använda dem i en fjärde fil. Om du ändrar något på karaktären behöver du då bara ändra i en av filerna, istället för i alla.

Hoppas det där inte lät allt för förvirrat :)

När det kommer till mått använder blender sig av "blender units", som du kan bestämma är vad du vill. Är det karaktärer du sysslar med kanske du vill att en blender unit ska vara en decimeter eller en meter. Det spelar inte någon större roll så länge du är konsistent och använder samma skala i alla modeller. Du kan se ett objekts storlek i "transförm properties"-fönstret, knapparna som heter DimX, DimY och DimZ.
Du kan också trycka F9 och i editing-panelen välja "Edge Length" under "Mesh Tools More". Detta innebär att längden av alla de valda edge:sarna kommer skrivas ut. Ett smidigt sätt att kolla längder på saker.

Lycka till,

Vidar

Återgå till "Allmänt om Blender"