Blender, dålig prestanda?

mynameisoscarjo

Blender, dålig prestanda?

Inläggav mynameisoscarjo » 2010-feb-10 12:39

Hej! Jag har hört att blender tar mer kraft per poly än vad t.ex 3ds max gör, kan det stämma?

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Re: Blender, dålig prestanda?

Inläggav Joakim Svärd » 2010-feb-10 13:16

mynameisoscarjo skrev:Hej! Jag har hört att blender tar mer kraft per poly än vad t.ex 3ds max gör, kan det stämma?

Vad menar du med "kraft"? För att hålla polygonen i minnet eller för att transformera den etc, etc..?

Sen är väl det helt irrelevant oavsett vad skillnaden är mellan programmen. När man väl skinnat, texturerat, UV-mappat och satt kläder på gubben som är gjord av polygoner är väl skillnaderna mellan andra saker i programmen mycket viktigare?

.

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2010-feb-10 13:20

Joakim hann precis skriva det jag tänkte skriva :-s

:):)

Det enklaste du kan göra mynameisoscarjo är att göra en 3D-scen som du kan använda för att jämföra de olika programmen.

mynameisoscarjo

Inläggav mynameisoscarjo » 2010-feb-10 13:39

Jag menade alltså hur många polys man kan ha, innan RAM/grafikkort tar slut, och hårddisken börjar användas istället.
Håller just nu på med en Saleen S7 på 500 000 polys, och man känner av att det är en tung modell, trots min nya iMac i5 (4850, 4 GB RAM)

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2010-feb-10 13:58

mynameisoscarjo skrev:Jag menade alltså hur många polys man kan ha, innan RAM/grafikkort tar slut, och hårddisken börjar användas istället.
Håller just nu på med en Saleen S7 på 500 000 polys, och man känner av att det är en tung modell, trots min nya iMac i5 (4850, 4 GB RAM)

Beror som sagt var på hårdvaran.
Drog upp en grej på 2M polys i senaste 2.5:an och snurrar som bara den. Fast då är det en mycket bättre dator, Dell, 3 år gammal laptop med delat minne i grafikkort på 256Mb. ;P

Använd en build med disabled OPENMP.
http://www.graphicall.org/builds/
Jag kör iofs Linux (mest) för Blender och killen som bygger "bäst" heter Fish, om du nu kan boota i linux istället för OSX.

.

Återgå till "Allmänt om Blender"