Montera ihop olika delar?

PoulZen
Inlägg: 82
Blev medlem: 2013-aug-03 14:44
Ort: Växjö

Montera ihop olika delar?

Inläggav PoulZen » 2013-sep-05 9:15

Om man bygger flera delar och sedan vill montera ihop dessa för att se om de passar ihop, går det att göra i Blender?
Exempelvis för att se om bult passar i ett hål.

/David

Ola Sikström
Inlägg: 120
Blev medlem: 2008-jul-01 21:34
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Montera ihop olika delar?

Inläggav Ola Sikström » 2013-sep-05 11:23

Blender är nog fel program för den typen av analyser egentligen. Då skulle man egentligen använda ett riktigt solidmodelleringsprogram. Bäst är nog att du gör den kollen visuellt om du skall göra det i Blender.

Om du placerar bulten på rätt ställe så kan du använda viewport clipping:
tryck Alt-B, och dra en rektangel - gärna i ortografisk vy. (tryck bara alt-b igen för att återställa)
detta gömmer allt som är utanför rektangeln, vilket gör att man kan få en genomskärningsvy. Det gör det enklare att se hur modellen ser ut inuti.

Detta fungerar oavsett om du är i editmode eller object mode.

Ett annat hjälpmedel kan vara att kolla efter intersections med hjälp av 3d print toolbox.


Återgå till "Allmänt om Blender"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst