Blender Background Rendering...

Webpiraten
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-feb-16 19:50

Blender Background Rendering...

Inläggav Webpiraten » 2009-feb-16 20:00

Hejsan, ny till forumet....

Har nu använt blender ett litet tag och i ett desperat försök att få renderingarna snabbare gjort stötte jag på "Background Rendering". Är det någon här som kan förklara hur det funkar?

Har sök runt på google men inte hittat någon vettig förklaring hur man bär sig åt... :(

Gustav Göransson
Moderator
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2004-jul-08 13:14
Ort: Göteborg och Finspång
Kontakt:

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Gustav Göransson » 2009-feb-16 20:15

Var stötte du på det någonstans? kan inte komma på att det finns någon funktion i blender som heter så?

Webpiraten
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-feb-16 19:50

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Webpiraten » 2009-feb-16 20:20

Oj då, kanske måste omformulera frågan ^^

Iallafall så ville jag få renderingarna snabbare, så jag googlade upp det och fann:
http://telin.ugent.be/~slippens/drupal/ ... -rendering

Det kanske ger en bättre vinkel på hur jag menar

Användarvisningsbild
Insnöad
Inlägg: 322
Blev medlem: 2007-jan-27 18:49
Ort: fnv inte Göteborg

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Insnöad » 2009-feb-16 20:29

Hur mycket snabbare det går att rendera från prompten snarare än UI'n är väl ganska marginellt. Det kan finnas en mängd olika orsaker till att dina renderingar tar lång tid.
Hög sampling på skuggor, komplicerade tunga material, hög OSA etc.
Snälla! Om du inte är säker på stavningen,bli det.
Jag är ingen misantrop; jag värderar bara allting annat högre än mina medmänniskor.

Gustav Göransson
Moderator
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2004-jul-08 13:14
Ort: Göteborg och Finspång
Kontakt:

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Gustav Göransson » 2009-feb-16 23:13

Som insnöad säger ger nog "background mode" ytterst liten skillnad i renderingstid. Bättre att du postar din inställningar (eller hela scenen) och så kanske vi kan hjälpa dig att optimera din scen... istället

Webpiraten
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-feb-16 19:50

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Webpiraten » 2009-feb-17 15:56

Aha okej, men här kommer blend filen.
Bilagor
Fluid_Sim3.rar
Fluid_Sim3
(41.86 KiB) Nerladdad 58 gånger

Användarvisningsbild
Insnöad
Inlägg: 322
Blev medlem: 2007-jan-27 18:49
Ort: fnv inte Göteborg

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Insnöad » 2009-feb-17 18:11

Tja, du har gjort en kopp med 14 k quads, använder ett transparent material med både reflektion och refraktion som du belyser med tre ljus som alla kastar raytrace-skuggor! Dessutom har du en högupplöst vätskesimulering, även den med ett raytrace-material.

Du kan:
Pröva att rendera med enkla material för att se hur stor tidsskillnaden blir.
Ta bort skuggorna från två (eller alla) lampor.

Inte konstigt att det där tog tid på sig...
Snälla! Om du inte är säker på stavningen,bli det.

Jag är ingen misantrop; jag värderar bara allting annat högre än mina medmänniskor.

Webpiraten
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-feb-16 19:50

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Webpiraten » 2009-feb-18 17:29

hehe okej ^^

Var mest ute efter om det göra någon skillnad mellan background mode eller inte!

En annan fråga som kanske inte hör hemma här .... Vilket 3d program används mest/utav flest idag?

Gustav Göransson
Moderator
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2004-jul-08 13:14
Ort: Göteborg och Finspång
Kontakt:

Re: Blender Background Rendering...

Inläggav Gustav Göransson » 2009-feb-18 18:42

Om man går efter installerade kopior så såg det ut så här 2006 (Roncarelli Report):

1. Blender
2. Flash
3. 3DS MAX
4. Truespace
5. Strata 3D
6. Lightwave
7. Cinema 4D
8. Hash Animation Master
9. Carrara
10. Maya
11. SketchUP
12. Softimage XSI
13. Electric Image (EIAS)
14. Realsoft 3D
15. Retas!Pro
16. Toon Boom Studio
17. Houdini
18. Animo

Med det är alltså bara installerade kopior och speglar inte själv användandet och om man går noggrannare in olika områden t.ex. specialeffecter till film så ser förmodligen fördelning helt annorlunda ut.

edit: detta är alltså en lista över animationsprogram så den inte bara begränsad till 3d


Återgå till "Rendering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst