Yafray texturer

foop

Yafray texturer

Inläggav foop » 2009-apr-10 18:45

Jag är relativt ny med Blender men tänkte testa Yafray. Det är bara det att det har uppstått ett litet problem.
Inga texturer jag uv mappar på objekten kommer med i renderingen. Jag har googlat efter svar på vad jag gör fel men hittar bara många som har samma problem som jag men inga svar på hur det ska lösas. Det verkar dock vara en allmän åsikt på de olika forumen att det här är en dum fråga, men som den noob jag är tar jag mig friheten att få ställa lite halv korkade frågor.

De två svaren på fel som jag har läst kan vara orsaken är: inget ljus och fel filformat på själva bilden som läggs på 3d objektet. Tyvärr verkar det inte vara så enkelt i mitt fall då jag har ljus och filformatet jag har testat med är Jpeg vilket ska stödjas av Yafray.

Skulle någon kunna förklara hur jag ska göra för att få det att funka. När ni förklarar kan ni utgå ifrån grund inställningarna för texturer i Blender internal renderaren. Objektet är uv mappat och textface är aktiverat.

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Yafray texturer

Inläggav Ola Sikström » 2009-apr-13 23:06

Nu har jag lite dålig koll på yafray, men det är två saker som slår mig;

1. yafray har inte stöd för alla materialinställningar i blender. Misstänker att TexFace är en av dem som inte är implementerade (TexFace är lite av ett hack, och man har inte så mycket kontroll när man använder det ändå). Skall du få bilden att visas bör du nog skapa en image-textur, och var noga med att välja UV under map-input.

2. Är lite osäker på om det fungerar med texturer som är packade i blend-filen, men jag antar att dina texturer inte är det ändå.

foop

Re: Yafray texturer

Inläggav foop » 2009-apr-14 6:11

Jaa det funkade om man gjorde en image textur. Tyckte att det vart lite krångligare att få dit Uv mappningen snyggt men det är väl bara en vane sak antar jag.
Tack!

Återgå till "Rendering"