Rendera ut flera bilder i samma bild

Användarvisningsbild
Teodor
Kontakt:

Rendera ut flera bilder i samma bild

Inläggav Teodor » 2011-feb-04 11:17

Yo!
Jag håller på att modellera upp en pryl och sparar ut renderingar lite då och då för att kunna se hur resultatet växer fram. Idén jag har är att lägga samma föremål i samma vy men med olika rotationer så man ser objektet framifrån till bakifrån med x antal steg mellan

Det smidigaste vore om jag kunde skapa en rendering med delbilder från olika kameror. Om jag har fem olika kameror på 200x200px så vill jag lägga bilderna efter varandra och rendera ut en 1000x200px bild

En alternativ lösning till det här är att skapa dubbletter av modellen som lag sedan placerar ut i samma kameravy men med olika rotetioner. Problemet då är att jag måste göra så för alla olika delobjekt i bilden.

Har ni något förslag på hur detta kan tänkas göras?
Senast redigerad av 1 Teodor, redigerad totalt 2011 gånger.

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Rendera ut flera bilder i samma bild

Inläggav Ola Sikström » 2011-feb-04 13:11

Teodor skrev:Yo!
Jag håller på att modellera upp en pryl och sparar ut renderingar lite då och då för att kunna se hur resultatet växer fram. Idén jag har är att lägga samma föremål i samma vy men med olika rotationer så man ser objektet framifrån till bakifrån med x antal steg mellan

Det smidigaste vore om jag kunde skapa en rendering med delbilder från olika kameror. Om jag har fem olika kameror på 200x200px så vill jag lägga bilderna efter varandra och rendera ut en 1000x200px bild

Javisst går det! Det finns säkert flera sätt att göra detta, men det som känns mest logiskt för mig är följande:

Skapa en scen som du jobbar i, som innehåller modeller, ljus osv.

Skapa en scen för varje vy du vill rendera och sätt din arbetsscen som background till dessa (det gör man i scene-fliken). Varje sådan scen innehåller en kamera.

sedan gör man lite compositingnoder där man sätter ihop renderingarna. Istället för att jag försöker beskriva exakt hur jag har gjort så bifogar jag en exempelfil.

En alternativ lösning till det här är att skapa dubbletter av modellen som lag sedan placerar ut i samma kameravy men med olika rotetioner. Problemet då är att jag måste göra så för alla olika delobjekt i bilden.

Detta är ju förstås också ett alternativ. Jag skulle nog ha skapat en grupp där alla objekt ingår, sedan instantiera den gruppen i olika vinklar i 3d-vyn.

Hoppas detta hjälpte! Fråga om något är oklart (min beskrivning är nog inte så detaljerad).

Det finns säkert många alternativa lösningar. Om någon har andra ideer så vill jag gärna också veta :)

Blender äger, eller hur ;)
Bilagor
renderviews.zip
(70.58 KiB) Nerladdad 79 gånger

Ola Sikström
Kontakt:

Inläggav Ola Sikström » 2011-feb-04 16:10

Jag insåg just ett problem med metoden i den bifogade filen, och det är att den renderar alla bilder i samma storlek som slutbilden. Detta blir ett problem om man vill ha en så bred bild som du var ute efter, även om det fungerar i exemplet.

Kan inte på rak arm komma på någon enkel väg runt detta. Det går att göra om man delar upp renderingen i två steg, där du slår ihop renderingarna i ett separat compositing-steg (dvs i en separat scen, eller blendfil).

Sedan finns ju förstås möjligheten att göra ett script. Antingen kan man då automatisera processen ovan, eller så slår man ihop renderingarna direkt med python.

Jag tycker själv att detta är intressant, och satt bara för ett par timmar sedan och funderade på hur man direkt ifrån blender (eller gimp) kan ladda upp bilder till en bilddelnings-site... Dessa två ideer går ju förstås med fördel att kombinera :)

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2011-feb-04 20:02

Det lättaste är väl bara att rendera ut bilderna och sen köra Contact Sheet II i Photoshop och göra en stor bild av alla småbilder?

Användarvisningsbild
Teodor
Kontakt:

Inläggav Teodor » 2011-feb-04 23:34

Tackar!
Mycket bra testfil där!
Jag var inne på samma tanke men har inte riktigt fått full koll på node editorn än =)

Lite omständligt sätt är det ju egentligen, men när man väl byggt upp alla noder så får man ju en färdig ihopsatt bild utan att behöva photoshoppa varje steg.
Min tanke är ju att spara ner en bild var 5e minut eller något för att kunna följa utvecklingen, och om man skulle behöva klippa ihop det i photoshop varje gång skulle det bli ett väldans klippande.

EDIT
Storleksproblemet löste jag genom att lägga in en bakgrundsbild som första node i compositorn som är så stor som jag vill ha den sammansatta bilden. Av någon anledning syns inte den stora bilden i renderingsrutan, men om man lägger in en output node som sparar bilden på hårddisken så får man med alla kameravyerna
Bilagor
out.png

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2011-feb-05 0:44

Om du kör det jag tipsade om så blir det inte särskilt mycket Photoshoppande...

1. Välj mappen du har filerna i
2. Ställ in hur många kolumner / rader det ska vara

Klart!

Användarvisningsbild
Teodor
Kontakt:

Inläggav Teodor » 2011-feb-05 0:54

Undersky skrev:Om du kör det jag tipsade om så blir det inte särskilt mycket Photoshoppande...

Klart!

True...
det blir dock lite jobb att rendera ut en bild åt gången med de olika vinklarna
Men visst, det sättet fungerar ju också =)

Ola Sikström
Kontakt:

Inläggav Ola Sikström » 2011-feb-06 11:31

Undersky skrev:Om du kör det jag tipsade om så blir det inte särskilt mycket Photoshoppande...

Klart!

Du får det att låta väldigt enkelt, men i själva verket så är består varje steg av flera ganska så komplicerade moment. Det vi pratar om går till ungefär såhär:

1. Tryck F12

Hur får du det till att vara krångligt?

Ola Sikström
Kontakt:

Inläggav Ola Sikström » 2011-feb-06 11:33

Teodor skrev:Storleksproblemet löste jag genom att lägga in en bakgrundsbild som första node i compositorn som är så stor som jag vill ha den sammansatta bilden. Av någon anledning syns inte den stora bilden i renderingsrutan, men om man lägger in en output node som sparar bilden på hårddisken så får man med alla kameravyerna

Ah, intressant. Jag skall ta och testa det.

Återgå till "Rendering"