Cycles artifacts

joyster

Cycles artifacts

Inläggav joyster » 2011-nov-16 20:50

Nån som provat blenders cycles? När jag renderar får jag en massa svarta o vita artifacts pixlar. Vet att cycles inte är offeciellt släppt än men är det här nåt man kan tweaka bort? Jag renderar med 1200 samples. Får man artifacts även i octane eller andra gpu renders?

Ola Sikström
Kontakt:

Re: Cycles artifacts

Inläggav Ola Sikström » 2011-nov-17 11:26

Dessa ljusa punkter verkar uppstå när man får en reflektion som går direkt mot en ljuskälla.

Använder t ex en area light så får man ju ingen verklig reflektion av lampan i objekten, vilket inte heller är korrekt. Exakt varför de ljusa punkterna uppstår vet jag dock inte. Jag upplever att det blir bättre resultat om du använder meshar som lampor, genom att använda emission-materialet. Då blir reflektionen av ljuskällan mer riktig, och jag får inga pixlar som sticker ut på samma sätt.

Om det är GPU-baserad renderare eller inte har inte med saken att göra, utan det är snarare att det är en unbiased renderer. Jag vill minnas att luxrender har en särskild teknik för att undvika problemet, och jag mistänker att de flesta har det, samt att cycles kommer få det :)

joyster

Re: Cycles artifacts

Inläggav joyster » 2011-nov-17 17:47

Tack för svaret! Jo jag använder planes med emission material som ljuskällor med en del reflektion på de övriga materialen i scenen o får mängder av vita o svarta fläckar i renderingen. Hittade en tutorial om hur man med hjälp av after effects kan få bort en del av det men det blir inte helt klockrent. Förhoppningsvis blir det här bättre i dec när cycles ska ingå i officiella blender :)

Återgå till "Rendering"