Modo till 3DS Max, Nybörjare

MattiasK
Kontakt:

Modo till 3DS Max, Nybörjare

Inläggav MattiasK » 2008-maj-16 9:54

Hej,

Skulle vilja exportera till Max från Modo för att kunna utnyttja ett exportplugin som bara finns till Max.

Jag undrar om det är någon här som har koll på både Max och Modo?

Vilket filformat är mest kompatibelt mellan programmen. Finns det några begränsningar i vad man kan exportera från Modo in i Max.

Tacksam för råd.

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Re: Modo till 3DS Max, Nybörjare

Inläggav Joakim Svärd » 2008-maj-16 10:31

MattiasK skrev:Hej,

Skulle vilja exportera till Max från Modo för att kunna utnyttja ett exportplugin som bara finns till Max.

Jag undrar om det är någon här som har koll på både Max och Modo?

Vilket filformat är mest kompatibelt mellan programmen. Finns det några begränsningar i vad man kan exportera från Modo in i Max.

Tacksam för råd.

FBX, 3ds och OBJ är "kompatibla" mellan dessa program. Det förutsätter såklart att du inte gjort en massa programspecifika saker med modellen.
Sen finns det såklart massvis med begränsningar som skinning, animation, parenting, grupper, etc, etc.. Men det måste du testa ut själv i din egen scen.

Jag får bäst resultat med OBJ och avbockar normals-tjofräset. Modo vill ändå sätta sina egna normals, och gör det bättre än exportern. Men detta förutsätter "cleana" modeller och bra koll på vad jag gjort. :)

.

MattiasK
Kontakt:

Inläggav MattiasK » 2008-maj-16 10:34

tack för ditt snabba svar.

går det inte alls att exportera animationer från modo till 3ds?

Användarvisningsbild
Joakim Svärd
Moderator

Inläggav Joakim Svärd » 2008-maj-16 10:50

MattiasK skrev:tack för ditt snabba svar.

går det inte alls att exportera animationer från modo till 3ds?

Jodå, med FBX (och/eller mdd "point oven")kan du få över "bakade" animationer. Alltså inte bones-skinning, utan vertex-per-vertex-bakade animationer. Det kräver att du använder morph-maps i Modo, men det funkar rätt bra.
Jag har iofs inte testat detta i max, men i XSI. Sak samma, det är samma filformat och funkar då klockrent. Men man tappar nästan all möjlighet att ändra animationerna i efterhand.

.

Mobango420

Inläggav Mobango420 » 2013-nov-27 8:16

Jag vill använda mig av *.IPM (Inventor Publisher format) för att kunna publicera modeller i "Inventor Data Publisher"-appen för iOS och Android.
Our fantastic offers for free ccna security brain dump and study JN0-332 prepare you well for the final bostonconservatory exam and www.kumc.edu papers with great success of Johns Hopkins University

Användarvisningsbild
Michael Blackshore
Kontakt:

Inläggav Michael Blackshore » 2013-dec-01 20:26

Allembic är det du ska använda dig utav om du ska exportera animation från modo>max.
Du får dock observera att du kan inte ändra något i animationen då vertsen är bakade.
FBX fungerar bra för statiska bilder etc, men har än så länge inte stöd för en massa annat.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2013-dec-02 13:04

Michael Blackshore skrev:Allembic är det du ska använda dig utav om du ska exportera animation från modo>max.
Du får dock observera att du kan inte ändra något i animationen då vertsen är bakade.
FBX fungerar bra för statiska bilder etc, men har än så länge inte stöd för en massa annat.

Jodå, FBX har riktigt bra stöd för allt möjligt. Animation kan du få med, även vertexanimation med en tillhörande point cache-fil. Alltså det som stöds av formatet i sig, sen vad man får ut från modo är ju en annan fråga. Men den frågan löstes ju för fem år sen =)

Mobang420: Kanske bättre att du startar en ny tråd? För det där verkar inte ha att göra med modo -> max. Dessutom vet jag inte om det är ett påstående eller en fråga =)

Användarvisningsbild
Michael Blackshore
Kontakt:

Inläggav Michael Blackshore » 2013-dec-02 23:13

Undersky skrev:
Michael Blackshore skrev:Allembic är det du ska använda dig utav om du ska exportera animation från modo>max.

Jodå, FBX har riktigt bra stöd för allt möjligt. Animation kan du få med, även vertexanimation med en tillhörande point cache-fil. Alltså det som stöds av formatet i sig, sen vad man får ut från modo är ju en annan fråga. Men den frågan löstes ju för fem år sen =)

Mobang420: Kanske bättre att du startar en ny tråd? För det där verkar inte ha att göra med modo -> max. Dessutom vet jag inte om det är ett påstående eller en fråga =)

Jag fick inte ut skinningen iaf. Skelett löst och meshar löst kommer med, men har ej lyckats med skinnade objekt.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2013-dec-03 16:38

Michael Blackshore skrev:Jag fick inte ut skinningen iaf. Skelett löst och meshar löst kommer med, men har ej lyckats med skinnade objekt.

Gjorde det på en dinosaurie för några år sen =) Du måste först spara ut point cache-filen. Sen spara en selection i maxen med det du vill ha ut. Väl i FBX-exporten väljer du nu din selection under "Point Cache File(s)". Sen ska det bara vara att plocka in i programmet du vill ha det i.

Återgå till "Allmänt om modo"