Hur kan man snabba upp google sketcup?

renswind

Hur kan man snabba upp google sketcup?

Inläggav renswind » 2011-jan-05 10:50

Hejsan allihopa på animate.se!

Det är så att jag har försökt att leta efter någonting för att inte få så långa väntetider i google sketchup.
Datorn består av:
Windows 7 - 64bit
8GB RAM
Icore5 2,67ghz
Quadro FX 580 - 512MB

Går det på något sätt att uppgradera någonting så att det går snabbare?
Funderar på grafikkortet dock så vet jag inte så mycket om CAD kort lr vad man ska titta på om man ska uppgradera den?
Några tips på uppsnabbning i mjukvaran eller hårdvaran?
Dock får CAD kortet ligga på max 5000:- exl moms.

shaolinfidde

Re: Hur kan man snabba upp google sketcup?

Inläggav shaolinfidde » 2011-jan-05 12:02

Har du testat datorn med ett "vanligt" nVidia GeForce spelkort? Min erfarenhet av CAD-kort (I mitt fall ATI FirePro) är att det inte blir lika bra prestanda som med GeForcekort. T.ex att det går väldigt långsamt och hackigt att panorera och zooma i sketchupmodellen. Jag vet inte hur Quadrokorten är, men uppenbarligen är du inte nöjd med prestandan... Är det väldigt tunga sketchupmodeller du kör?
Testa med ett billigare GeForcekort (Låna av någon?) innan du lägger ned massa tusenlappar på ett nytt CAD-kort.
Fredrik Simu
3D-Illustratör
Tengbom

renswind

Inläggav renswind » 2011-jan-06 16:18

jo jag har testat sketchup på en dator med ati radeon 4870x2 1GB ram
Men det är ingen större skillnad där i allfall, har dock ingen jag kan tyvärr låna nått sådan kort,,,
Mjo kortet funkar ganska ok, men jag kör relativt stora modeller som jag måste arbeta i, kan inte ha mindre heller,,, :(
Men i allfall så funkar det ganska fint, bara dom första 10 sekunderna när man är i sketchup så hackar allt,,, men sedan så flyter det ganska bra på. Dock tar det jätte länge för modellerna att laddas in, och det är väldigt trist om man ska sammanfoga många modeller...
Och ofta så får man "out of memory" skylten i sketchup....
så frågan är vad man ska satsa på för kort, ett CAD för ca 1500-5000kr exl mom.

Förslag?

shaolinfidde

Inläggav shaolinfidde » 2011-jan-06 17:12

Alltså: Den stora skillnaden är mellan nVidia och ATI.
nVidia GeForce har (av någon anledning) alltid klarat SketchUp bättre än ATI's kort.
Fredrik Simu
3D-Illustratör
Tengbom

renswind

Inläggav renswind » 2011-jan-17 19:08

Så man kan helt enkelt inte snabba upp sketchup eller?
Eller har jag fel?

Korre

Inläggav Korre » 2011-jan-19 13:12

Nja, SU är väl 32bit och kan inte hantera mer RAM oavsett maskin. SU går bra hos mig (maskin1: HP notebook workstation, xppro 32bit, 2GB, 256MB; maskin2: win7 64bit, 16GB, 1,5 GBgrafik (GeForce)) med modeller upp till 100MB. Tar förstås lång tid (undrar om det skulle gå snabbare med SSD-disk?)

shaolinfidde

Inläggav shaolinfidde » 2011-jan-19 13:19

Testa med ett nVidia GeForcekort och se hur det fungerar. Jag tror du kommer att få bra prestanda t.o.m med ett billigt GeForcekort, jämfört med ATI.
Fredrik Simu
3D-Illustratör
Tengbom

renswind

Inläggav renswind » 2011-feb-28 12:45

okej, jag kör på filer som är mellan 10->400mb... men jag ska se om jag ska testa att investera i ett cad kort, ihop med min stationära hemma, crossfire med ati 4870x2 och ett ATI FirePro V4800 och se om det funkar fint :) Ska bli intressant
tänkte testa eventuellt i linux ubuntu och se om det skulle vara någon form av skillnad...

Återgå till "Google SketchUp"