Nybörjare, behöver tips!

Avdelning som handlar om 3D-skrivare, 3D-utskrifter samt relaterade frågor
Angler

Nybörjare, behöver tips!

Inläggav Angler » 2017-mar-06 0:41

Hejsan allihopa!

Det är så att jag har fått upp ögonen för att börja med 3D. Jag har sedan tidigare myror som hobby och har ett intresse i att studera dem. Myrorna behöver ju givetvis någonstans att bo och många "stora" företag som säljer s.k formicarium väljer att just skapa dessa med hjälp av 3D-skrivare.

Här bifogar jag ett par bilder på formicarium som heter Hybrid Nest och är skapat av Ants Canada.
Bild
Bild

Eftersom att jag har ett intresse att sätta mina egna idéer till världen så har jag som sagt fått upp ögonen för 3D-skrivare och även börjat designa lite egna saker i 123D-Design.

Den stora frågan är, vart börjar man? Jag har kollat runt på skrivare och prisskillnaderna är ju väldigt extrema. Det som jag har fastnat mest för hittills är Wanhao's 3D-skrivare då de verkar relativt pålitliga för ett billigare pris och även det som jag har sett att många rekommenderar.
Går det med hjälp utav en skrivare ifrån Wanhao printa ut ett bo i liknande kvalité som detta ovan? Eller behöver man en utav de dyrare skrivarna, dvs att skulle Wanhao möjligtvis hålla måttet för en mindre produktion utav högkvalitativa prints i ett kommersiellt syfte?

Och vad är egentligen den stora skillnaden på de billiga kontra de dyrare? Te x Wanhao vs en Makerbot Replicator.

Tanken är att själv kunna i framtiden möjligtvis distribuera sina egna produkter och uppfinningar, men för mig som många andra så är budgeten ganska stram för att sätta för mycket utav sina investeringar in i hobbyn.

Hur som helst, har ni några andra idéer förutom Wanhao så har jag en budget på ca 10 000 för en skrivare.

Super tacksam för svar och idéer! Kommer säkert att redigera frågor allt eftersom. (När man skall sova så finns allt där, men när man sätter sig ner och skriver inlägget så är det helt tomt hehe)

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Re: Nybörjare, behöver tips!

Inläggav pwrdesign » 2017-mar-06 7:13

Hej!

Välkommen till denna underbara hobby!

Ska precis bege mig hemåt, 11h i bil från Lappland ner till Sthlm så kan inte skriva en novell just nu men den bästa skrivaren du kan köpa idag upp till 20 000:- tycker jag är en Original Prusa i3 MK2, den kostar ca 10 000 ihopbyggd och 8000:- som kit (jag har två st). Skulle dock rekommendera kittet, det tar ca 6-10h att bygga ihop den och då har du full förståelse för hur skrivaren fungerar sedan.

Den enda nersidor man skulle kunna säga att skrivaren har är att den inte är inbyggd, men jag printar själv med både ABS, PC och andra känsliga plaster utan problem. Och skulle du vilja bygga in den så finns det massor med guider som använder Ikea lack-bord som grund.

En annan sak skulle kunna vara att det inte finns någon äterförsäljare att vända sig till här i Sverige då Prusa Research säljer direkt till kund och har hand om den officiella supporten. I det fallet så kan jag dock själv intyga att supporten fungerar bra från Prusa Research och denna skrivare är nog den med den absolut största communityn runt omkring den. Jag är själv admin/ansvarig för en Prusa3D slack grupp där vi precis passerade 600 registrerade användare och där vi dagligen hjälper nya användare som ska bygga ihop sin första MK2 eller behöver hjälp och tips ang olika filament osv.

Skrivaren har en bra byggvolym, uppvärmbar byggplatta med en underbar PEI-yta som man printar på. Du ör fri att använda vilken slicer du vill och det finns mängder av profiler för alla tänkbara filament.

Har du frågor så kan jag svara på dem senare, nu ska jag kliva in i bilen :)

Bor du i Stockholm så är du välkommen förbi för att spana och vill du testa dina designs innan du köper en skrivare så kan jag printa några tester (eller så kör du 3dhubs bara)

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2017-mar-06 10:49

Hej Angler!

Fanken vad kul att höra om en ny applikation för 3D-skrivare! Jag kände inte till att det finns något som heter formicarium! :)

Mitt bästa tips att börja med 3D-printing är att skaffa en lättanvänd 3D-skrivare för lite pengar och se vart intresset tar dig. Jag rekommenderar http://Finder.CreativeTools.se som du kan printa med miljövänlig PLA-plast. Den är mycket tillförlitlig och lätt att använda.

Angler

Inläggav Angler » 2017-mar-06 19:26

Tack så jätte mycket för era snabba, informativa och vänliga svar! Får börja med att önska dig en trygg resa!

Nu när du nämner Prusa så lutar det absolut mer åt det hållet helt klart. Kollade runt lite på Youtube och 3D-skrivargruppen på Facebook och blev helt slagen av stolen när jag såg vad folk kunde printa ut med den skrivaren.

Min följdfråga till detta skulle då bli, hur stor är communityn kring Prusan, men den besvarade du innan jag hann ställa den :). För det jag har hört är att Wanhao har en extremt stor community runt sin I3, och det är lite det jag söker efter också, då det alltid är kul att kunna samarbeta med andra som har en likadan skrivare, men eftersom Prusan också har en community kring sig samt folk inom rikets gränser så är detta ett stort plus!
Dock bor jag på västkusten och har en bit ifrån Stockholm! :(

Angående inbyggnaden så kollade jag runt på hur folk byggde in med hjälp av Lack-borden och det verkade ju vara en billig och relativt snygg lösning också. Tänkte för övrigt främst och nästan enbart printa med PLA då vad jag har förstått är organiskt och eftersom att stora delar utav mina prints kommer vara i kontakt med myror så tror jag detta är det säkraste alternativet.

Och till Paulo Kiefe, tusen tack för ditt svar. Jag kan varmt rekommendera myrhobbyn. Det finns så många olika aspekter kring det hela och att bygga olika versioner utav formicarium är både ett intressant och givande projekt. Dessutom, skulle man skapa något som många höjer på ögonbrynen över så finns det mycket att vinna! Kollar man på formicariumen som jag länkade i ovanstående post så har de en prisklass på 50 dollar och uppåt.

Nu skall jag dyka in och skaffa mig mer kött på benen angående Original Prusa i3 MK2! Återkommer med antagligen mer frågor och ett beslut om man skall slå till på denna printer.

Åter igen, tusen tack för svaren!

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2017-mar-06 23:11

Ja jag tror som sagt att communityn kring MK2an är ett av dess stora fördelar. Du är välkommen regga dig på vår slack! http://codehemi.com/

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2017-mar-07 12:00

Angler skrev:Tack så jätte mycket för era snabba, informativa och vänliga svar! Får börja med att önska dig en trygg resa!

Nu när du nämner Prusa så lutar det absolut mer åt det hållet helt klart. Kollade runt lite på Youtube och 3D-skrivargruppen på Facebook och blev helt slagen av stolen när jag såg vad folk kunde printa ut med den skrivaren.

Min följdfråga till detta skulle då bli, hur stor är communityn kring Prusan, men den besvarade du innan jag hann ställa den :). För det jag har hört är att Wanhao har en extremt stor community runt sin I3, och det är lite det jag söker efter också, då det alltid är kul att kunna samarbeta med andra som har en likadan skrivare, men eftersom Prusan också har en community kring sig samt folk inom rikets gränser så är detta ett stort plus!
Dock bor jag på västkusten och har en bit ifrån Stockholm! :(

Angående inbyggnaden så kollade jag runt på hur folk byggde in med hjälp av Lack-borden och det verkade ju vara en billig och relativt snygg lösning också. Tänkte för övrigt främst och nästan enbart printa med PLA då vad jag har förstått är organiskt och eftersom att stora delar utav mina prints kommer vara i kontakt med myror så tror jag detta är det säkraste alternativet.

Och till Paulo Kiefe, tusen tack för ditt svar. Jag kan varmt rekommendera myrhobbyn. Det finns så många olika aspekter kring det hela och att bygga olika versioner utav formicarium är både ett intressant och givande projekt. Dessutom, skulle man skapa något som många höjer på ögonbrynen över så finns det mycket att vinna! Kollar man på formicariumen som jag länkade i ovanstående post så har de en prisklass på 50 dollar och uppåt.

Nu skall jag dyka in och skaffa mig mer kött på benen angående Original Prusa i3 MK2! Återkommer med antagligen mer frågor och ett beslut om man skall slå till på denna printer.

Åter igen, tusen tack för svaren!

,
Vet inte hur rädd du är om dina myror, men jag hade inte litat blint på att all PLA är "snäll" mot dina myror. Den baseras visserligen på majsstärkelse, men vi har inte riktigt koll på vad de adderar vid t.ex. infärgning. Det finns en del tillverkare som uttalat producerar "bra" filament tillverkat med alger som bas osv, så värt att undersöka lite tror jag!

Angler

Inläggav Angler » 2017-mar-25 23:02

En uppdatering. Blir att jag beställer en Original Prusa I3 MK2. Så förhoppningsvis får ni se mer av mig här framöver! Tack för alla svar :)

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2017-mar-26 9:08

Angler skrev:En uppdatering. Blir att jag beställer en Original Prusa I3 MK2. Så förhoppningsvis får ni se mer av mig här framöver! Tack för alla svar :)

Grattis! Rekommenderar igen att joina Prusa3D slack-gruppen! Vi är 800 användare där nu, Josef är där och flera i PR-gänget. Enorm kunskap gällande MK2:an men även om filament och efterbehandling av 3dprintade objekt tex.

Mvh P

dbostream

Inläggav dbostream » 2017-jun-01 20:47

Vi på jobbet har tänkt skramla till en gemensam skrivare och det blir nog en Prusa I3 MK2, verkar vara en bra maskin och rekommenderas varmt här i tråden ser jag. :) Det enda tråkiga är att det dröjer så länge innan den skickas, men det blir väl något att se fram emot efter semestern då.

Användarvisningsbild
pwrdesign
Kontakt:

Inläggav pwrdesign » 2017-jun-28 17:17

dbostream skrev:Vi på jobbet har tänkt skramla till en gemensam skrivare och det blir nog en Prusa I3 MK2, verkar vara en bra maskin och rekommenderas varmt här i tråden ser jag. :) Det enda tråkiga är att det dröjer så länge innan den skickas, men det blir väl något att se fram emot efter semestern då.

Kanske kan avyttra min :)

dbostream

Inläggav dbostream » 2017-aug-08 10:53

Den dök upp en månad tidigare än förväntat! Tyvärr måste jag nu vänta på att kollegorna kommer tillbaka från semestern istället innan vi kan bygga ihop den.

raven86
Kontakt:

Inläggav raven86 » 2017-sep-04 11:39

Har kollegan kommit tillbaka än? Vore skojmed en uppdatering! :)
Hellre en öl i handen än tio öl i skogen..

dbostream

Inläggav dbostream » 2017-sep-09 12:53

Jodå skrivaren är uppe och kör. Vi har haft en del strul med randiga utskrifter och en z-probe som verkar lite okonsekvent men det är nog fixat nu med lite tips från Prusa communityn.

Återgå till "3D-skrivare och 3D-utskrifter"