Snälla HJÄLP!!

Avdelning som handlar om 3D-skrivare, 3D-utskrifter samt relaterade frågor
MadManMacho

Re: Snälla HJÄLP!!

Inläggav MadManMacho » 2017-dec-27 23:41

Bild på senaste försöket.
Bilagor
D5328957-42EE-4845-A097-90EC6E5878AF.jpeg
D5328957-42EE-4845-A097-90EC6E5878AF.jpeg (94.85 KiB) Visad 670 gånger

freddan_6

Inläggav freddan_6 » 2017-dec-28 9:14

Nu får snart nån annan hjälpa till, jag börjar få slut på idéer om vad som kan vara fel.
Om dina stänger är skitiga precis där skorstenen ligger? Har du sminkkuddar och isopropanol att tvätta stängerna med eller kan du flytta det du bygger i x- och y-led så att skorstenen hamnar på en annan plats?
Det kan vara som din första misstanke att z-kuggaxlarna är sneda. Mina är helt raka. Man kan nog köpa nya men frågan är var, de på hornbach ser annorlunda ut (metriska).
Är det just denna höjd som är problem, blir det bättre högre upp?

MadManMacho

Inläggav MadManMacho » 2017-dec-28 9:32

Haha! Ja jag förstår om det tryter med ideer.

Jag har flyttat runt båten på plattan och får samma resultat överallt. Höjden verkar inte heller ha någon inverkan iom att spöhållaren också kajkar ur. Problemet verkar vara små fristående cylindrar (fristående iom att spöhållaren fungerar fint upp till relingen).

Funderar på att konstruera någon form av värmesköld mellan munstycket och aluminiumklumpen med värmepatronen i. Borde kunna blockera en del strålningsvärme och kanske hjälpa till att stabilisera materialet.

Börjar också fundera på om min byggplatta kan vara lite slagen. Kalibrerar jag med ett A4 papper i varje hörn så det glider precis lagom lätt så nyper det rätt rejält i mitten av plattan. Ska försöka få tag på en glasskiva att lägga på och se om det gör någon skillnad.

/// M

Ola Sikström
Kontakt:

Inläggav Ola Sikström » 2017-dec-28 15:55

Kulskruvar är ofta lite krökta, men det är sällan ett problem, så det är naturligt att de kommer vobbla lite när de roterar.

När du fixerar kulskruven i båda ändar så tvingar du dock "släden" att wobbla tillsammans med skruven, så genom att göra det så gör du antagligen bara problemet större. Korrekt sätt att göra detta är att låta den fria änden (den som inte sitter fast i motorn) vara lös - så det finns en tanke med att skrivare ofta är byggda på detta sättet.

Personligen tror jag i alla fall inte att skruven är orsaken till dina problem, eller åtminstone att den har relativt liten inverkan.

Gällande små fristående former/cylindrar så är det nästan garanterat lägre hastighet, temperatur samt mer kylning (för PLA) som är lösningen på problemet, förutsett att skrivaren matar ut rätt mängd med filament. Det kan vara bra att tänka på att vissa filament är svårare att skriva ut med än andra, och därför kräver mer finjustering av inställningar.

Slicern spelar förstås också in. Jag vet inte exakt vad som gör det, men av någon anledning så brukar simplify ge bättre utskriftskvalitet än de andra alternativen (slic3r, cura). Tror det har att göra med hur den gör retractions och liknande.

Har försökt en hel del att försökt uppnå samma kvalitet med slic3r, men inte lyckats helt och hållet ännu. Med det sagt så föredrar jag slic3r (är man opensource-nörd så är man). Vill man ha bra kvalitet utan att lägga ned så mycket tid så är Simplify dock värt att testa. Bäst vore kanske om någon som har simplify kan generera en gcode-fil till dig med en testutskrift.

Skall du köra slic3r så rekommenderar jag starkt att du kör betan för 1.3.0. Den senaste skarpa releasen (1.2.9) är knappt lönt att testa då den innehåller en bugg som garanterat kommer orsaka problem med tunnare detaljer.

MadManMacho

Inläggav MadManMacho » 2017-dec-28 16:17

Tack för svar! Du har Pm! :)

/// M

MadManMacho

Inläggav MadManMacho » 2017-dec-29 2:43

Ok. Det fungerade inte med en glasskiva. Bädden blev jämnare men det hjälpte inte. (Hittade en spegel på Dollarstore som passade perfekt på bädden för 30:-)

Satt och kollade på printen hela tiden den här gången och det är jäkligt slugt. Extrudern matar på som vanligt så länge cylindrarna har mer material på samma lager som ska ut men så fort det bara är skorstenen kvar så matar den inget material.
Stängde av retraction helt men det hjälpte inte. Lutar väl åt att det antingen är fel på stl filen eller på slicningen då antar jag...?
Stopp i munstycket är det inte för jag har testat med flera nya munstycken.

Hade varit väldigt intressant att få ta del av era inställningar i Cura (och vilken version ni använder isf) när ni skriver ut en perfekt modell samt vart ni hämtat modellen ifrån. Antingen gör jag nåt galet eller så är det modellen eller cura det är fel på. Ja eller min Kinaprinter då men den klarar ju små detaljer i övrigt som sagt.

Kan nämna att jag beställt en IR-termometer men tror inte att det är där felet ligger för jag har testat alla möjliga temperaturer och oavsett så är det ju alltid samma område på modellen som fuckar ur.

Mycket tacksam för ytterligare hjälp!!

/// M

MadManMacho

Inläggav MadManMacho » 2018-jan-02 23:09

Gubbar! Vet inte om ni fortfarande läser tråden men nu är det löst!!

Jag testade slic3r och körde mer eller mindre rakt av med standardinställningarna. Kolla resultatet! Skorstenen är banne mig det snyggaste på hela båten! Resterande detaljer är inte dåliga heller. Lite ”ringing” och ”stringing” och ev lite under extrusion på stora ytor men absolut helt ok för att vara standardinställningar!

Antar att allt mitt slit och tweeks med skrivaren har gett resultat retroaktivt. :) Gött mos hur som helst!

Å just de, Gott nytt år på er! :)

/// M
Bilagor
689DA106-0E6A-433D-9FE6-1886520A7528.jpeg
689DA106-0E6A-433D-9FE6-1886520A7528.jpeg (70.42 KiB) Visad 640 gånger

Ola Sikström
Kontakt:

Inläggav Ola Sikström » 2018-jan-03 18:22

Mycket snyggt! Får man fråga vilken version/variant av slic3r du körde? Originalet eller prusa edition?

MadManMacho

Inläggav MadManMacho » 2018-jan-03 21:02

Orginalet. Vad är det som skiljer på dem egentligen?

Återgå till "3D-skrivare och 3D-utskrifter"