Animerad robot böjer sig fel!

Frågor kring animering med 3ds Max
Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-jan-31 3:00

Hej! Jag har nu efter ett par års uppehåll börjat syssla med 3Ds max igen :)

Jag har börjat testa mig fram med att animera robotar, men har nu stött på ett problem.
När jag animerar robotens överdel att böja sig framåt så böjs ena benet utåt sidan av ingen anledning. När roboten sedan böjer sig uppåt igen så ser det rätt ut.
Problemet uppstår endast när det är animerat med keyframes. När man bara testar att rotera överdelen så funkar det felfritt.

Vad kan vara fel?

Se bifogatt videoklipp för att se hur det ser ut!
Bilagor
RobotError.wmv
(364.84 KiB) Nerladdad 86 gånger

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-jan-31 15:54

Har du grupperat delarna?
Gör inte det om du ska animera. Det fungerar bara i de allra enklaste fallen.
Så fort det blir lite mer komplicerat händer det saker som är svåra att förutse.

Länka objekten till en dummy isället.

En sak som skiljer vanlig rotation från animerad rotation är att du kan rotera flera objekt
runt en gemensam punkt. Som standard roteras objekten runt sin egen pivot vid animering.
Du kan ställa in det här: Customize... -> Animation -> Use Local Center During Animation.
Det luriga är att när man roterar fler objekt runt en gemensam punkt så flyttas objekten samtidigt.
Om man då animerar rotation, då vill man oftast inte automatisk animera move samtidigt.
Det är därför som "Use Local Center During Animation" är på by default.

Andra problem kan uppstå om du skalat delarna olika i X, Y och Z-led.
Då kan allt möjligt konstigt hända om du länkat objekt så att föräldern har non-uniform scale.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-jan-31 16:31

Conny skrev:Har du grupperat delarna?

I Editable Poly menyn så har jag tagit Attach på alla delar och gjort det till ett objekt, om det var det du menade.
Har nämligen sett tutorials på detta och gjort på liknande sett, men fick som sagt inte önskat resultat.

Här är sparningsfilen, så kanske du kan kolla och se vad du tror är fel? :)
Bilagor
Robot_error.max
(460 KiB) Nerladdad 46 gånger

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-jan-31 18:01

Attach + Skin fungerar bra.
Men jag skulle nog ha länkat ihop delarana och struntat i Skin.
Om delarna inte deformeras finns det ingen anledning att använda Skin.

Hur som helst, din rigg fungerar bra.
Det du behöver ändra är IK-kedjan för knälederna (IK Chain 01 & 02).
När man gör en Ben-Fot-rigg med IK är det bättre att sätta
Parent Space till IK-Goal istället för Start Joint.
Du hittar inställningen i Motion-fliken med IK:n markerad. Leta i IK Solver Properties.
Se Boxman riggen del 3. http://hem.spray.se/conny.klasson/tutor ... anHoft.wmv

Sedan kanske du måste justera Swivel-vinklen med 90 (eller -90) grader
beroende på i vilken vy som du skapat IK-kedjan jämfört med parent bone (Bone09).

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-jan-31 18:08

Du måste förstås göra samma inställning på alla 4 IK-Goals.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-feb-01 12:33

Conny skrev:Det du behöver ändra är IK-kedjan för knälederna (IK Chain 01 & 02).
När man gör en Ben-Fot-rigg med IK är det bättre att sätta
Parent Space till IK-Goal istället för Start Joint. Sedan kanske du måste justera Swivel-vinklen med 90 (eller -90) grader
beroende på i vilken vy som du skapat IK-kedjan jämfört med parent bone (Bone09).

Hmm jag gjorde allt detta, men problemet ser fortfarande likadant ut :(

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-feb-01 20:40

Det var konstigt, det fungerar fint här.

Se bifogad fil.

Conny
Bilagor
Robot_error_fix_CK.max
(448 KiB) Nerladdad 40 gånger
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-feb-01 22:30

När jag kollar din fil så ser det fortfarande konstigt ut.
Istället för att bara böja sig framåt så böjer sig även roboten 45 grader åt sin högersida samtidigt.
Plus att i din fil så har benen hamnat bak och fram, men det fixade jag med Swivel Angle.

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-feb-01 22:37

T.ex här är en bild från Frame 25. Då är roboten böjd åt sidan samtidigt som han böjer sig framåt :S
Bilagor
Robot_error.jpg
Robot_error.jpg (27.27 KiB) Visad 3322 gånger

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-feb-01 22:47

Ojdå, jag roterade visst Swiveln åt fel håll!

Se det här klippet från front-vyn.
Ser det annorlunda ut hos dig?

Har du installerat Service Pack 1?

Conny
Bilagor
Robot_no_error.avi
(765.5 KiB) Nerladdad 39 gånger
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-feb-01 22:50

Jag ser inget fel på bilden, men det är svårt att se i perspektiv.
Rendera från Front-vyn så ser man om benet är rakt eller ej.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-feb-01 23:16

Här kommer ett litet filmklipp till där jag försöker visa vad jag menar :)
Mellan Frame 50-75 böjer sig roboten bra och rakt uppåt, som jag vill ha det.
Men mellan Frame 5-50 böjer sig hans högra ben så att överdelen lutar åt sidan.
Hoppas du ser vad jag menar nu haha :D
Bilagor
Robot_error_2.wmv
(716.48 KiB) Nerladdad 42 gånger

Användarvisningsbild
Conny
Moderator
Inlägg: 5840
Blev medlem: 2003-dec-20 13:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Conny » 2010-feb-02 0:13

Jasså, det lilla.

Det beror på att toppen på höftbenet (Bone01)
rör sig i en cirkel runt Bone09's pivot när du roterar Bone09.
Om Bone09's pivot vore i samma höjd som Bone01's pivot.
Då skulle toppen på Bone01 vara på maximalt avstånd
från Bone09 när roboten står rakt. Men då roteras benet
inåt istället när du roterar Bone09.

Slå på Trajectory på Bone01 så ser du hur det går till.

Det får du leva med. Eller rigga om så att du sänker Bone01
när Bone 09 Roteras, men då måste kroppen deformeras
annars fungerar det inte. Om inte benet är fäst med någon
finurlig Slide Joint.

Conny
Hermelin IT-partner AB <- Sveriges bästa ATC (Autodesk Training Center) -> cad-utbildning.se
Liebe ist für alles da!

Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 40
Blev medlem: 2005-aug-21 17:13
Ort: Oskarshamn

Re: Animerad robot böjer sig fel!

Inläggav Broman » 2010-feb-02 0:25

Jaha okej, nu vet jag i alla fall vad det beror på och kan sova lugnt i natt :)
Ska se vad jag kan hitta på för att lösa problemet ^^
Tack så mycket, Conny!


Återgå till "Animering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster