Vertigo zoom

Frågor kring animering med 3ds Max
Användarvisningsbild
Alex
Kontakt:

Vertigo zoom

Inläggav Alex » 2011-apr-25 14:00

Tjena,

håller på med ett projekt där jag ska animera en mekanisk komponent som ska över gå från perspektiv till ortografisk. Detta visade sig vara svårare än jag trott från början. Har animerat sänkning av FOV från 45 till 1 så att perspektivet nästan helt försvinner och samtidigt animerat positionen på kameran, som en vertigo (dolly) zoom. Animationen blir helt fuckad, ursäkta franskan. Zoomar fram och tillbaka istället för att hålla fixerad fokus på komponenten.

Någon som vet hur jag fixar detta? Eller finns det kanske någon annan metod. Har testat morpha i After effects men jag kan inte säga att det gick jättebra. Massa hårda linjer så det blir nog svårt.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Vertigo zoom

Inläggav Undersky » 2011-apr-25 15:31

Svårt att säga utan att se en animation. Men kolla så att dina kurvor stämmer överens med varandra och att ingen keyframe hamnat fel.

Användarvisningsbild
Alex
Kontakt:

Inläggav Alex » 2011-apr-25 15:52

Ok, har renderat en fulanimation att visa här.

http://www.alexwennerholm.com/dolly.avi

Graphen för den ser ut så här. Har testat göra lite annorlunda där men med liknande resultat. Kan förvisso inte säga att jag är en stjärna på graph editor.

http://www.alexwennerholm.com/graph.jpg

Användarvisningsbild
Alex
Kontakt:

Inläggav Alex » 2011-apr-29 18:54

Löste det själv. Beräknade exakt FOV och avstånd från objektet för varje frame. Väldigt primitivt men nu funkar det iaf.

Har en annan fråga gällande renderingen av animationen. En frame tar runt 30 minuter för mig att rendera. Vill inte att det ska flickra som det kan göra i Vray. Så frågan lyder: Om jag kör animation prepass med lågt interpolation-värde som säg 2, gör det märkbar skillnad och hur mycket längre kommer renderingen ta? Har ganska tight deadline nämnligen.

Användarvisningsbild
Emil
Kontakt:

Inläggav Emil » 2011-apr-30 10:47

Blev inspirerad av ditt problem och tog din idé om att beräkna det hela.
Lägg en script controller på FOV:en på kameran och skriv följande (viss anpassning behövs såklart så objekts namn etc blir rätt)

Kod: Markera allt

target_distance = (distance $Camera001 $Camera001Target)
angle_width = 50 -- Ändra efter smak
N1 = normalize [target_distance, angle_width,0]
N2 = [1,0,0]
aAngle = acos (dot N1 N2)
degtorad aAngle

Hoppas någon annan kan ge något bra svar på din fråga om optimering i vray dock.., jag är inget bra på att gissa där.
Emil Meiton
3D Generalist / Interactive Art director
http://www.faworks.se

Användarvisningsbild
Alex
Kontakt:

Inläggav Alex » 2011-maj-02 8:28

Snyggt! Hoppas andra kan få hjälp av din kod. Jag kommer säkert få det framöver.

Återgå till "Animering"