Metal slip, hur animera texturen?

Frågor kring animering med 3ds Max
Arkade

Metal slip, hur animera texturen?

Inläggav Arkade » 2012-jan-12 10:42

Hej!

Jag försöker göra en animation som ser ut såhär;

En "oarbetat" (oarbetad betyder att metallen har en mörkare färg) metal detalj som snurrar, brevid snurrar en metal slip.

Efter en liten stund börjar slipen röra sig mot metal detaljen, och när dom rör vid varandra så vill jag att ytan på metaldetaljen där slipen träffar (behöver inte vara exakt) ska den slipa och där med göra den mörkare metallen till ljusare, nästan krom.

Men hur ska jag animera texturen från mörkare till ljusare på ett bra sätt?

Jag hoppas jag får fram vad jag försöker göra samt problematiken.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Metal slip, hur animera texturen?

Inläggav Johannes Lindqvist » 2012-feb-16 10:26

Lite sent svar men ändå..

Uppgiften är lite kämpig men försök att göra en animerad, svartvit alpha-map som du kan lägga i t.ex. ett mix-material där det svarta definerar material 1, och det vita definerar material 2. På så vis kan du interaktivt få ett objekt att byta material. Problemet är ju klart att lyckas animera din alpha-map likadant som rörelsen på slipen.

Har du fortfarande problemet och din fråga fortfarande är aktuell så lägg gärna upp en bild som illustrerar vad du vill göra.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Arkade

Inläggav Arkade » 2012-feb-16 15:13

Tack för tipset!

Jag gjorde på ett annat sätt men jag ska testa att göra på det sättet du föreslog för att se om det blir bättre (plus att jag får lära mig lite såklart!)

invidos
Kontakt:

Inläggav invidos » 2012-feb-16 23:37

Skulle antagligen göra som johannes säger.. när det gäller alpha mappen så borde du ganska enkelt kunna skapa den med ett partikel system, exempelvis genom att spawna partiklar på slipen med 0 hastighet, så att de stannar på den plats de födds på, sedan kan man ta bort alla partiklar som inte är i nivå med den oarbetade metallen, och då bör du kunna rendera ut en fin alpha sekvens

Återgå till "Animering"