Finlir i mässing med CNCn?

Avdelning som handlar om tillverkning av prototyper från 3D-underlag samt relaterade frågor.
Chrisse
Inlägg: 128
Blev medlem: 2012-apr-29 12:01

Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav Chrisse » 2012-sep-19 7:33

Hej alla! Hoppas att ni är några som fräser här på forumet.

Jag ska fräsa en logga i en mässingsstång 40mm (i dess plana ände).

Bokstävernas väggtjocklek kommer att vara ca 1mm, så även djupet.
Bokstävernas grundform fräses i huvudsak fram med en 3mm fräs för att sedan finbearbetas med 0,3mm i hörn där en radie lämnas.

Jag har tidigare fräst detaljer i aluminium vilket jag upplevde väldigt kladdigt och med ett starkt motfräsningskrav.

Hur är mässing? Någon som gjort något liknande?
Jag har två 0,3mm fräsar till godo och aldeles för mycket mässing.
Några tips på spindelhastigheter/matning mm?

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Inlägg: 11996
Blev medlem: 2003-jun-10 16:27
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-sep-19 22:33

Kul med en fräsfråga :)

Jag har inga bra tips på värden nu tyvärr innan jag hinner sätta mig in i det med våra fräsar. Mässing är annars rätt "smuligt" och lätt att fräsa.

Användarvisningsbild
barspin
Moderator
Inlägg: 660
Blev medlem: 2009-okt-05 11:45
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav barspin » 2012-sep-20 7:43

Nu är jag ingen expert på fräsning men min spontana kommentar är mässing är ett ganska tacksamt material att fräsa i.
Rent allmänt tror jag att man kan hålla en rätt hög matning och spindelhastighet. En fördel med mässing är att det inte kräver så mycket kylning dvs. man behöver inte kladda med en massa kylvätska.

Lycka till och dela gärna med dig av resultatet här på Animate. =)

Chrisse
Inlägg: 128
Blev medlem: 2012-apr-29 12:01

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav Chrisse » 2012-sep-20 23:18

Det låter ju lovande!
Aluminium var ju inte en dröm precis..

Ja, förhoppningsvis kan man väl få igång den här delen av forumet med!

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Inlägg: 11996
Blev medlem: 2003-jun-10 16:27
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav Paulo Kiefe » 2012-sep-21 9:55

Under 7 år jobbade jag som konstruktör och utvecklade med ett par kollegor den hopfällbara cykeln Microbike samt produktionen av den. Cykelramen var gjord av aluminium och dess leder var frästa ur en särskild legering med varumärket Fortal. Det var mycket starkt och framför allt lätt att arbeta med (så länge fräsarna var vassa ;). Du kan läsa mer om det på denna länk http://www.supdie.com/publications/pdf/fm-v3.pdf.

Användarvisningsbild
barspin
Moderator
Inlägg: 660
Blev medlem: 2009-okt-05 11:45
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav barspin » 2012-sep-21 18:00

Chrisse skrev:Jag har tidigare fräst detaljer i aluminium vilket jag upplevde väldigt kladdigt och med ett starkt motfräsningskrav.


Hmm, jag delar inte dina erfareheter av aluminium, jag måste nog säga att det är nästintill ett favoritmaterial att fräsa...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

hkarja
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-nov-27 20:37

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav hkarja » 2013-dec-01 18:13

barspin skrev:
Chrisse skrev:Jag har tidigare fräst detaljer i aluminium vilket jag upplevde väldigt kladdigt och med ett starkt motfräsningskrav.


Hmm, jag delar inte dina erfareheter av aluminium, jag måste nog säga att det är nästintill ett favoritmaterial att fräsa...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Aluminium finns i ganska många olika legeringar, en del är riktigt bra att bearbeta medans andra legeringar kan vara jobbiga att fräsa, svarva eller borra i, finns info på olika materialleverantörers hemsidor.

Användarvisningsbild
barspin
Moderator
Inlägg: 660
Blev medlem: 2009-okt-05 11:45
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav barspin » 2013-dec-02 11:48

hkarja skrev:
Aluminium finns i ganska många olika legeringar, en del är riktigt bra att bearbeta medans andra legeringar kan vara jobbiga att fräsa, svarva eller borra i, finns info på olika materialleverantörers hemsidor.


Visst är det så. Jag brukar köra med AW6082 (SS4212) om det inte ställs några speciella krav.

Användarvisningsbild
mickeshobby
Inlägg: 758
Blev medlem: 2012-maj-14 19:40
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Finlir i mässing med CNCn?

Inläggav mickeshobby » 2013-dec-02 16:09

Sen är det ju viktigt att kyla aluminium med rätt kylvätska. Jag kör hälften vanlig kylvätska och hälften t-sprit så kletar det inte så mycket och verktygen blir inte slöa så fort.

Mässing är ganska tacksamt att både fräsa och svarva i.

Men spånorna kan vara ett helvete. :-P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
___________________________________

http://mickeshobby.blogspot.se/


Återgå till "Prototyper, CNC och tillverkningstekniker"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst