Hur mycket ska man ta betalt?

Ett ställe för att mingla och prata om det ena och det andra. Alla ämnen är tillåtna... dock med god etik som moderator.
Jon W

Hur mycket ska man ta betalt?

Inläggav Jon W » 2010-sep-16 12:03

Har nyss avslutat mitt första betalda 3d-jobb, både jag och "kunden" är osäkra på hur mycket mitt arbete är värt och jag tänkte därför kolla här om någon kan ge lite råd om en utgångspunkt.

Jag spenderade runt fyra arbetsdagar på jobbet som är en relativt simpel 3d animation på runt 25 sek.
Hade jag varit erfaren kunde jag förmodligen kunnat klara av det på hälften av tiden.

Värt att nämnas också är att jag kommer få starta eget företag för att kunna fakturera, om det skulle ändra prisbilden något.

Användarvisningsbild
mgraphix
Kontakt:

Re: Hur mycket ska man ta betalt?

Inläggav mgraphix » 2010-sep-16 14:01

Ett tips är att diskutera priset innan:)

Att nån annan kan göra ett jobb snabbare ska inte styra priset. Vart ska man dra gränsen? men jag förstår vad du menar.
Svårt att ta fullt betalt när man är färsk. Det beror på om du har satsat på lokal och har omkostnader mm. Har du inte det och jobbar hemma kan du hålla nere priset.

Jon W

Inläggav Jon W » 2010-sep-16 14:20

Naturligtvis ska man diskutera priset innan, men jag var mer sugen på att ens få chansen att utföra jobbet över huvudtaget än att få betalt för det. :)

Pratade med mina en av mina lärare och han tyckte 4000kr var ett ganska rimligt pris, personligen tycker jag det låter rätt högt?

Användarvisningsbild
mgraphix
Kontakt:

Inläggav mgraphix » 2010-sep-16 16:53

Personligen tycker jag det låter gratis. Men är det "kompispris" vid sidan om så kanske det är ok. plus moms?

Gustav Göransson
Moderator
Kontakt:

Inläggav Gustav Göransson » 2010-sep-16 17:50

Instämmer med mgraphix. Priset är långt under vad man behöva ta ut för att kunna leva på det. Lönen är bara en del i vad bör räkna med i priset. Omkostnader (ex. datorer, lokalhyra, programvara etc), betald semester, vinstmarginal, skatter, tjänstepension, andel arbetstid du kan fakturera är andra saker som behöver tas i beräkningarna om man vill kunna leva på det.

Lite intressant läsning om ämnet:
http://www.entreprenord.se/hur-bestamme ... rvode.html
http://www.entreprenord.se/hur-motivera ... rvode.html

Jon W

Inläggav Jon W » 2010-sep-16 18:42

Har man tänkt leva på det är det naturligtvis inget bra pris, men med tanke på att det var mitt första jobb samt att jag inte tänkt leva på det förens jag studerat klart tycker jag det låter ganska rimligt.

Jag tänkte fakturera för 250kr/h, vilket gör att jag kommer få 4000 för det, tänker bara ta det som två arbetsdagar, dels då det rent praktiskt var det (med massa övertid) men framförallt då jag pga min oerfarenhet fick experimentera massor.
I mina ögon är det relativt oärligt att låta ett företag betala för min egen utbildning.

Datorer, lokal och programvara är ju något som jag faktiskt ägt sedan innan.

Jag kan förstå att ni som redan är etablerade ser ganska snett på ett sådant resonemang, därför vore det intressant att höra hur ni gjorde med ert första beställningsjobb.

ThomasNorden

Inläggav ThomasNorden » 2010-sep-17 11:01

Hallå!
Jag jobbar extra med "3D-bollar och fyrkanter", som min sambo säger. Marknadskommunikation kallar jag det för. Till en början så sålde jag mig alltför billigt; I was young and needed the money... Så här på äldre dagar så har jag ändrat strategi.; nu skäms jag inte för att ta ok betalt.

Att sätta rätt pris är en vetenskap i sig och det finns olika modeller för det, men det mest grundläggande är förstås att i längden täcka sina kostnader och kunna investera för framtida investeringar.

- En sak att ha i åtanke är att priset indikerar kvalitet - jag skulle inte vilja betala 299 kr för en bypassoperation.
- Vad är värdet du levererar? Intimt förknippat med detta är hur du säljer in dig själv. "Jag är en student som gör detta för att komma igång." vs. "Med den här animeringen kommer du att klart visa och övertyga dina kunder om nyttan med mojängen. Säg att du har ett marginal per mojäng på 2000 kr, och varje kund köper i genomsnitt 5 mojänger. Då är varje kund värd 10 000 kr. Hur många nya kunder tror du att ni får med en ny målgruppsanpassad animering?". Om filmen ger 5 nya kunder så bör man lätt kunna sälja in en animering för 25 000 kr.
- En annan sak är vad alternativkostanden för kunden är; vad skulle det kosta om kunden gjorde arbetet själv eller var tvungen att leta en annan leverantör?
- En annan är hur du paketerar arbetet; hjälper du till att regissera animeringen, ta fram story boards etc., ja då borde du kunna ta mer betalt. Kan du ta extra betalt för en HD-version, youtube-variant, bränna på DVD etc.
- Finns det möjlighet att få återkommande jobb från samma kund eller att kunden kan rekommendera dig till andra (dock är det svårt att höja priset när man väl har dragit ner byxorna).
- Hur ser din belastning ut? Tackar du ja till ett billigt uppdrag idag så kanske du inte har tid till att ta ett bättre jobb i morgon?
- osv. osv.

Sedan kan jag tycka att "branschen" har ett gemensamt ansvar att inte sänka priserna för mycket. Vi bör konkurrera på andra sätt.

Jon W

Inläggav Jon W » 2010-sep-17 16:25

Väldigt bra punkter Thomas, tack.

Som jag har fattat det så ligger timpenning för en (frilansande) 3d-grafiker på runt >500, 250 i timmen verkar alltså någorlunda vettigt för ett förstajobb i mina ögon. Jag tror inte det ska vara några större problem att höja den timpenningen successivt i takt med att jag blir mer säker på mina egna kunskaper, samtidigt som mina ev. kunder blir det.

Användarvisningsbild
Peder K
Moderator
Kontakt:

Inläggav Peder K » 2010-sep-20 8:51

Alttså, jag är generellt emot såna här typer av jobb. Det förstör så mycket för alla. MEN som första jobb, att få lite extrapengar och inte minst att ha ett riktigt jobb att skriva på CV:n är ovärderligt!

Kör på bara, men var medveten om vad du gör och se till att kunden oxå är medveten om att din taxa är alldeles för låg.

timdog
Kontakt:

Inläggav timdog » 2010-sep-21 18:21

Hej!

Bra fråga! Tyckte själv det var mycket svårt att veta när jag började.
Från början så tyckte jag att 350 verkade mycket men med tiden som frilans så inser man att utrustning, mjukvara, glapp mellan jobb och inte minst eget leverne kostar.

Jag tycker att man som okänd (men duktig) frilans bör ta MINST 500/h.
Precis som sagts så bör man hålla nivåerna uppe.
En bransch som lyckats bra med det är reklambranschen vilket visar att solidaritet fungerar.

Lycka till med jobbandet!

Användarvisningsbild
mgraphix
Kontakt:

Inläggav mgraphix » 2010-sep-21 18:53

Man tar väl så mycket betalt som man kan, eller? Vill ingen betala, vad gör man? Tänker på att inte dippa priserna, och lägger ner skiten;) Eller sänker priset, och försöker dra upp det på sikt.

Det blir rena rama kebabkriget, kanske. Alla vill ha en bit av kakan.

Användarvisningsbild
JediHopper
Kontakt:

Inläggav JediHopper » 2012-maj-03 15:18

Sitter i samma sits nu, har precis startat upp min firma efter att kontoret ska stänga och flyttas, men dom vill fortfarande ha mina tjänster, och jag hade satt ett pris på €80 per timma, men det tyckte dom var dyrt, men kollar jag vad 3d animeringar kostar i Holland så känns det inte så dyrt, men vill ju heller inte tappa dom som kund.
Verkligen svårt.

grinder

Inläggav grinder » 2016-dec-07 0:30

Snackade med en potensiell kund. Han ville betala 600kr för 4 lifesize renderingar av sin produkt.
Det som skulle göras var att modellera, texturera, och rendera och ljusätta studiomiljö.
Visserligen var renderingarna från olika vinklar fast på samma objekt/scen.

Bara att modellera geometrin skulle säkert ta 10-20 timmar. renderingen mellan 1-3 timmar.

Så jag säger 24 timmar per object för 4 renderingar modellering, texturering och renderingen.

600/24
blir 25kr timman, detta är alltså föreskatt.

Så på 24 timmar skulle jag då tjäna knappt 300 kr.

nu kostar ju bara månadslicenserna runt totalt 4000kr
Så för att ens komma upp till 4000 måste jag alltså jobba 168 timmar för att jag ska ens kunna betala mjukvarulicenserna.
Och på de 168 timmarna har jag inte lyckats jobbat ihop till 1 cheeseburger för 10 kr på donken. Men licenserna hade varit betalda och jag hade iofs kunnat tjäna plus på nästa kund. Men det är ju inte alltid man får in kunderna.

I kina tar dom 5000 för 1 rendering. då är det modellerat texturerat och i fotorealistisk kvalitet.

5000 på 24 timmar är ungefär 200 spänn och det är ju nästan 480 per timma. Dock kör ju kineserna pirat oftast.

Jag tog ju inte jobbet såklart för killen blev förnärmad över mitt prisförslag. Han sa att han inte hade råd med att betala för varje produktbild. Sådana muppar är det gott om. ingen snickare bygger ett tak för 600 spänn med alla materialkostnader inräknade. INGEN.

Usch, man blir förbannad på sådana människor. Hans ursäkt var "jag ville bara vara sjysst och ge någon fattig lite extra stålar."

Jodu, det finns folk, sen finns det folk.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2017-jan-11 22:18

Kan tipsa om Svenska Journalistförbundets frilanskalkylator:
https://www.sjf.se/frilanskalkylatorn

Det rekommenderade timarvodet är för journalister är 975 kr exkl. moms plus en årlig höjning på 2,9%. Det är inte orimligt att ha en liknande taxa som 3D-grafiker med egen utrustning/licenser.

Mats
If you like to cultivate insomnia. Bed down with a pretty girl.
Amor vincit omnia.

headofoliver
Kontakt:

Inläggav headofoliver » 2018-mar-21 17:10

Mats skrev:Kan tipsa om Svenska Journalistförbundets frilanskalkylator:
https://www.sjf.se/frilanskalkylatorn

Det rekommenderade timarvodet är för journalister är 975 kr exkl. moms plus en årlig höjning på 2,9%. Det är inte orimligt att ha en liknande taxa som 3D-grafiker med egen utrustning/licenser.

Mats

Var tvungen att registrera mig för att skriva tack!

Jag hade först inte självsäkerheten att säga att jag var värd ungefär 750kr/h men kör stenhårt på det. Låt säga jag jobbar r*ven av mig en månad och fakturerar 50 000 kr för 2 olika jobb - efter alla skatter, momser och egenavgifter får man ut ca 18 000 i plånboken. Så våga ta betalt för annars blir vi alla fattiga - och man kan inte äta 3D mat ;)
Oliver Banasiak
Head Of Oliver Malmö | Freelance 3D
www.headofoliver.com

Återgå till "Det fria ordet"