3d-modeller till andra företag?

Ett ställe för att mingla och prata om det ena och det andra. Alla ämnen är tillåtna... dock med god etik som moderator.
Oldman

3d-modeller till andra företag?

Inläggav Oldman » 2013-okt-15 16:57

Hej.
Hur brukar ni (frilansare, företag) göra när det gäller att skicka 3d-modeller till andra konkurerande företag?
Om ni har jobbat med ett projekt en tid och det är klart och betalt, sen ber er kund att ni ska skicka 3d-modellerna till ett annat 3d-företag för att dom ska göra en annan version eller fortsättning på projektet. Hur gör ni då? Antar att ni lagt ner mycket tid på modellering och texturering osv.

Användarvisningsbild
Olle Rydberg
Kontakt:

Re: 3d-modeller till andra företag?

Inläggav Olle Rydberg » 2013-okt-16 9:22

Har kunden redan fått modell osv av dig?
Olle Rydberg - www.ollerydberg.se - Available for freelance

Oldman

Inläggav Oldman » 2013-okt-16 9:49

Ja, jag skickade 3d-modellerna. Jag jobbar som egenföretagare och uppdraget var att leverera 3d-bilder till ett annat företag. Kanske är skillnad på om man sitter hos kunden med deras mjukvara, och om man sitter med egen mjukvara i eget kontor. Skulle vara intressant att få veta vad andra företag/frilansare har för policy när det gäller detta.

Användarvisningsbild
Olshumlan
Kontakt:

Inläggav Olshumlan » 2013-okt-16 14:26

Detta ska stå i uppdragsbeskrivelsen mot kunden. Generellt så allt du gör som kunden betalar för är kundens ägo. Om tex en konsult ute på uppdrag för en kund kommer på en egen idé eller lösning så har kunden första tjing på underlaget.
Har uppdraget varit att du ska ta fram bilder och att detta kräver att du även tar fram kundens modeller åt dom så tolkar jag det som att modellerna tillhör kunden.
Dream, Design, Make
Olshumla 3D Printing
david@olshumla.se

Oldman

Inläggav Oldman » 2013-okt-16 14:57

Hej Olshumlan.
Sant, man får ju ändå betalt av kund för att tillverka modellerna så det är väl inte fel att dom äger modellerna sen. Fast måste medge att det känns liiite surt.

Användarvisningsbild
Olshumlan
Kontakt:

Inläggav Olshumlan » 2013-okt-16 15:07

Men finns inget som säger att du inte kan spara en kopia ;) Men förstår dig helt. I vissa fall måste vissa delar av mina kunders modeller göras om lr förändras för 3D printing. Dock har ingen än så länge bett mig om underlaget men visst skulle dom kunna få det.
Dock avrit spännande och se hur juristerna ser på saken ^^.
Dream, Design, Make
Olshumla 3D Printing
david@olshumla.se

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Inläggav Johannes Lindqvist » 2013-okt-16 22:50

Detta är anledningen till att det är extremt viktigt med klara papper på exakt vad jobbet omfattar innan man kör igång, så att det inte blir några missförstånd.

Generellt brukar jag aldrig ge ut mina arbetsfiler om det inte är avtalat redan innan. Största anledning till det är för att jag använder mycket köpemodeller och det är direkta avtalsbrott att dela dem vidare. Är det dock modeller som man specifikt bygger på kunds beställning så är det klart att om de har köpt modellen ska de ju få modellen.
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
Olshumlan
Kontakt:

Inläggav Olshumlan » 2013-okt-17 11:09

Helt rätt där Johannes. Även i detta fallen ge ut modeller till 3:e person kan vara risky, bäst att gå via kunden. :)
Dream, Design, Make
Olshumla 3D Printing
david@olshumla.se

Användarvisningsbild
Peder K
Moderator
Kontakt:

Inläggav Peder K » 2013-okt-17 12:54

Ger aldrig ut modeller om inte detta specificierats i kontrakt. Kund betalar för en .avi/.mov/.jpg/.png osv som slutleverans

wilnix

Inläggav wilnix » 2013-okt-24 18:20

Fortsätter på samma tema.
Men min fråga är:
Jag har använt mig av kundens 3D modeller ifrån ett 3CAD system. Importerat dessa filer till de 3D program jag använder. Lagt på material, texturer, ljussättning samt i vissa fall riggning av modellen.

Nu vill min kund ha arbetsfilen av mig för att skicka den till en annan leverantör för prov visualisering ifrån dem.
Självklart så äger kund 3D modellerna, jag har fått betalt för den tid jag har lagt ned för att konvertera 3D modellerna till mitt filformat och även för att jag har lagt på material och texturer ljussättning mm. Istället för att ta betalalt per bild så har jag tagit betalat för att ta fram bilden/bilderna. Min fundering är - äger min kund arbetsfilen eller inte.

Tyvärr så har jag inte skrivit någonting i kontraktet om själva arbetsfilen. Men jag har enbart tidigare bara levererat stilbilder eller film material.

Tacksam för svar.

/W

Återgå till "Det fria ordet"