3d-modeller till andra företag?

Ett ställe för att mingla och prata om det ena och det andra. Alla ämnen är tillåtna... dock med god etik som moderator.
Oldman

3d-modeller till andra företag?

Inläggav Oldman » 2013-okt-15 16:57

Hej.
Hur brukar ni (frilansare, företag) göra när det gäller att skicka 3d-modeller till andra konkurerande företag?
Om ni har jobbat med ett projekt en tid och det är klart och betalt, sen ber er kund att ni ska skicka 3d-modellerna till ett annat 3d-företag för att dom ska göra en annan version eller fortsättning på projektet. Hur gör ni då? Antar att ni lagt ner mycket tid på modellering och texturering osv.

Användarvisningsbild
Olle Rydberg
Kontakt:

Re: 3d-modeller till andra företag?

Inläggav Olle Rydberg » 2013-okt-16 9:22

Har kunden redan fått modell osv av dig?
Olle Rydberg - www.ollerydberg.se - Available for freelance

Oldman

Inläggav Oldman » 2013-okt-16 9:49

Ja, jag skickade 3d-modellerna. Jag jobbar som egenföretagare och uppdraget var att leverera 3d-bilder till ett annat företag. Kanske är skillnad på om man sitter hos kunden med deras mjukvara, och om man sitter med egen mjukvara i eget kontor. Skulle vara intressant att få veta vad andra företag/frilansare har för policy när det gäller detta.

Användarvisningsbild
Olshumlan
Kontakt:

Inläggav Olshumlan » 2013-okt-16 14:26

Detta ska stå i uppdragsbeskrivelsen mot kunden. Generellt så allt du gör som kunden betalar för är kundens ägo. Om tex en konsult ute på uppdrag för en kund kommer på en egen idé eller lösning så har kunden första tjing på underlaget.
Har uppdraget varit att du ska ta fram bilder och att detta kräver att du även tar fram kundens modeller åt dom så tolkar jag det som att modellerna tillhör kunden.
Dream, Design, Make
Olshumla 3D Printing
david@olshumla.se

Oldman

Inläggav Oldman » 2013-okt-16 14:57

Hej Olshumlan.