Animate-projektet - Den lilla 3D-byn

Nyheter, frågor och svar om detta forum!
Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Animate-projektet - Den lilla 3D-byn

Inläggav Paulo Kiefe » 2009-jan-22 14:45

Hej på er! :)

Detta är bara något som jag skulle vilja kasta upp i luften för att ventilera med andra.

Länge har jag velat göra ett gemensamt 3D-projekt där alla som vill och hinner på Animate.se kan delta i. En tanke skulle vara att tillsammans skapa en fin och imponerande 3D-miljö som sakta men säkert kan byggas upp. Tanken är att det aldrig tar slut men gradvis förbättras och kompletteras.

Ett exempel på detta skulle vara att vi alla bygger på en fin (t.ex. medeltida) 3D-by med gator, hus, butiker, mm. Varje grupp eller person tar på sig att modellera en del av det och andra kan hjälpa till och även bygga vidare på det. Ett annat exempel skulle vara att man bygger ihop ett stort hus eller slott med många rum.

I likhet med Open Source-tänkande skulle detta projekt kunna baseras på en GPL-liknande licens styrd av ett lämplig Creative Commons-avtal.

Förutom tillgång till tid, finns det flera saker som man skulle behöva prata om och lösa.

- Det är fritt till vem som helst att använda valfritt 3D-program
    - Rekommendationer för modellpolygonnivå, mm måste sättas upp
    - Riktlinjer för miljön behöver definieras - Så att alla jobbar åt samma håll
    - Sammanställnings- och visningsprogramvara behövs för att "se" och navigera i helheten - (Denna kanske?)

Kommentarer, erfarenheter, synpunkter och förslag är varmt välkomna i detta eventuella framtida Animate-projekt. :)

Användarvisningsbild
Johannes Lindqvist
Moderator
Kontakt:

Re: Animate-projektet - Den lilla 3D-byn

Inläggav Johannes Lindqvist » 2009-jan-22 15:05

Detta låter intressant. För att inse sanningen är det sällan sånna här saker fungerar (av tidigare animate-erfarenhet) men om man gör det lite mer fritt som du säger, där man kan hoppa på och göra en modell när man vill och känner för det så tror jag det skulle funka.

Menar du att man laddar upp modellerna och kör det i någon slags spelmotor för att kunna åka runt o titta på det? Det låter riktigt kul i så fall och med bra förberedelse relativt lätt att genomföraäven för den som inte har så mycket erfarenhet.

Själv får jag erkänna att en medeltida 3dby inte ligger i mitt närmaste intresse, men det finns ju tusentals olika teman att rösta fram.

Mitt förslag är någon slags rymd-by/fantasy-by, där man tänker sig ett upplägg ungefär som dagens städer/byar, fast man själv får helt fritt designa hus och miljöer som man tror det kan se ut om kanske 1000 år. Det skulle bli en otrolig blandning av alla personers fantasi och jag skulle tycka det vore väldigt facinerande att vandra omkring i en sådan miljo och se vad folk har för kreativa tankar om framtiden.

Ett klassiskt ämne på ett mycket annorlunda vis.

Tack paulo för att du tar initiativ att dra i lite trådar :)
Johannes L Visualisation
http://www.JohannesL.se
hej@JohannesL.se
0703 12 66 97

Användarvisningsbild
milos fehir
Ort: Lund, Skåne, Sverige, Europa, Terra, Solsystemet, Vintergatan, Universum...och sen då?
Kontakt:

Inläggav milos fehir » 2009-jan-22 15:26

Lite standarder så som texturstorlekar, filtyper vid uppladdning iom att alla jobbar i lite olika applikationer, skalaenheter osv är också bra och sätta upp.
Kanske börja med lite skisser, folk som är duktiga på att rita osv eller föredrar 2d arbete kanske vill göra lite konceptskisser för olika modeller eller rentav en planritning av byn.

En tanke vore att göra med uppbyggnaden på samma sätt som många samhällen blir skapade. Först en liten by, kanske kilometersora avstånd mellan husen, som långsamt byggs mera och mera, med vägar, fler och fler hus.
Eller som Paulo föreslog att man kanske bygger en slottsby, med ett stort slott och en by nedanför det, inom murarna!
- Löfqvist & Kozic Konsult -
- Ta en rundtur i min virtuella lägenhet -

"The max is all around us, it combines us, penetrates us, the box, the sphere, the glass, the stone, the teapot. Luminous beings are we, rendered by powerful algorithms...not this crude matter."

Användarvisningsbild
slartis
Kontakt:

Inläggav slartis » 2009-jan-22 16:48

eller ett babels torn som en form av samhälle.. bygga våning för våning antingen uppåt eller ner i källarn..kan bli rätt olika kreationer det med misstänker jag
allt från dungeons till scifi-våningar eller varfötr inte en helsvensk våning i rött med vita knutar...
/micke

Användarvisningsbild
milos fehir
Ort: Lund, Skåne, Sverige, Europa, Terra, Solsystemet, Vintergatan, Universum...och sen då?
Kontakt:

Inläggav milos fehir » 2009-jan-22 16:53

slartis skrev:helsvensk våning i rött med vita knutar...
/micke

då blir den ju dansk =D
- Löfqvist & Kozic Konsult -

- Ta en rundtur i min virtuella lägenhet -

"The max is all around us, it combines us, penetrates us, the box, the sphere, the glass, the stone, the teapot. Luminous beings are we, rendered by powerful algorithms...not this crude matter."

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2009-jan-22 17:03

slartis skrev:eller ett babels torn som en form av samhälle.. bygga våning för våning antingen uppåt eller ner i källarn..kan bli rätt olika kreationer det med misstänker jag
allt från dungeons till scifi-våningar eller varfötr inte en helsvensk våning i rött med vita knutar...
/micke

Bra tips! :)

Noterat.

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Inläggav Undersky » 2009-jan-23 1:09

Påminner mig om en grej vi hade på Maxforums för ett par år sedan.. Maxville =) Tror att det här är resultatet:
Bild
http://www.dubbie.co.nz/maxville/maxville.html

Det där med huset påminner mig också om ett sånt gigantiskt pixel-hus som något forum hade gjort, tror jag. Ska se om jag hittar.
Hursomhelst tror jag mer på valfri miljö, dvs. personen i fråga får göra sin egen stil.. medeltid, framtid, nutid, stenålder, whatever. Och sen sätta ihop det, som Maxville =) Bara det finns utstakat klara regler och begränsningar innan man börjar.

Själv kommer jag med största sannolikhet inte deltaga, eftersom jag har alldeles för mycket annat för mig, men önskar alla lycka till =)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2009-jan-23 22:38

Tack för kommentarerna och bilden!

Jag måste säga att jag själv är grymt sugen på att fixa detta projekt. I praktiken borde det inte vara några svårigheter. Den som vill, sätter igång och modellerar och sparar ut det i ett kompatibelt format med 3D-visningsmiljön. Det är just den senare som vi måste hitta en lösning på.

Erfarenheter, tester, lite forskning, mm mottages varmt. :)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2009-jan-24 19:21

Såg precis denna artikel med en inspirerande bild man också skulle kunna göra något av. :)

Bild

Användarvisningsbild
slartis
Kontakt:

Inläggav slartis » 2009-jan-24 22:56

hehe den va minsann lite skojjig, ser ut som en hemsnickrad pappmodell löst baserat på Minas Tirith (sagan om ringen)

Santis

Inläggav Santis » 2009-jan-25 22:06

Låter som en jättebra idé! :)
Om vi gör det lite fritt som ni säger och inte gigantiskt stort så bör det kunna gå.
Fantasytema eller scifi vore kul, slott, rymdskepp eller dylikt :)

Användarvisningsbild
Paulo Kiefe
Administratör
Kontakt:

Inläggav Paulo Kiefe » 2009-jan-26 10:11

Jag tror att en by eller stad skulle kunna fungera som ett första projekt. Det faktum att allt handlar om byggnader gör att man skulle kunna göra det rätt enkelt eftersom varje byggnad kan hanteras för sig. Sedan behöver man bara placera det på rätt ställe.

Att det är ett evighetsprojekt som växer då och då organiskt gör att attraktivt med tanke på att vem som helst kan bidra med något när man har en stund över. En yxa, hink, utbyggnad på ett hus, mm.

Som tidigare nämnt... det hela hänger dock på ett bra visningsprogram. Den som har tid att sätta sig in i t.ex. Sandbox och Cube-motorn får gärna göra det. :) Open Source-programvara är nog det som bör gälla här tror jag.

Användarvisningsbild
Ludde94
Kontakt:

Inläggav Ludde94 » 2009-feb-02 21:43

Jag är på om det blir något! en väldigt kreativ och rolig idé :) sandbox verkar väldigt användarvänligt och enkelt så det ska nog inte bli nåt problem för personen i fråga som ska sätta in alla byggnader :D
Ludde sjölander
Sysslar med 3d, fotografering och musik all min fritid.
15år

Användarvisningsbild
JohanA

Inläggav JohanA » 2009-feb-02 22:54

Vore rätt kull håller jag med om. Laddade hem Sandbox och prova, ser som Ludde94 sa rätt lätthanterligt.
Bildgalleri (uppdateras regelbundet): http://picasaweb.google.se/johan.ndrssn

Clockswork
Kontakt:

Inläggav Clockswork » 2009-jul-29 0:02

Jag är lätt på! :) Låter väldigt roligt!

Återgå till "Forumrelaterat"