Katalogstruktur för projekt för att hitta sina filer snabbt!

Nyheter, frågor och svar om detta forum!
Användarvisningsbild
jojomondag
Kontakt:

Katalogstruktur för projekt för att hitta sina filer snabbt!

Inläggav jojomondag » 2009-jun-18 14:08

Ja som rubriken lyder vill jag hitta den optimala lösningen för katalogiserande av sina filer. Allt ifrån 3d animationer, renderingar, modeller filmer musik, ja allt egentligen. Jag vill på något sätt hitta den optimala lösningen så att man snabbt och smärtfritt kan hitta det man letar efter i all den röran som kan uppstå när man blandar filer mappar osv.

Ett av de första problemen som jag brukar ha är texturer material osv. i 3dmax om man flyttar den mappen man har sina saker i kan dessa ofta sluta fungera. Jag antar att funktionen Set Project Folder löser denna biten. Men jag gillar inte benämningen på mapparna som Set Project skapar, kan man få andra namn på något sätt? samma sak går ju att uppnå med Maya.

Så som jag har det idag är att jag har en mapp med mitt namn under denna har jag alla mina kategorier så som, film, musik projekt, 3d, 2d osv. detta fungerar men det kan vara väldigt tidkrävande att hela tiden gå igenom katalogstrukturen tills man hittar det man vill, och meningen med denna post är att hitta något sätt som gör så att man kan hitta det man vill ha på några sekunder. Man kan ju skapa genvägar till de mappar man använder ofta. Men det irriterar mig att man inte kan se genvägar i Utforskaren. Så hur ser era sätt och tilvägagånsätt ut? använder ni servrar eller program t.ex. Alienbrain, finns det sätt då man kan hoppa till en mapp genom något snabb kommando eller dylikt?

Letar efter alla smarta tips och trix för att öka snabbheten och översikten i mappar och filer när man jobbar! All info uppskattas!

Mvh/jojo
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

Användarvisningsbild
Undersky
Moderator
Kontakt:

Re: Katalogstruktur för projekt för att hitta sina filer snabbt!

Inläggav Undersky » 2009-jun-18 14:48

Bäst är ju om du kör igenom den typ av projekt som du vill jobba med och bygger upp en egen katalogstruktur som fungerar för dig. Sen har du ett gäng tomma mappar som du bara kan kopiera nästa gång du vill göra ett nytt projekt.

Själv så kör jag alltid på maxens Project Folder. Håller dock med om att det vore bra om man kunde bestämma vilka mappar man skulle ha med, samt döpa om dem.

Men, som sagt, det här är nog lättare om du gör själv. Alla har vi ju olika setups och olika sätt som vi vill spara saker och ting.

Användarvisningsbild
jojomondag
Kontakt:

Inläggav jojomondag » 2009-jun-18 16:33

Jo klart det finns mer väg än en jag vill veta hur ni andra gör så att jag kan testa olika sät och hitta något som passar mig bäst.
What we do in life echoes in eternity.

www.josefnobach.se

Användarvisningsbild
SvantePanter

Inläggav SvantePanter » 2009-jun-21 20:56

Jag är också mycket intresserad av nåt smart system! Gärna någon slags programvara/utforskare. Spenderar kanske 10% av min arbetstid med att vandra fram och tillbaka i olika mappstrukturer.
Chuck Norris can touch MC Hammer.

Återgå till "Forumrelaterat"